در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اشتغال ۹۰ درصد دانش آموختگان کامپیوتر و برق در بخش صنعت/ برگزاری دروس عملی با روش شبیه‌سازی

رئیس دانشکده شهید شمسی پور گفت: ۹۰ درصد دانش آموختگان کامپیوتر و برق این دانشکده در بخش صنعت مشغول هستند.

احمدرضا حقیقی رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور تهران در گفت وگو با  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تعداد کل پذیرش دانشجویان بر اساس ظرفیت شبانه و روزانه به تفکیک هر رشته اظهار کرد: دانشجویان در ۲۰ کد محل رشته دانشکده فنی و حرفه‌ای شمسی پور تهران، یعنی در ۳ شاخه آزمایشی گروه فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر پذیرش می‌شوند و فقط در مجموعه رشته گروه برق ۹ کد رشته وجود دارد که حدود ۴۰۰ دانشجو روزانه و ۳۳۲ دانشجو شبانه مشغول به تحصیل می‌شوند.

حقیقی تصریح کرد: تعداد پذیرش دانشجویان در کد رشته حسابداری شامل ۲۳۳ نفر در روزانه و ۱۹۸ نفر در شبانه است همچنین در مجموع رشته کامپیوتر دانشجویان روزانه ۳۳۲ نفر و در شبانه ۲۲۱ نفر هستند.

مقوله ارزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

او درباره مقوله ارزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: مقام معظم رهبری دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به پنجه‌های کارآمد تشبیه کرده است، بر همین اساس در این دانشگاه سعی کرده ایم تا دانشجویان مهارتی و خلاق آموزش ببینند البته که بیشتر دانشجویان ما کارآفرین هستند؛ چرا که چارت دروس هر ۲ -۳  سال یکبار بازنگری شده و سیاست‌ها با توجه به نیازمندی صنعت و جامعه تدوین می‌شوند.

حقیقی با بیان اینکه ۷۰ درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارتی و ۳۰ درصدنظری هستند، تاکید کرد: ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه دیده می‌شود و دانشجویان به گونه‌ای آموزش داده می‌شوند که پاسخگوی نیاز‌های روز جامعه بوده و خودشان کارآفرین باشند، یعنی سربار دولت نباشند، به همین علت برای تحقق و تداوم  این امر آزمایشگاهی مجهز در دانشگاه ایجاد کردیم.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور تهران درباره وضعیت استادان این دانشکده با اشاره به اینکه هیئت علمی‌های این دانشکده به ۲ گروه تمام وقت و مدعو تقسیم بندی می‌شوند، اظهار کرد:  گروه اول در صنعت به مطالعه می‌پردازند و گروه دوم در همین بخش شاغل هستند و همین عامل باعث می‌شود تا دانشجویان با تکنولوژی روز جامعه آشنا شوند و دوره‌های کارآموزی این دانشجویان در همان مراکز صنعتی طی خواهد شد تا به عنوان یک فرد مهارتی و حرفه‌ای بعد از فارغ التحصیلی در بازار کار فعالیت داشته باشند.

حقیقی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر و برق در بخش صنعت فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد دانشجویان فارغ التحصیل رشته حسابداری هم مشابه همین فعالیت را انجام می‌دهند.

او با اشاره به دستاورد جدید دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور تهران اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه در تابستان ۱۳۹۸ در مسابقات رباتیک جهانی رتبه دوم را کسب کردند و در موضوع همه گیری ویروس کرونا به طراحی اسنپ باکس اقدام کردند که می‌توانست مواد غذایی و مواد دارویی را ضدعفونی کرده و به مراکزی که نیازمند بودند ارسال کند.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور تهران با اشاره به جذب سالانه دانشجویان خارجی در این دانشگاه اظهار کرد: طبق تفاهم نامه‌هایی که با سنگال و لبنان امضا کرده ایم در سال ۹۸ توانستیم ۱۲ دانشجوی خارجی از لبنان در رشته‌های کامپیوتر جذب کنیم که البته قرار بود ظرفیت این دانشگاه در رشته‌های کامپوتر و برق به ۱۰۰ نفر برسد همچنین  امیدوار هستیم تا شعباتی از این دانشگاه در کشور‌های عمان و لبنان ساخته شود.

برق

وضعیت کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در دانشکده

حقیقی درباره وضعیت کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در دانشگاه گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری همچنین برنامه ششم توسعه در دوره اخیر، تجهیزات بسیار خوبی برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه در نظر گرفته شده است به گونه ای که در سال ۹۹ برای این دانشگاه حدود ۵ میلیارد تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شده و با تجهیزات روز دنیا به روز رسانی شده است.

او ادامه داد: از آن جایی که هدف ما ترتیب نیرو‌های مهارتی و کارآفرین است؛ بنابراین تصمیم گرفته ایم تا آزمایشگاه را با تجهیزات روز همسان کنیم و متولیان امر آموزش عالی کشور همگی به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت تربیت نیرو‌های مهارتی و خلاق حرکت کنند.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور تهران تاکید کرد: در این دانشکده برخی دروس عملی از طریق شبیه سازی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است و برخی دیگر به صورت فیلمبرداری در سامانه مجازی توسط اساتید ارائه خواهد شد، در شرایط بهتر کشور کلاس‌های فشرده عملی که در گذشته به صورت مجازی ارائه شده اند در طول زمانی ۳ الی ۴ هفته به صورت حضوری هم ارائه می‌شوند البته که هرچه حضور فیزیکی افراد بیشتر باشد نتایج بهتری از دروس عملی خواهیم داشت و امیدوار هستیم تا با اتمام کرونا این رسالت خود برای دانشجویان را به اتمام برسانیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار