برنامه پنج ساله‌ای برای نخبگان فقهی و اصولی خراسان اجرا می‌شود

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: امسال از میان طلاب قریب الاجتهاد و مستعد، افرادی را به عنوان نخبگان فقهی و اصولی خراسان بزرگ شناسایی کنیم و با تقویت طرح نخبه پروری، برنامه‌ای پنج ساله اجرایی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان در مراسم اختتامیه هشتمین مرحله‌ی شناسایی استعدادبرتر آموزشی طلاب برادر این حوزه،گفت: شناسایی این قشر یک تحول در حوزه می‌باشد که باید ادامه یابد و خروجی آن طلاب مستعد برتری هستند که برنامه ریزی ویژه‌ای برای آن‌ها مدنظر است.

او با اشاره به استعداد‌های برتر این حوزه مبنی بر شناسایی ۵۴۰ مستعد برتر تاکنون، افزود: در این زمینه کار‌های بی نظیر و کم نظیری در حوزه خراسان شکل گرفته است که نتایج آن در آینده نزدیک بصورت گسترده تری مشهود خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه به عنوان متولیان جامعه‌ای که حاکمیت آن بر پایه اسلام است باید در عرصه نخبگانی تلاش وبرنامه مضاعفی داشته باشند، ادامه داد: پذیرش نخبگانی در حوزه نهادینه شود که مرحله‌ی شناسایی استعداد‌های برتر، نخستین گام در زمینه‌ی نخبه پروری است و امیدواریم مراحل بعدی، شتاب بیشتری پیدا کند تا اثرات خوبی بدست آید.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی مدیر، با اشاره به اینکه جذب طلبه برای سال جدید در حوزه علمیه خراسان بر پایه‌ی پذیرش نخبگانی صورت گرفته است، بیان کرد: مقوله و روند شناسایی استعداد‌های برتر باید برای طلاب ورودی مطرح شود و پذیرش‌ها به سمت نخبگانی پیش رود.
 

استاد، مولفه‌ی اولیه یک حرکت تحولی در حوزه است


او در ادامه ضمن تشکر از اساتید که در روند شناسایی به صورت جهادی، تلاش و همراهی کردند، تصریح کرد: همگامی اساتید به عنوان یک اصل در حوزه است و حوزه‌های علمیه اگر بخواهند تحول یابند، به واسطه‌ی این تلاش گران عرصه تعلیم و تعلم متحول خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه استاد، مولفه‌ی اولیه یک حرکت تحولی در طول تاریخ بوده و هست، تاکید کرد: حمایت از اساتید سرلوحه‌ی کار دست اندرکاران باشد و تربیت استاد جدید نیز در همه‌ی رشته‌ها و برای تمامی بخش ها، می‌بایست برنامه ریزی شود.

برنامه‌ی ۵ساله برای استعداد‌های برتر

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه مستعدان برتر در اولویت برنامه ریزی‌های علمی بوده و هستند، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، باید علاوه بر ارتقا جنبه علمی و آموزشی مستعدان برتر، مباحثی همچون تهذیب، اخلاق، تربیت سیاسی و فرهنگی نیز در دستور کار باشد.

او  با بیان اینکه در بحث استعداد برتر و نخبگانی برنامه ریزی‌های جدیدی در دستور کار قرار دارد، افزود: سعی داریم امسال از میان طلاب قریب الاجتهاد و مستعد، افرادی را به عنوان نخبگان فقهی و اصولی سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی شناسایی کنیم و با تقویت طرح نخبه پروری، برنامه‌ای پنج ساله اجرایی شود.

بیشتر بخوانید:

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر تربیت نظریه پرداز‌های فقاهتی در این حوزه، ادامه داد: قرار است به موازات شناسایی‌ها و طرح نخبه پروری، دوره‌های مختلف فقه‌های مضاف در قالب نخبگانی طراحی و اجرا گردد تا نیاز‌های عرصه نظام، جامعه و بین الملل پاسخ داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه استعداد‌ها نیز با علم جهت دار و هدفمند اداره می‌شوند، نخبگی را فقط علم آموزی محض ندانست و از این رو بیان کرد: آموزش به ویژه در مقطع دروس خارج باید به سمت رفع نیاز‌های جوامع مختلف برود.

او تصریح کرد: علم، پایه اصلی آموزش است و در کنار آن، اخلاق و تهذیب، شخصیت مستعد را در انجام رسالت پاسخگویی، مشخص می‌کند که باید به هر دو وجه آن توجه ویژه داشت.

انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.