رئیس اتاق اصناف خبر داد:

کرونا، خسارت ۹۵۰ میلیاردی به اصناف وراد کرده است

رئیس اتاق اصناف لرستان گفت: کرونا ویروس خسارت ۹۵۰ میلیاردی به اصناف وراد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، منوچهر اسبکوه  اظهار کرد: طبق برآورد‌های ما از خوشه‌های صنفی شامل خدمات تولیدی، فرش و صنایع دستی، تحریر و چاپ، صنایع غذایی، تولید ملزومات و خدمات ساختمان، تولید کیف و کفش، صنایع نساجی و پوشاک و سایر صنایع صنفی (نظیر سیم‌پیچی، آهنگری، تولید پمپ، سوله، آلومینیوم، چوب‌بری و…)، کرونا ویروس ۹۵۰ میلیارد تومان خسارت به واحد‌های صنفی لرستان وارد کرده که ۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به خسارت اصناف در مرکز استان است.

او اضافه کرد: همزمان با اعلام رسمی ورود کرونا به کشور و صدور بخش نامه‌ها در خصوص لزوم تعطیلی اصناف، بلافاصله اقدامات لازم اجرایی شد و لرستان رتبه یک را از نظر تعطیلی به هنگام اصناف کسب کرد.

رئیس اتاق اصناف لرستان با بیان اینکه اصناف به دنبال شیوع ویروس کرونا وضعیت بسیار بدی پیدا کردند، تصریح کرد: همه اصناف درگیر این قضیه شدند و اگر دولت کمک نکند وضعیت اصناف و اقتصاد تا دو سه ماه آینده بغرنج و به شدت سخت‌تر خواهد شد.

او یادآور شد: واحد‌های صنفی معمولا پایان هر سال کسادی بازار کل سال را جبران می‌کنند و سال گذشته نیز با توجه به تورم و رکود حاکم بر بازار انتظار می‌رفت که این واحد‌ها در آخر سال سود کنند، ولی با ورود ویروس کرونا و شیوع آن متاسفانه نه تنها آن‌ها فروشی نداشتند بلکه چک هایشان نیز پاس نشد و کالایی فروش نرفت.

اسبکوه اضافه کرد: در این شرایط کالای واحد‌های صنفی خوابیدند و تبدیل به سرمایه نشدند.

رئیس اتاق اصناف لرستان خاطرنشان کرد: حقوق کارگران، بیمه، مالیات، اجاره مغازه و ... نیز بر مشکلات این واحد‌ها در شرایط شیوع کرونا ویروس اضافه شد و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که اصناف کمرشان خم شده و نیازمند حمایت هستند.

او گفت: در این میان می‌طلبد، کمک و یا وام برای احیای اصناف خسارت دیده از طرف دولت درنظر گرفته شود.

اسبکوه اظهار کرد: برای کمک به رفع این مشکلات دولت هرچه زودتر کمک‌هایی را که برای اصناف درنظر گرفته بود پرداخت کند که از یک طرف باید این مبالغ طوری پرداخت شود که اصناف با موانع بانک‌ها مواجه نشوند و از طرف دیگر با توجه به آمار بالای خسارت‌های وارد شده، مبالغ پایین گره‌گشای کار آن‌ها نیست و باید وام‌هایی در حد رفع نیاز اصناف پرداخت شود؛ اما تاکنون وعده‌های دولتی در کمک و یا وام به صنوف متضرر شده از کرونا در حد حرف باقی مانده است.

انتهای  پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار