دار العباده سوگوار شهادت پیام آور قیام کربلا

دار العباده یزد در سالروز شهادت حضرت امام سجاد (ع) یکپارچه در عزا و ماتم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  دارالعباده همزمان با دوازدهم محرم در سوگ سید الساجدین یکپارچه در عزا و ماتم است. آیین‌های عزاداری در جای جای شهر دار العباده برگزار می‌شود.

آن حضرت به مدت ۳۴ سال امامت کردند. در این مدت امام سجاد علیه السلام از یک سو تحت مراقبت شدید ماموران شام بودند.

ماموران مراقب بودند بر آنکه مبادا از آل علی و خاندان او نامی به نیکی برده شود و به همین جهت مردم تلاش می‌کردند خود را از چشم آنان دور نگاه دارند مبادا متهم شوند، تا آنجا که امام سجاد علیه السلام می‌فرماید: «در مکه و مدینه بیست تن نیست که ما را دوست بدارد».
ایشان که در روز عاشورا در بستر بیماری و تب به سر می‌بردند، یکی از دردناک‌ترین و جان‌سوزترین جریان در تاریخ اسلام را طی عمر شریفشان شاهد بودند که تا پایان عمر از غم‌ها و غربت‌های وارد در آن روز و بر حضرت ثارالله (ع) و اهل‌بیت (ع) آن حضرت می‌گریستند.

امام سجاد (ع) چهارمین پیشوای شیعیان جهان است که سال‌های پایانی زندگی حضرت علی (ع) و جد بزرگوار خویش را درک کرد و با بهره از دعا و خطابه، به ارشاد و راهنمایی مردم می‌پرداختند.

ایشان پس از شهادت امام حسین (ع) پیشوای شیعیان جهان بودند و در رساندن پیام عاشورا به جهانیان با خواندن خطبه‌های الهی و مشهور خود از احیای حقیقت و نهضت حق‌طلبانه امام حسین (ع) و خاندان اهل‌بیت (ع)، در برابر یزید لعنت الله علیه و یزیدیان، مهر رسوایی بر پیشانی یزدیان برافروختند و پایه‌های حکومت بنی‌امیه را ویران ساختند.

حضرت امام سجاد (ع) به روایتی در ۱۲ محرم سال ۹۵ هجری قمری به دستور هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم و به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع در کنار عموی بزرگوارشان، امام حسن مجتبی (ع) به خاک سپرده شد.

کتاب صحیفه سجادیه حضرت سیدالساجدین (ع)، در قالب نیایش و دعا که حاصل اندیشه‌های معرفت‌شناسانه این حضرت است که جهت راهگشایی پیروان راه حق و در مسیر رسیدن به سعادت حقیقی گرداوری شده است.

صحیفه سجادیه که نیایش‌های حضرت سجاد (ع) را در بر دارد، شمال ۷۵ دعاست. دعا‌های صحیفه که در ظاهر جهت راز و نیاز با خداست، در واقع صحبت‌های امام با شیعیان و مبارزات سیاسی آن امام بزرگوار است.

بینش سیاسی امام و موقعیت و شرایطی که امام سجاد در آن حضور داستند را در نیایش‌های این کتاب می‌توان یافت. حقایق و معارف اسلامی، قوانین شرعی و مسائل اجتماعی از دیگر موضوعات صحیفه سجادیه است.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.