افزایش ۵ برابری مشمولان بیمه بیکاری در فارس

مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: با شیوع بیماری کرونا اکنون ۷۳ هزار و ۶۸۴ نفر در فارس بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهراب مختاری با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا اکنون ۷۳ هزار و ۶۸۴ نفر در فارس بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، افزود: بیشترافرادی که در بازه زمانی اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال بیکار شدند، صرف نظر از رشته‌های شغلی و کار مشمول مقرری بیکاری قرار گرفتند یا می‌گیرند.

او با بیان این که قبل از شیوع بیماری کرونا حدود ۱۴ هزار نفر مقرری‌بگیر بیمه کاری در استان فارس وجود داشت ادامه داد: پس از شیوع بیماری کرونا در استان، ۸۸ هزار و ۹۳۴ نفر برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۷۳ هزار و ۶۸۴ نفر مشمول مقرری بیمه بیکاری شناخته شدند و ۱۴۶۶ نفر هم از دریافت مقرری انصراف دادند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ۱۳ هزار و ۷۸۴ نفری که مشمول قانون کار و به تبع آن قانون بیمه بیکاری نبودند و مشمول مقرری شناخته نشدند، بیشتر کارگر ساختمانی یا راننده تاکسی بودند و به صورت خویش‌فرمایی حق بیمه خود را واریز می‌کردند.

مختاری با اشاره به اینکه برخی از افراد مشمول از سوی سامانه غیر شمول اعلام شده بودند گفت: این افراد می‌توانند اعتراض خود را به اداره‌های شهرستان‌ها اعلام کنند تا مشخصات آن‌ها برای اصلاح به مسئولان کشوری اعلام شود.

او با اعلام این که بیشترین متقاضیان و مشمولان بیمه بیکاری در بازه سنی ۲۴ تا ۵۰ سال هستند، افزود: زنان برای دریافت بیمه بیکاری حدود یک چهارم مردان ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: شهرستان شیراز با ۴۰ هزار و ۲۲۵ نفر بیشترین و در ادامه شهرستان‌های مرودشت با ۲ هزار و ۸۱۴ نفر، کازرون با ۲ هزار و ۴۴۴ نفر، لارستان با ۲ هزار و ۱۹۱ نفر و نی‌ریز با ۲ هزار و ۵۹ نفر دارای بیشترین مشمول بیمه بیکاری هستند و در دیگر شهرستان‌ها تعداد مشمولین بیمه بیکاری کمتر از ۲ هزار نفر بودند.

مختاری با بیان این که از سال ۸۹ که فارس در رتبه ۳۰ بیکاری در کشور قرار داشت تا کنون، استان فارس صدرنشین استان‌ها در کاهش نرخ بیکاری بوده است افزود: در آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار یران، استان فارس با ۶ و ۶ دهم درصد در رتبه ششم کاهش بیکاری کشور قرار دارد که تا پیش از شیوع کرونا جایگاه فارس در رتبه سوم بود.

او گفت: بخش بیشتر مشاغل استان فارس خدماتی و به ویژه بخش گردشگری است که با شیوع کرونا آسیب دیدند و سبب افزایش تعداد بیکاری‌ها در استان شد.

مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان این که نرخ مقرری بگیران بیمه بیکاری موقتی و در زمان شیوع کرونا زیاد است افزود: تا هر زمان که کرونا شایع باشد و مشاغل آسیب ببنند، اداره کل کار و رفاه اجتماعی از آن‌ها حمایت می‌کند و بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار