معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی:

آموزش‌های مردمی، فرصتی که مغفول مانده است

محققی گفت: یکی از فرصت‌هایی که مغفول مانده، آموزش‌های مردمی است، نگاه آموزش باید جامع باشد تا بتوان مفاهیم را به صورت کامل منتقل کرد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی در نشست پنل نهم فرهنگستان اظهار کرد: ایثارگری جامعه سلامت در بحث همه گیری کرونا نشان داد که جامعه و نظام آموزشی ما معنوی است و الگو‌ها و شخصیت‌هایی که در این نظام آموزشی درخشیده اند مانند استاد  قریب که شخصیتی دلسوز و دانشمندی عالم بود، شاگردانی  تربیت کرده است که نشان از نگاه معنوی این استاد برجسته دارد.

 محققی ادامه داد: اگر نگاهمان را کمی معطوف به ظرفیت‌ها و واقعیت‌ها کنیم، می‌بینیم که ظرفیت‌های زیادی در برنامه‌های موجود وجود دارد مثلا اگر درس فیزیولوژی را بازنگری کنیم و عناوین و محتوا را از زاویه معارف نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در بازنگری این درس را به صورت معناگرایانه ارائه داده ایم و کاملا مفهومی بوده است و می‌تواند فیزیولوژی انسان را به صورت مفهومی تشریح کند.

او گفت: درس تشریح درس توحید است و با تمام آموزه‌های طب و سلامت می‌تواند پیام‌ها و محتوای معنوی داشته باشد. در سلامت معنوی عالی‌ترین حد این است که در تمام مراحل آموزش و بعد از آموزش، معنویت حضور داشته باشد و ضرورت‌ها را شناسایی و اولویت بندی کنیم. ما باید ظرفیت‌ها را بشناسیم و موضوعات را احصا کنیم و برای آن‌ها منابع آموزشی مبتنی بر شرایط صحیح و معتبر شناسایی کنیم و اینکه بدانیم با چه شیوه‌های معتبری ارائه دهیم. 

محققی بیان کرد: یکی از فرصت‌هایی که مغفول مانده، آموزش‌های مردمی است. نگاه آموزش باید جامع باشد تا بتوان مفاهیم را به صورت کامل منتقل کرد.

مهمترین شیوه‌های تعلیم آموزش‌های سلامت معنوی، الگو‌هاست

او با اشاره به این که یکی از مهمترین شیوه‌های تعلیم آموزش‌های سلامت معنوی، الگو‌هاست، گفت: ما الگو‌های زیادی داریم به عنوان مثال در میدان‌های جنگ و میدان دفاع از سلامت مردم، شهدای بسیاری داده ایم و باید قدر بدانیم و حداقل قدرشناسی این است که آن‌ها را در نظام آموزش معرفی کنیم.

معاون علمی فرهنگستان در این نشست گفت: ما بهورز‌ها و بهیار‌های معنوی زیادی داریم و بیشترین تعداد شهدا در دفاع مقدس امدادگران بودند و ما باید آن‌ها را به جامعه بشناسانیم.

محققی ادامه داد: در بین همه این ضرورت‌ها و ظرفیت‌ها یک نقطه کلیدی وجود دارد که همان استاد است، استاد می‌تواند تحول عظیمی در دانشجو ایجاد کند و دانشجو‌ها از الگوی استاد خود بیشتر از الگو‌های دیگر جامعه تقلید می‌کنند.

نقش آموزش علوم پزشکی در سلامت معنوی

در ادامه  علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص نقش آموزش علوم پزشکی در سلامت معنوی اظهار کرد: ما سیستماتیک عمل نکرده‌ایم و به آهستگی جلو می‌رویم؛ بهتر است جامعه را واقع‌بینانه ببنیم نه اینکه در تصورات خود محصور شویم.

او بیان کرد: از جمله آسیب‌های فعلی در ارتقا سلامت معنوی دانشجویان می‌توان به اشکال در برخورد اقناعی با دانشجو، پاسخگویی ناکافی واحد‌های آموزش معارف در این خصوص، نبود برنامه منسجم برای پرداختن به این موضوع در برنامه آموزشی به دو دلیل اشباع برنامه آموزشی فعلی و نامشخص بودن ابعاد عملیاتی مفهوم سلامت معنوی برای برنامه‌ریزی، کمبود مربی و الگوی جامع در بستر آموزشی اشاره کرد.

حق دوست افزود: به نظر می‎رسد هدف اصلی نظام آموزش علوم پزشکی کشو، ارتقا سلامت معنوی دانش‎آموختگان خود باشد که در این صورت قطعاً در مقام درمانگر و یا مرجع در جامعه، بر ارتقا سلامت معنوی عموم جامعه نیز تاثیر می‎گذارد. برای این مهم به نظر می‎رسد باید در حیطه شناختی از واحد‌های مرتبط استفاده کرد که مهمترین آن‌ها دروس معارف است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت وارد کردن مفاهیم سلامت معنوی در درون درس‌ها را از جمله اهداف دیگر سلامت معنوی بیان کرد و گفت: لازم است به حد کمال الگوسازی شود تا بتوان در حیطه عاطفی و احساسی دانشجویان نیز اثر گذاشت؛ اما تمام این‌ها منوط به توافق بر روی بعضی مفاهیم کلیدی است که از نظر تئوریک قوی و مورد توافق صاحب‎نظران باشد. متاسفانه هنوز بر روی بعضی مفاهیم کلیدی مانند تعریف سلامت از دیدگاه اسلامی به جملاتی واضح و روشن نرسیده ‏ایم.

او در پایان تاکید کرد: ترجمان سلامت معنوی در حرفه پزشکی واضح نیست و سوالات پایه نسل جوان را باید پاسخ دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار