بازگشت ترافیک های طولانی در عوارضی ها؛ چرا باجه ها عوارض را نقد دریافت می کنند؟

ترافیک سنگین در آزاد راه تهران-شمال این بار به علت اخذ عوارض نقدی به جای الکترونیکی مشهود است.

بازگشت ترافیک های طولانی در عوارضی ها؛ چرا باجه ها عوارض را نقد دریافت می کنند؟به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اخذ عوارض به صورت نقدی و یا الکترونیک این روز‌ها تبدیل به یک موضوع مهم در تمامی آزادراه‌های کشور شده است به طوری که بخش عمده‌ای از مردم دوباره شاهد ایجاد صف‌های طولانی در عوارضی‌ها برای پرداخت عوارض به صورت نقدی هستند که زمینه ساز گلایه و شکایت آن‌ها شده است.

 یکی از آزادراه‌های که بیش از این اخذ عوارضش الکترونیک بود و باعث تردد روان در تمامی روز‌ها از جمله ایام تعطیل بود قطعه اول آزادراه تهران- شمال بود.

این مسیر آزادراهی جزو محور‌های دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد،اجرای این قطعه از آزادراه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث می‌شود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

این آزادراه در ۶ اسفند سال گذشته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری رسید ودر آن زمان نرخ عوارض این آزاد راه را در روز‌های تعطیل ۲۵ هزار تومان و در ایام تعطیل و پرتردد ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

مردم عوارض آنلاین پرداخت نمی کنند

چندی پیش اعلام شد که مسافران عوارض را به صورت الکترونیک پرداخت نمی‌کنند و همین باعث وارد شدن خسارت‌های بسیار زیاد به پیمانکاران و سرمایه گذاران در این بخش شده است همین موضوع باعث شد که دستگاه‌های عمرانی به فکر تغییر عوارض از الکترونیکی به نقدی بیافتند چراکه آمار‌ها هم نشان دهنده آن است که بسیاری از مسافران عوارض را به صورت الکترونیک پرداخت نمی‌کنند.

تاکنون آزادراه‌های تهران–ساوه، قزوین–زنجان، تهران–قزوین، تهران–قم عوراض آن‌ها به صورت الکترونیک دریافت می‌شد، اما به نظر می‌رسد که سرمایه گذاران و عدم بازگشت سرمایه‌ها باعث شده که سرمایه گذاران درخواست کنند که عوراض به صورت الکترونیک دریافت شود.

مشاهدات و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم تمایلی به دریافت عوارض به صورت الکترونیک ندارند و همچنین سخت بودن پرداخت این عوارض به صورت الکترونیک و عدم اطلاع بسیاری از مسافران مبنی بر نحوه پرداخت عوارض به صورت الکترونیک باعث شده که مردم جریمه شدن را به پرداخت الکترونیک ترجیح دهند.


بیشتر بخوانید


در همین راستا یکی از مسافران که شنبه یک شهریورماه در ساعت ۲۴ شب از ترافیک سنگین در عوارضی آزادراه تهران –شمال ورودی تهران شکایت داشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در هفته‌های گذشته اخذ عوارض از این مسیر الکترونیک بود اما با افزایش حجم مسافر این روند نقدی شده است.

فیلم ارسالی توسط یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان

به گفته بسیاری از مسئولان مردم تمایلی به پرداخت عوارض به صورت الکترونیک ندارند و از سوی دیگر از زمان الکترونیک شدن عوارض جریمه برای عدم پرداخت عوارض انجام نشده است و پلیس راهوار هم در این بخش تاکنون در برخی از آزادراه‌ها دوربین‌های خود را برای شناسایی پلاک‌ها تجهیز نکرده است.

۷۰ درصد عوارض مسافران پرداخت نشده است!

جلال بهرامی معاون آزادراه‌های شرکت ساخت در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دریافت عوارض به صورت نقدی به جای الکترونیکی گفت: بیش از ۷۰ درصد از عوارض مسافران در آزادراه تهران –شمال بازنگشته است.

بهرامی با اشاره به اینکه که در منطقه یک آزادراه تهران-شمال اخذ عوارض به صورت الکترونیکی بوده است، گفت: بسیاری از مسافران متاسفانه در این منطقه عوارض را پرداخت نمی‌کنند و همین باعث تغییر رویه در این بخش شده است.

او ادامه داد: به همین دلیل برای بازگشت سرمایه پیمانکاران تصمیم گرفته شد که در روز‌های که ترافیک وجود دارد عوارض به صورت الکترونیکی و در سایر روز‌ها عوارض به صورت نقدی دریافت می‌شود.

معاون شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که کل درآمد منطقه یک آزادراه تهران-شمال برای قطعه دو هزینه شود و همین دلیل بازگشت سرمایه در این پروژه از طریق عوارض انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در قطعه اول آزادراه تهران-شمال راه‌های قانونی و حقوقی  همچنین حضور پلیس برای دریافت عوارض به صورت کامل انجام نشده است، ادامه داد: برای همکاری در دریافت عوارض تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور منعقد می‌شود تا عوارض در این بخش به صورت کامل از مسافران دریافت شود.

اعمال جریمه برای مسافرانی که عوارض نداده اند

بهرامی با بیان اینکه هنوز بخش عمده‌ای از مسافران در دریافت عوارض همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند، افزود: تاکنون ما قصد نداشتیم که فضای جریمه و ابزار‌های فشار برای دریافت عوارض ایجاد شود، ولی متاسفانه بخش عمده‌ای از مسافران عوارض را پرداخت نمی‌کنند.

معاون شرکت ساخت تصریح کرد: یک سال و ۶ ماه از راه‌اندازی عوارض به صورت الکترونیکی می‌گذرد، اما تاکنون بخش زیادی از مسافران عوارض را پرداخت نکرده اند و بنابراین با حضور پلیس راهور به زودی فضای جریمه را در این آزادراه‌ها فراهم خواهیم کرد.

جریمه ۴۰ هزار تومانی برای نپرداختن عوارض

او ادامه داد: جریمه ۴۰ هزار تومانی برای بسیاری از مسافران زیاد بود بنابراین تاکنون قصد نداشتیم این موضوع را اجرایی کنیم، اما هم اکنون برای بازگشت سرمایه پیمانکاران این اقدام را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

بهرامی تاکید کرد: اخذ عوارض به صورت الکترونیکی به هیچ عنوان جمع نمی‌شود و حتی توسعه هم داده خواهد شد، اما سعی خواهیم کرد با دریافت عوارض از مسافران بازگشت سرمایه آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

عدم پرداخت عوارض توسط مسافران باز هم زمینه ساز بازگشت ترافیک‌های طولانی در ورودی شهر‌ها شده است بنابراین بهتر است با فرهنگ سازی درست در این بخش شاهد افزایش عوارضی‌های الکترونیک باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: عوارض ، نرخ عوارض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
باور كنيد بنده هم كنكور دادم هم الان هر شب هيت ميرم به قدر پروتكل زيبا ودقيق انجام ميشه كه حد نداره
باور كنيد اگه مهر ابان نمودار كشته هاي كرونا از پانصد نفر هم عبور كرد همش بخاطر همين دور روز مسافرت مردمه كه تو ماشين خودشون رفتن
Germany
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
باور كنيد بنده هم كنكور دادم هم الان هر شب هيت ميرم به قدر پروتكل زيبا ودقيق انجام ميشه كه حد نداره
باور كنيد اگه مهر ابان نمودار كشته هاي كرونا از پانصد نفر هم عبور كرد همش بخاطر همين دور روز مسافرت مردمه كه تو ماشين خودشون رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
برا زجر کشیدن آدم ها
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۴:۰۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
بهترین کار این است بر چسب عوارض اززمان تحویل خودرو به مشتری توسط خودرو سازان بر روی خودرو نصب شود و تمام خودرو ها هم اجبارا" به نصب این برچسب ها باشند و در صورت عدم شارژ برچسب ها جریمه سنگین برای این خودرو ها در نظر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
یک سامانه ساده وقتی نمیتونید درست بکنید که با زدن پلاک فقط قبض هاش بیاد و الکترونیکی یا با خودپرداز پرداخت کرد همین میشه که مردم با این روش مشکل دارند
من خودم همه روش ها را امتحان کردم و فهمیدم هم باید شماره موبایل بدیم هم پلاک هم قبض نمیده و باید با رمز دوم داشتن پرداخت کرد که یعنی مراحل پرداخت زیاده و راحت نیست خیلی ها با رمز دوم مشکل دارند در صورتی که همه براحتی با نحوه پرداخت قبض از طریق خودپردازها آشنا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
وقتی دانشگاه آزاد پزشکی که ترمی ۲۰ میلیون شهریه میگیره و یک استاد و خوابگاه نداره، میخاند تو این اوضاع کرونا بچه های مردم را از شمال ایران به جنوب ایران بکشونند، بگذارید مردم مسافرتشون رو هم برند.
صدای ما به هیچ کی نمیرسه. هیچ کس رو هم نداریم
خواهشا شما یک کاری بکنید.
تو این اوضاع فقط یک بیماری کرونا رو کم داریم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد رودسری
۱۲:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
واقعا درست گفت. خسته و مونده میرسی تهران تازه اول تهران توی ورودی شهر باید یکساعت ترافیک تحمل کنی تا پول بدی.
پس دولت الکترونیک چی میشه؟ وزیر جوان دقیقا داره چیکار میکنه؟
توی دنیایی که ما خرید سوپر مارکت مون رو اینترنتی انجام میدیم چرا باید یکساعت بابت پول دادن به عوارضی ترافیک رو تحمل کنیم؟ وقت مردم نباید پشت عوارضی ها بابت پول دادن تلف بشه.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۱۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
با سلام : خیلی ها بلد نیستند ویا امکانات لازم برای پرداخت الکترونیکی رو ندارند . البته شاید پرداخت نقدی وقتگیر باشه ولی حداقل برای صدها نفر در کل کشور شغل ایجاد کرده.:
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگ
۱۲:۰۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
این مسیر آزادراهی جزو محور‌های دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد!!!!!!!!!! نه کنار گذر برای توقف داره نه تهویه مناسب نه اسفالت مناسب نه امکاناتی مثل wc، اورژانس و... انتهاشم که دارای قوس های بسیار خطرناک و غیراستاندارد هست، بهترین بزرگراه غرب اسیا هم شدیم!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۵۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
آقا مگه ما و خانواده امان دلمان نمی خواد بریم مسافرت والا پوسیدیم توخونه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
لطفا در مورد کلاه برداری آزمون بخش خصوصی که آزمون غیر اصولی میگیرن و سوالات بی ربط در آزمون آورده میشه آخرش هم استخدامی در کار نیست گزارش تهیه کنید اینا فقط از مردم پول جمع کردن مثلا معلوم نیست شخص به کدام شرکت در کدام شهر معرفی خواهد شد تا شخص بسته به شرایط خود تصمیم بگیرد در آزمون شرکت کند یا نه . در آزمون بخش خصوصی هیچ چیز مشخصی وجود ندارد و داوطلب تا لحظه ی آخر سردرگم است و قصد برگزار کنندگان آزمون صرفا جمع کردن وجوه ثبت نام از داوطلبان می باشد لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
وقتی دانشگاه آزادی که ترمی بیست میلیون شهریه میگیره و یکدونه استاد و حتی خوابگاه نداره، بچه های مردم رو برای امتحان علوم پایه از یک سر ایران به طرف دیگر ایران میرسونه.
مردم هم باید مسافرتهاشون رو برند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
وقتی دانشگاه آزادی که ترمی بیست میلیون شهریه میگیره و یکدونه استاد و حتی خوابگاه نداره، بچه های مردم رو برای امتحان علوم پایه از یک سر ایران به طرف دیگر ایران میرسونه.
مردم هم باید مسافرتهاشون رو برند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
چرا هیجی راحع به کرونا نمیگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
دولت باید مسافرتها رادراین چندروز تعطیل، ممنوع می کرد!؟!؟ بااین دسته ازمردم باید به زور متوسل شد!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
الان این خبر نگران نحوه اخذ عوارضی ست!!! یانگران حجم مسافرتهاست!!؟ ؟؟؟؟ نه سفری باید انجام می گرفت ونه عوارضی گرفته می شد!؟!؟ چندبار عوارضی ازیک نفر درطول سال گرفته می شه!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
روزهای چهار شنبه تا شنبه باید بشه 100 تومن و تو روزهای کرونایی 400 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
ای ول تو ددوران کرونا باید بیشتر از اینها اذیت بشن مثلا یهو 4 ساعت راه رو با یک تصادف ساختگی کامیونی ببندید یا مثلا ریزش ایجاد کنید تا 5 ساعت تو راه گیر کنن .تا رفت تو این مریضی به شهرهای دیگه کم بشه . دست من بود جاده های شمال کشور رو تو این وضعیت جهنم میکردم .مثلا صحنه سازی میکردم تصادف شده آدمها تیکه تیکه پخش شدن رو زمین خون همه جا رو گرفته
Germany
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
من از کجا بدونم عوارض باید بپردازم.؟ شما باید نقد میگرفتین.
آخرین اخبار