داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از زمان ورود واکسن ایرانی کرونا به بازار تا آغاز توزیع رمدسیویر و اکتمرا در بیمارستان‌ها

در این بسته خبری به مرور مهم‌ترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه ۱۸ میلیونی درمان بیماران کرونا در بیمارستان‌ها/ ۹۳ هزار نفر در دوران کرونا رایگان بیمه شدند

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران درباره هزینه درمان بیماران کرونایی اظهار کرد: هزینه درمان بیماران کرونایی با توجه به شرایط تفاوت می کند و درمان کرونا برای یک نفر بین ۷۰۰ هزار تا ۸۰ میلیون تومان می‌تواند هزینه داشته باشد، میانگین هزینه درمان کرونا با توجه به شرایط مختلف بیماران محاسبه نشده است، اما به طور معمول هزینه درمان کرونا در بخش‌های عادی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیش از ۱۸ میلیون تومان برآورد می‌شود.

حسینی درباره پوشش بیمه ای درمان کرونا بیان کرد: بیمه شدگان بیمه سلامت وقتی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بستری می شوند، ۹۰ درصد هزینه را بیمه پرداخت می‌کند و در بیمارستان‌های دانشگاهی که از اعتبارات وزارت بهداشت استفاده می‌کنند، در صورتی که فرد توانایی پرداخت ما بقی هزینه را نداشته باشد، ۱۰ درصد هزینه درمان کرونا هم دریافت نمی‌شود و هزینه درمان بیمار کرونایی رایگان خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران از صدور دفترچه بیمه سلامت برای بیماران کرونایی که تحت پوشش بیمه هیچ بیمه ای نبودند، خبر داد و گفت: در چند ماه گذشته برای بیش از ۱۰۱ هزار نفر دفترچه صادر کردیم و ۹۳ هزار نفر رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، ما قبل از شیوع کرونا این شرط را گذاشته بودیم که کسی روی تخت بیمارستان بیمه نشود و فردی که به بیمه مراجعه می‌کرد، پس از ۱۰ روز می‌توانست از خدمات بیمه استفاده کند، با شیوع کرونا این شرط را برداشتیم و بیماران کرونایی روی تخت بیمارستان بیمه شدند.

حسینی به برخی هزینه های جانبی درمان بیماری کرونا در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: هزینه درمان در بیمارستان‌ها بسیار تغییر کرده است، پس از شیوع کرونا یک بیمارستان روزی ۵۰ میلیون تومان برای تامین اکسین بیماران هزینه می‌کند و هزینه‌های استفاده از ماسک‌های جراحی و لباس‌های محافظتی برای کادر درمان به بیمارستان‌ها تحمیل شده است چرا که ماسک‌ها خیس می‌شوند و باید هر چند ساعت یک بار تعویض شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران با بیان اینکه کرونا درمان قطعی ندارد، گفت: دارو‌هایی که برای دنیا درمان کرونا تجویز می‌شوند و بنا بر تصمیم کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا وارد پروتکل درمانی شده اند، تحت پوشش بیمه قرار دارند حتی دارو‌های گرانقیمتی که اثربخشی آنها اثبات نشده است و درصدی احتمال اثربخشی آن‌ها وجود دارد، برای بیماران کرونایی تامین می‌شود و هزینه این دارو‌ها را بیمه‌ها و وزارت بهداشت پرداخت می‌کنند تا بیماران هر چه سریعتر بهبود پیدا کنند.

حسینی بیان کرد: دارویی که برای درمان کرونا به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسد، بنابر مصوبه شورای عالی بیمه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و همه سازمان‌های بیمه گر موظف هستند که پوشش بیمه‌ای این دارو‌ها را برقرار کنند، بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی بیمه داروی «کلترا و «اینترفرون‌ها« هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران بیان کرد: دارو‌های جدیدی که برای درمان کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به محض اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از آن‌ها را در درمان کرونا تایید کند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، قیمت این دارو‌ها اهمیتی ندارد،  برای پوشش بیمه‌ای دارو‌های کرونا مهم مصوبه شورای عالی بیمه است.

نحوه توزیع نذورات در مراسم‌های عزاداری/ دسته‌روی هیئت‌ها ممنوع است

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام عزاداری ماه محرم و صفر باید ضمن تلاش برای برگزاری این مراسم ، به مردم کمک کنیم تا در طول مراسم عزاداری از سلامت خود مراقبت کنند و بیمار نشوند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: در سی و سومین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا شیوه نامه‌های بهداشتی برگزاری مراسم محرم و صفر مصوب شد. نکته بارز شیوه نامه‌های بهداشتی این است که مراسم عزاداری محرم در فضا‌های بسته صورت نگیرد چرا که ویروس کرونا در فضای بسته با سقف کوتاه یا بلند امکان گردش دارد و این به معنای ابتلا افراد به کروناست.

فرهادی بیان کرد: ما هر گونه دسته روی را به دلیل شکل گیری تجمع ممنوع کردیم و باید از این اقدام اجتناب کرد براین اساس امسال هیچ دسته روی نخواهیم داشت.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: راه انداختن دسته‌ها یا گروه‌ها با طبل و سنج منجر به تجمع و ابتلای افراد به کرونا خواهد شد، به همین دلیل عزاداری‌ها در محیط‌های باز و بدون جا به جایی و با فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.

پاساژگردی زیر سایه قاتلی به نام کرونا/ مجازات در انتظار متخلفان بهداشتی

 ویروس مرگبار و منحوس کرونا در اماکنی مثل پاساژ‌ها به دلیل فضای سربسته وروشن بودن تهویه‌ها به سرعت در حال چرخش است و بی رحمانه افراد را آلوده می‌کند، تا با شکل گیری زنجیره انتقال بتواند به حیات خود ادامه دهد و قربانی گیرد به طوری که از هر پنج فوتی در روز یک مورد علت فوت به دلیل کرونا است.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به پدیده پاساژگردی در روزهای کرونایی گفت: با ابراز تاسف باید بگوییم که ما با پدیده پاساژگردی رو به رو هستیم، در حالی که خرید چندانی هم در پاساژها انجام نمی‌شود.

حریرچی تصریح کرد: تا زمانی که کرونا وجود دارد باید رفتار ما مردم تغییر کند و شستشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و اجتناب از تجمع و تردد غیر ضروری حتما انجام شود و این زمان ممکن است از یک تا چند سال باشد.

مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران

اظهار کرد: در پاندمی کرونا برخی ها معتقد هستند ما باید منتظر بمانیم تا واکسن موثر یا  داروی اثربخش کشف شود تا بتوانیم رفتارهایمان را به شکل قبلی بازگردانیم که به اصلاح به آن زمان دوران پسا کرونا می گویند، برخی ها هم معتقد هستند که دوران پسا کرونا به معنای اینکه به شرایط قبل از کرونا بازگردیم، نخواهیم داشت و دوران پسا کرونا با پیش از پاندمی متفاوت خواهد بود.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خیلی از رفتارها در دوران پاندمی خطرناک محسوب و موجب شیوع ویروس در جامعه می شوند و توصیه متخصصان و کارشناسان این است که تماس های غیر ضرور کاهش پیدا کند، یکی از فرهنگ ها در کشور ما و بسیاری کشورها فرهنگ گشت و گذار در مراکز خرید است، اینکه در مراکز خرید و پاساژها گردش کنیم تا اگر چیزی به چشممان خورد آن را تهیه کنیم، نوعی نیاز کاذب است چرا که فرد بدون هدف به خرید رفته است و در بسیاری از موارد افراد بدون خرید کالا از مراکز خرید و پاساژها باز می گردند و این فرهنگ نوعی نیاز ضروری نیست.

ضرورت تمدید محدودیت‌ها حداقل تا اواسط شهریور

علیرضا زالی فرمانده عملیات ستاد کرونای تهران بر ضرورت استمرار تمدید محدودیت‌های تردد خصوصا در حوزه کارمندی تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد تمدید محدودیت‌ها و استفاده از فضای دورکاری حداقل تا اواسط شهریور ضروری باشد.

او در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون‌های کنکور ۹۹ اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهری با همراهی سازمان آتش نشانی، آمادگی کامل خود را با هدف اجرای فرآیند‌های ضدعفونی مراکز برگزاری آزمون‌ها اعلام کرده‌اند تا سلامت داوطلبان در بالاترین سطح تضمین شود.

زالی  اضافه کرد: مردم برای شرکت در پویش نذر سلامتی محرم می‌توانند با شماره گیری *۷۳۷*۷۰۰# نذر خود را به شیوه‌ای دیگر ادا کنند.

آغاز توزیع واکسن مننژیت از ابتدای شهریور ماه/ حل مشکل سربازان برای اعزام به سربازی با تامین واکسن

تزریق واکسن مننژیت یکی از شروط اعزام سربازان برای خدمت نظام وظیفه، محسوب می شود. واکسنی که به گفته برخی مشمولان خدمت سربازی این روزها کمیاب شده و به سختی گیر می آید. 

به همین دلیل سراغ مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو رفتیم تا موضوع توزیع واکسن مننژیت را پیگیری کنیم.

حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذاودارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ما در سازمان غذا و دارو هر سال با توجه به  درخواست معاونت بهداشت وزارت بهداشت واردات واکسن مننژیت را انجام می‌دهیم.

او افزود: در حال حاضر درخواست‌های لازم را برای واردات واکسن مننژیت داده ایم و مجوز واردات این واکسن صادر شده است و از ابتدای شهریور ماه این واکسن در سراسر کشور توزیع می‌شود.

محمدی تاکید کرد: واکسن‌ مننژیت در گروه های پرخطر مانند زنان باردار تزریق می شود، همچنین در مواردی مانند مشمولان نظام وظیفه سربازی که شاهد تجمع افراد از اقلیم های متنوع هستیم، تزریق واکسن مننژیت ضرورت دارد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: البته باید توجه داشت که این واکسن در سال های گذشته بیشتر برای زائران حج تمتع و عتبات عالیات تزریق می شد که امسال به دلیل شیوع کرونا و لغو این سفرها واکسن به میزان کمتری مورد نیاز است و مشکل سربازان هم با توزیع واکسن حل خواهد شد.

مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد

علیرضا بیگلری، رئيس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: نقش واکسن در پیشگیری از بیماری بسیار مهم است. به راحتی ثابت شده که در ۱۰۰ سال گذشته عمده کاهش مرگ و میر در جامعه بشری به خاطر واکسن بوده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کرونا یک بیماری پیچیده بوده که مهمترین بعد آن ناشناخته بودن آن است، در مورد ساخت واکسن در مورد این بیماری باید عمیق‌تر و منطقی‌تر فکر کنیم.اگر کشورهای دیگر هم توانستند موفق شوند ما هم افراد و تیم هایی داریم که تجربه کافی در انتقال تکنولوژی و مهندسی معکوس دارند و در این زمینه هم اقدام خواهد شد. اصلا مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد، ابتلای مجدد در افرادی که یک بار بیمار شده‌اند، گزارش شده است. در خصوص مدت زمان تاثیر این واکسن نیز سوال وجود دارد که زمان و آینده آن را پاسخ خواهد داد.

بیگلری گفت: با توجه به اینکه امروزه اضطرار جهانی وجود دارد، به همین دلیل شرکت ها و گروهای متعددی مشتمل بر بیش از ۲۰۰ گروه در دنیا مشغول مطالعه ساخت واکسن کرونا هستند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در فاز اول واکسن بر بروی تعداد اندکی تست می‌شود که بی‌خطر بودن آن ثابت شود. در فاز بعدی واکسن روی ۳۰۰ نفر تست می‌شود که در این مرحله هم بی‌خطری و هم کارایی آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بعد از تایید در این مرحله واکسن وارد فاز سوم می‌شود که تعداد داوطلبان به هزاران نفر می‌رسد. اگر در این مرحله هم نشان داده شد که واکسن بی خطر و موثر است می‌تواند وارد جامعه شود. گروه‌هایی که در دنیا به تولید واکسن اشتغال دارند پیش بینی‌ می شود که در یک یا ۲ سال آینده واکسنی را تهیه کنند که پوشش مورد نیاز را فراهم کند.

عرضه ماسک به نرخ مصوب از اواخر هفته در داروخانه‌ها/ اثربخشی رمدسیویر در درمان کرونا چقدر است؟

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: هنوز داروی مشخصی که بتوان قطعا در خصوص درمان این نوع  بیماری  اظهار نظر کرد، در دنیا معرفی و مشخص نشده است، اما به هر ترتیب تمام دارو‌هایی که تا به امروز به عنوان دارو‌های کاندید در نظر گرفته شده و  می‌توانند در درمان این نوع بیماری موثر باشند در کشور ما عرضه شده اند.

او افزود: تمام دارو‌ها اعم از ضد ویروس، ضد التهاب که در کشور تولید و در دسترس بیمارستان ها قرار گرفته است.

شانه ساز ادامه داد: حتی مواد اولیه خیلی از این اقلام در کشور در حال تولید است یا برخی شرکت‌های دانش بنیان اعلام آمادگی کرده اند که ما می‌توانیم این مواد را تولید کنیم. در سازمان غذا و دارو پرونده‌های آن‌ها برای بررسی به دست ما  رسیده است تا بتوان مجوز را فورا بدهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: به محض اینکه  داروی رمدسیویر وارد فهرست رسمی کشور شد، به ما اجازه دادند که دارو را  وارد بازار کنیم  و خیلی زود فاز وارداتی این دارو در اختیار دانشگاه‌ها و روسای بیمارستان قرار گرفت. البته باز تاکید ما این است که این نوع دارو فقط در بیمارستان‌ها و توسط کادر پزشکی مخصوص تعریف شده تجویز شود. اگر این نوع دارو بیرون تجویز شد به هیچ عنوان تهیه نشود.

آغاز توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان‌ها/ قیمت رمدسیویر ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد

حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان ها خبر داد و گفت:  رمدسیویر ایرانی از اول مرداد ماه تولید و تست های پایداری آغاز شد و از این هفته توزیع انبوه داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های کشور صورت می گیرد و این دارو در چند روز در سراسر کشور توزیع می‌شود.

او ادامه داد:  ظرفیت تولید رمدسیویر هفته ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند ظرفیت تولید به ۷۰ هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل کشور به طور کامل تامین خواهد شد همچنین با تولید ماده اولیه و افزایش تولیدکنندگان امکان صادرات هم وجود دارد البته باید توجه داشت که ما نمی توانیم نیاز کاذب را پاسخگو باشیم و ممکن است برای اندیکاسیون‌های غیر کرونا یا برای بیمارانی که در مرحله حاد بیماری نیستند دارو تجویز شود که این موارد را نمی‌توانیم در حال حاضر پاسخ دهیم.

محمدی بیان کرد: رمدسیویر به دلیل بازار سیاهی که راه افتاده و قیمت آن به ۵۰ میلیون رسیده بود و با توجه به تایید مراجع بین المللی وارد فهرست رسمی دارویی ایران شد اما هنوز این دارو وارد پروتکل دارویی درمان کرونا نشده است و ورود داروی رمدسیویر به پروتکل درمانی کرونا منوط به تکمیل شدن فاز مطالعاتی داروست، اکنون یک تیم سه نفره باید مجوز مصرف رمدسیویر را برای بیماران کرونایی تایید کند تا دارو برای بیمار تجویز و تزریق شود.

محمدی گفت: اکنون این دارو برای بیماران در وضعیت حاد بیماری کرونا که در بخش های ویژه بستری هستند، تجویز می شود و در صورتی که اثربخشی آن در بیماران بستری در بخش های عادی هم به تایید پزشکان برسد، داروی برای بیماران بستری در بخش های عادی هم تجویز خواهد شد.

پیام دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز پزشک در ایران +فیلم

تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در مراسم تجلیل از مدافعان سلامت و نکوداشت روز پزشک با ارسال پیام تصویری اختصاصی برای جامعه پزشکی و کادر درمانی ایران، گفت: سروران، همکاران گرامی و دوستان، امروز افتخار این را دارم که همراه شماروز ملی پزشک را گرامی بدارم، آثار تحسین برانگیز بوعلی سینا که در روز تولدش ایرانیان روز پزشک را گرامی می‌دارند، احتمالا یکی از اولین اقدامات بی‌شمار ایران برای ترفیع سلامت جهانی و پزشکی مدرن است. سنتی که تا همین امروز نیز زنده و پا برجاست.

وی افزود: در شرایط همه گیری کووید-۱۹, بسیاری از پزشکان ایرانی برای کمک به دنیا با اقداماتی مانند تحقیق و پژوهش و ارتقاء علوم پزشکی (خصوصا) در شهر‌های تهران و شیراز، تلاش کردند، اما در کمال تاسف برخی از پزشکان ایرانی و کارکنان سلامت به این ویروس آلوده و فوت شدند، چرا که نیاز‌های دیگران را بر خود ترجیح دادند. ما غمی را که ایران به خاطر از دست دادن پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای حرف پزشکی تجربه کرد ارج می‌نهیم. همدردی عمیق خود را برای این ضایعه و تشکر صمیمانه ام را به خاطر این خدمات و فداکاری بزرگ پذیرا باشید.

تدروس اضافه کرد: همچنین از متخصصان بهداشت و درمان به خاطر شهامت، ازخودگذشتگی و تعهدشان متشکرم و از مردم خواهشمندم برای نشان دادن همکاری و حمایتشان از کادر درمان به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند. همه افراد در مبارزه با این ویروس و پایان همه گیری نقش دارند.

مصمم هستیم واکسن کرونا را تامین کنیم/ کره جنوبی برای ممانعت از ارسال دارو به ایران پاسخگو باشد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: هفته گذشته به دکتر نمکی گفتم که علاقه دارم در مراسم روز پزشک شرکت کنم چرا که جامعه پزشکی سهم جدی و بی نظیر در مسائل کشور دارد و همواره این نقش برجسته بوده است؛ به همین دلیل وقتی از اقشار مختلف درباره  اعتماد به گروه‌های مختلف سوال می‌شود مردم درصدر همه اعلام می‌کنند که به پزشکان اعتماد دارند.

او ادامه داد: باید توجه داشت که تامین ارز بسیار دشوار است، ما در برخی کشور‌ها مانند کره جنوبی ارز داریم  و تعجب می‌کنیم که آنها حاضر نمی‌شوند با پول خودمان دارو به کشورمان بیاید.

جهانگیری افزود: کشور‌هایی مانند کره جنوبی که پول ایران را بلوکه کرده اند در تاریخ چگونه می‌خواهند پاسخ بدهند، این کشور‌ها در همه ضربه‌هایی که به مردم ایران می‌خورد باید پاسخگو باشند و مسئول هستند ما بیش از ۷ میلیارد دلار پول در کره جنوبی داریم و نفتمان را فروخته ایم و باید بتوانیم دارو و کالا‌های اساسی وارد کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور و دکتر نمکی هم گفته اند مصمم هستیم که واکسن کرونا را در هر جا که تولید شد وارد کنیم همچنین واکسن آنفلوانزا را به میزان نیاز تامین خواهیم کرد و باید توجه داشت شرایط تحریم سخت است، اما دولت و مسئولان مصمم هستند که نگذاریم کادر پزشکی خسته باشد.

اما و اگر‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور/ وزارت علوم در روز نخست آزمون نمره قبولی گرفت؟

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در روز اول کنکور گفت: به رعایت پروتکل های بهداشتی در روز اول کنکور نمره قبولی خوبی می دهیم، پروتکل ها رعایت شده بود، همکاران بهداشت محیط خوب نظارت کرده بودند و همکاری وزارت بهداشت و سازمان سنجش خوب بود و بر اساس گزارش های واصله از سراسر کشور آزمون به شکل خوبی برگزار شد البته گزارش کلی هنوز به دست ما نرسیده است.

او ادامه داد: داوطلبان کرونایی که از قبل شناسایی شده بودند،‌در بیمارستان ها آزمون دادند و در مجموع وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در روز نخست کنکور سراسری خوب بود.

یکی از پروتکل های بهداشتی در برگزاری آزمون گندزدایی حوزه های امتحانی در پایان هر روز است.

 فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گندزدایی حوزه‌های برگزاری کنکور گفت: به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنکور سراسری مقرر شد کنکور در چهار نوبت صبح برگزار شود تا بعد از برگزاری آزمون‌ها حوزه‌ها گند زدایی شود.

