استاندار اردبیل:

ایجاد بار انداز ریلی مسیر صادرات محصولات کشاورزی را باز می‌کند

استاندار اردبیل گفت: ایجاد بار انداز ریلی مسیر را برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور‌های همسایه و روسیه باز می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در جلسه گفتگوی دولت با بخش خصوصی در گمرک بیله سوار گفت: ایجاد بار انداز ریلی در منطقه تازه کند پارس آباد مسیر را برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و روسیه باز می کند و سفر معاون وزیر امور خارجه و بازدید از منطقه بیشتر برای این موضوع تدارک دیده شده است.

او افزود: مطالعه و بررسی بار انداز ریلی از دو سال گذشته شروع شده و با رعایت مسایل حقوقی و بین المللی و موافقت مسوولان ذیربط این امر مهم تحقق می یابد  و باید همکاری های لازم جهت احداث این طرح بسیار اساسی و زیر بنایی با توافق طرفین صورت گیرد.

 استاندار اردبیل گفت: بازدید میدانی معاون دیپلماسی امور اقتصادی وزیر امور خارجه از طرح های مختلف از جمله سدخداافرین، سدقیز قلعه سی، خط انتقال، اراضی پایاب و نیز محل راه اندازی بارانداز ریلی بسیار حایز اهمیت است و از زحمات این مسوول نهایت  تقدیر و تشکر را داریم که با حضور در منطقه بیشتر کارها را تسهیل و تسریع کرد.

بهنام جو گفت؛ چندی پیش سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر فعلی کشور آذربایجان نیز مشابه این بازدید را از مسیر و محل های مورد نظر انجام داد که برای تسریع فرایند موضوع یک بحث حیاتی است.

استاندار اردبیل افزود: بزرگترین مجموعه گلخانه ای کشور در پارس آباد مغان راه اندازی می شود و محصولات تولید شده در این گلخانه ها صادرات محور هستند.

او گفت: در این مجموعه بزرگترین سرمایه گذاران و صادر کنندگان از اقصا نقاط کشور فعالیت می کنند و با تکمیل این مجموعه شاهد افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و صنایع تبدیلی خواهیم بود.

بهنام جو  با بیان اینکه بحث افزایش صادرات از ناحیه مجلس هم پیگیری می شود افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ظالمانه برخی کشورها در رابطه با کشورمان، مشکلات ارزی در بحث صادرات مطرح می شود که با پیگیری های همه جانبه راهکار مناسبی برای باز گرداندن ارز صادراتی اتخاذ می شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: علیرغم شرایط کرونایی و بسته شدن مرزهای کشور ، گمرک بیله سوار با رعایت تمام اصول بهداشتی صادرات و واردات را تعطیل نکرده و با ظرفیت مناسب این بحث ادامه یافته است.

او با اشاره به اینکه قیمت گذاری سیب زمینی به سازمان صمت ارجاع شده است اظهار کرد: اردبیل قطب محصولات کشاورزی که یکی از استان های مهم مرزی است باید با هماهنگی دستگاه های مرتبط و بررسی های جوانب کار در مورد افزایش صادرات سیب زمینی نیز تلاش کنیم.

بهنام جو گفت:در تامین ارز مملکت با جهت گیری دولتی و بخش خصوصی در صادرات و واردات همه باید متناسب با وضع موجود تلاش کنیم تا از این طریق برای سربلندی کشور در عبور از بحران و موفقیت تجار  قدمهای منطقی و اصولی برداشته شود.

همچنین در این جلسه انصاری معاون دیپلماسی امور اقتصادی وزیر امور خارجه ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و تبریک هفته دولت گفت:بحث گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان اردبیل یک کار پسندیده است و نارسایی های اقتصادی در این جلسه مطرح و جوانب کار بررسی می شود.

او با بیان اینکه تجار باید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران را مدنظر قرار دهند افزود: کشورهای همسایه برای ما در بحث صادرات بسیار مهم هستند و بخصوص کشور جمهوری آذربایجان که مرز مشترک در شمال کشور مراودات ما را در حوزه های مختلف را افزایش داده است.

انصاری تصریح کرد: تمام مرزها را از نزدیک بررسی و مشاهده کرده ام و مرز مشترک بین ایران و آذربایجان برای ما دارای اهمیت فراوان بوده و باید خودم می دیدم که با دعوت استاندار اردبیل این مهم صورت گرفت و تصمیمات در اسرع وقت اتخاذ می شود.

او هماهنگی صادر کنندگان با بانک مرکزی را ضروری دانست و گفت: هرگونه مسایل مالی و ارزی صادرات و واردات از ناحیه تنها مرجع قانونی که در حال حاضر بانک مرکزی است اتفاق می افتد و نیازهای اساسی از طریق این مرجع تامین می شود.

انصاری افزود: در بحث صادرات محصولات کشاورزی باید از تجربیات کشورهای توسعه یافته استفاده کنیم و محصولاتی که صادرات دایمی و بازار پایدار و همچنین ارز آوری بیشتری برای کشور داشته باشد باید تولید کنیم.

 در این جلسه حسین پیرموذن رییس اتاق بازرگانی و کشاورزی استان، پنج نفر از صادر کنندگان و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مشکلات و موانع صادرات و واردات را تشریح کردند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.