اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین از سوم شهریور

برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین از سوم شهریور آغاز می‌شود و تا نهم این ماه ادامه دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  محمد درافشانی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت:برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین با توجه به  ماه محرم  با محتوای مذهبی - فرهنگی از سوم شهریور آغاز می‌شود و تا نهم این ماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: برنامه‌های امسال هفته فرهنگی قزوین به علت شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی و برخی از آن‌ها به صورت خیابانی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

درافشانی افزود: برگزاری مسابقه منطقه‌ای خوشنویسی «خط عشق» با موضوع محرم و عاشورای حسینی در سه رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق و خط تحریری (خط خودکاری) از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی از اجرای برنامه‌های مذهبی و آئینی با عنوان «کاروان عاشقی» در شهرک‌های کوثر و مینودر، ناصرآباد، باغ نشاط، چوبیندر، وثوق آباد و جانبازان خبر داد و گفت: این ویژه برنامه توسط اتوبوس سیار گردشگری با بهره گیری از توان گروه‌های هنری و آئینی انجام می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: همچنین به مناسبت سومین هفته فرهنگی قزوین؛ «اولین جشنواره فیلم کهن شهر قزوین» در قالب داستانی، مستند و پویانمایی در دو بخش موضوعی و آزاد با هدف ترویج سنت‌های دینی و آیینی و حفظ و احیای آنها، ترغیب فیلمسازان و هنرمندان به ویژه نسل جوان به تولید آثار فرهنگی و هنری و معرفی و شناساندن بنا‌های تاریخی، آیین‌های مذهبی، رسوم و آداب کهن اجتماعی، گنجینه‌های میراثی و جاذبه‌های گردشگری قزوین در حال برگزاری است.

وی از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین را رو نمایی از سه مستند «تعزیه قزوین، خیابان سپه و قزوین نما» برشمرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین از دیگر اقدامات سازمان در هفته فرهنگی قزوین را اجرای ویژه برنامه قزوین در آیینه عاشوراییان ذکر کرد و افزود: این برنامه در فضای مجازی در قالب فیلم مستند به معرفی آیین ها، مشاغل و مصنوعات دستی هنر عاشورایی نظیر تعزیه، زره بافی، گروه چینی و پرچم دوزی می‌پردازد.

درافشانی، تجلیل از «۱۰ معمار قدیمی مسجد ساز، پیرغلام و مداح قزوینی»، برگزاری مسابقه نوا‌های عاشورایی در بخش‌های «مرثیه خوانی»، «مداحی»، «شعر خوانی» و «سرود»، ویژه برنامه آوا پژوهی با موضوع «هنر و عاشورا» و «موسیقی فیلم‌های سینمای ایران»، جشنواره پوستر هنر و عاشورا، مسابقه نقاشی «شهر شاداب» با موضوع آثار تاریخی و طبیعی قزوین و رونمایی از کتاب زندگینامه شهید قدرت اله چگینی را از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: رونمایی از انیمیشن شهروندی در فضای مجازی، افتتاح خانه شهروند، برگزاری مسابقه قزوین شناسی، اجرای مراسم شب شعر و تولید کلیپ «ورزش و نشاط» و پخش آن در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین از دیگر اقدامات این سازمان را برگزاری پویش «نذر کتاب» عنوان کرد:در این طرح شهروندان می‌توانند کتاب‌های اضافی خود را برای رساندن به دست افراد بی بضاعت به سازمان تحویل دهند.

وی بیان کرد: اجرای برنامه تلویزیونی خیمه گاه ویژه گرامیداشت دهه اول ماه محرم به مدت ۱۳ شب با مشارکت صداوسیمای مرکز قزوین از دیگر اقدامات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.