او در ادامه بیان کرد: امروز کنکور هنر برای ۱۱۳ هزار داوطلب در ۳۹۲ شهر برگزار شد و بعد از پایان روند برگزاری، حوزه‌ها گندزدایی شد.

سخنگوی سازمان سنجش اضافه کرد: در کنکور امسال برای افزوده شدن به حوزه‌های برگزاری کنکور از مصلی امام خمینی (ره) نیز استفاده شد. این حوزه فردا برای داوطلبان کنکور انسانی و ریاضی و روز جمعه برای داوطلبان تجربی آماده خواهد شد.

برگزاری مراسم محرم در فضای سربسته ممنوع است/ واکسن کرونای ایرانی آبان ۱۴۰۰ در دسترس خواهد بود

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی اظهار کرد: برگزاری هرگونه مراسم در ایام محرم در فضای سربسته ممنوع است.

او  افزود: هفته‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. روند بیماری در کشور خیز برداشته بود و میزان شیوع بیماری و بستری در بیمارستان‌ها و مرگ و میر افزایش یافت. اکنون با تلاش همکارانم در سراسر کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این شیب صعودی و خیز بیماری سیر نزولی  را طی می‌کند و امیدواریم  این روند ادامه یابد. طبق آخرین بررسی‌هایی که انجام دادیم، میزان بستری در بیمارستان‌ها در استان‌های مختلف در حال کاهش است. البته این کاهش بدان معنا نیست که وضعیت‌مان خوب و سفید شده است، بلکه ثابت شده است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جدی گرفتن ویروس، ارتباط مستقیمی با میزان و روند بیماری در سطح کشور دارد.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی ادامه داد: هرچه بیشتر پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری را رعایت کنیم، قطعا میزان مبتلا و بستری در بیمارستان‌ها و بعد از آن میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد. دو هفته بعد از رعایت پروتکل‌ها، سیر نزولی رخ می‌دهد و با رعایت نشدن پروتکل‌ها، دو هفته بعد شاهد خیز بیماری خواهیم بود  و یک هفته بعد از آن بستری در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد و یک ماه بعد هم میزان مرگ و میر بالا می‌رود. بنابراین بعد از اینکه دو تا سه هفته پروتکل‌‌ها را رعایت کنیم، اثر آن را می‌بینیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی اظهار کرد: ۱۴۸ واکسن در سطح دنیا در مرحله ابتدایی و پیش‌بالینی هستند. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت‌های تولید کننده اجازه داده به طور استثناء در مورد کووید ۱۹، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام کنند تا زمان دسترسی به واکسن کوتاه شود. ۶ واکسن در سطح دنیا در فاز سوم هستند. روسیه این مراحل را به طور کامل طی نکرده و تاییدیه نگرفته است. تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می گیرد، واکسن کرونای ایران در مرحله تست حیوانی قرار دارد و مرحله یک و دو را شروع کرده ایم و روند ساخت واکسن اگر به درستی جلو برود آبان ماه سال آینده ممکن است واکسن کرونای ایرانی ساخته شود و در دسترس باشد.

رییسی افزود: در فاز یک واکسن بر روی گروه کوچکی از افراد که داوطلب شدند، امتحان می‌شود که دو هدف اصلی این اقدام، ایمن بودن خود واکسن است تا افراد را دچار شوک نکند و دوم بررسی شود که واکسن  ضرر ندارد، در فاز دوم واکسن بر روی گروه بزرگ‌تری شامل چند صد نفر آزمایش می‌شود، در این فاز یک هدف دیگر هم وجود دارد و آن این است که دوز و میزان واکسن مشخص شود؛ یعنی چه میزان از واکسن باید تزریق شود تا ایمنی ایجاد کند. در فاز سوم واکسن بر روی چندین هزار نفر امتحان می شود. این فاز ویژگی خاصی دارد و یک گروه کنترل داریم، یعنی به عده‌ای واکسن و به عده‌ای هم ماده دیگری تزریق می‌کنند تا اثربخشی واکسن را بسنجند. اگر این مرحله موفقیت آمیز بود واکسن وارد فاز دریافت تاییدیه می‌شود و بعد از دریافت تاییدیه واکسن وارد تولید انبوه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.