رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:

تزریق ۱۰ هزار نیروی جدید به کادر درمان/ پشتیبانی از پزشکان به قوانین حمایتی نیاز دارد

ظفرقندی گفت: کادر پزشکی نیاز به حمایت همه جانبه دارد، بنابراین لازم است مجلس، قوانین حمایتی جدید تصویب کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با حضور در برنامه «طبیب» با اشاره به اضافه شدن ۱۰ هزار نیرو به کادر درمان کشور اظهار کرد: اگر لازم است مجلس باید برای پشتیبانی پزشکان قوانین حمایتی تصویب کند، چرا که اگر از جامعه پزشکی حمایت نشود در صورت وقوع موج تازه، پزشکان دیگر نمی‌توانند قد علم کنند.

او با اشاره به پیام تبریک دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به پزشکان ایران به مناسبت روز پزشک اظهار کرد: براساس مکاتباتی که با دبیرکل سازمان جهانی بهداشت داشتیم، مقرر شد تا مسیر ورود دارو و واکسن در صورت تولید برای ما هموارتر شود چراکه با وجود تحریم‌ها ما بسیاری از دارو و تجهیزات پزشکی را با استفاده از ارتباطات بین‌المللی تهیه می‌کنیم. البته ما توانایی تهیه مواد لازم برای تولید برخی از این تجهیزات  را داریم اما به کمک این سازمان‌ها، راه هموارتر خواهد شد.

ظفرقندی در خصوص واکسن روسی گفت: این واکسن هنوز در همان کشور در حال بررسی است، چرا که در خصوص تولید انبوه واکسن، کیفیت و طول زمان اثر مهم است. مثلا طول زمان ماندگاری واکسن آکسفورد زیر سه ماه است و ارزش آن چنانی برای حفاظت طولانی ندارد، البته در این خصوص یک مقدار هم بحث‌های تبلیغی مطرح است. در حال حاضر آمریکا ، انگلیس، چین و هند در این زمینه کار کرده‎اند، کشور ما هم روی واکسن کار می‌کند و بحث علمی آن جلو می‌رود، اما ارزیابی آن زمان می‌برد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا تا به حال تعداد زیادی از کادر درمانی خود را از دست داده ایم، تصریح کرد: جامعه پزشکی با فداکاری بیشتری به صحنه می‌رود، بنابراین فداکاری و ایثار ریسک، آمار فوت این قشر را بالا برده است. طبق آمار تعداد شهدای پزشک ما حدود ۱۶۴ نفر بوده و بیش از شش هزار نفر هم مبتلا داشتیم؛ بنابراین باید حمایت کافی از جامعه پزشکی و پرستاری صورت بگیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید براینکه مسافرت‌ها باید کنترل شود، گفت: ما کرونا را آن طور که باید و شاید در تجمعات، مسافرت‌ها و در برنامه‌های مختلف جدی نگرفتیم و این یکی از دلائل افزایش آمار مرگ و میر است.

او اضافه کرد: طبق شواهد ممکن است تا حدود دو سال دیگر درگیر این بیماری باشیم. بحث اقتصادی تا آن جایی که ضرورت دارد باید باز باشد، اما بحث مسافرت‌ها را می‌توان کنترل کرد. کشور‌هایی که توانستند کرونا را کنترل کنند، هنوز در خصوص بازگشایی مدارس محتاط هستند.

ظفرقندی گفت: نمی‌توان با تعارف و مصالحه برای مقابله با کرونا برخورد کرد. این مهم نیازمند همکاری جدی مردم با کادر درمان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: اگر مردم ماسک را بردارند، ویروس دوباره اوج می‌گیرد. این مقابله یک عزم ملی می‌خواهد، اگر حمایت از جامعه پزشکی نشود و موج دیگری اتفاق بیفتد، جامعه پزشکی دیگر نمی‌تواند در مقابل این ویروس دوام بیاورد.

ظفرقندی در پایان یادآوری کرد: کادر پزشکی خسته است و نیاز به حمایت همه جانبه دارد، بنابراین لازم است مجلس، قوانین حمایتی جدید تصویب کند. البته به تازگی اجازه استخدام ۱۰ هزار نیرو را گرفته ایم و سازمان برنامه هم برنامه‌هایی را ارائه داده است تا در شرایط موجود از کادر پزشکی حمایت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار