الجزیره گزارش داد؛

مقامات آمریکا در تلاش برای احیای آبروی از دست رفته‌ واشنگتن در شورای امنیت هستند

مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند با بیان اظهاراتی تهدیدآمیز، شکست واشنگتن در نشست اخیر شورای امنیت را لاپوشانی کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، مقامات آمریکایی با سخنان تهدیدآمیز خود تلاش می‌کنند شوک ناشی از شکست واشنگتن در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت را کاهش دهند.

مجری شبکه تلویزیونی الجزیره، گفت: آمریکا حتی در بین نزدیک‌ترین متحدان خود، یاری دهنده‌ای برای تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش با هدف تمدید تحریم فروش سلاح به ایران، پیدا نکرد. واشنگتن که به ارائه پیش نویس این قطعنامه به شورای امنیت امیدوار بود، احساس خود را از ناکامی تلاش‌ها و حتی تلخی این شکست و به دست نیاوردن حمایت لازم برای در تنگنا قرار دادن تهران، پنهان نکرد. عده‌ای از ناظران معتقدند این تحول، نشان می‌دهد که توافقنامه هسته‌ای با وجود خروج آمریکا از آن، هنوز نمرده است. بیشتر کشور‌ها نمی‌خواهند پرونده هسته‌ای ایران را به جایی بکشانند که احتمال دستیابی به هیچ توافقی وجود نداشته باشد و فقط منطق تحریم باقی بماند. ایران احتمالا خواهد توانست تسلیحاتی برای ارتش خود خریداری کند. 

گزارشگر شبکه الجزیره گفت: قبلا هم آمریکا در رای گیری در شورای امنیت شکست خورده بود. اما این بار شکست کم سابقه دیپلماتیک برای واشنگتن در سازمان ملل، حاوی پیام‌های داخلی و خارجی بود. تهران از خبر مخالفت شورای امنیت با تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، استقبال کرد. این تحریم‌ها در ماه اکتبر آینده پایان می‌یابد و دولت دونالد ترامپ تلاش می‌کند با سخنان تهدیدآمیز و همراه با هشدار و سرزنش غیرمستقیم علیه متحدان سنتی آمریکا، تاثیر این شوک را کاهش دهد.

چین و روسیه آنطور که پیشتر به صورت ضمنی اعلام کرده بودند، نیازی به وتوی این قطعنامه پیدا نکردند. زیرا این پیش نویس که شامل تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا مدت نامعلوم بود، فقط دو رای به دست آورد. رای کشور ارائه کننده این پیش نویس و رای جمهوری دومینیکن. ۱۱ کشور به این پیش نویس رای ممتنع و دو کشور روسیه و چین هم به آن رای منفی دادند.

در ادامه این گزارش آمده است: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از ورشو ابراز تاسف و ناکامی در تمدید این تحریم‌ها را اشتباه بزرگ توصیف کرد. در تهران هم حسن روحانی رئیس جمهور ایران، گفت آنچه که رخ داد شکست سنگینی برای آمریکا بود. هیئت نمایندگی چین در سازمان ملل با عبارت‌های تندی، واشنگتن را خطاب قرار داد و شکست آمریکا را دلیل دیگری بر این مسئله دانست که حمایتی از شیوه‌های یکجانبه گرایانه واشنگتن وجود ندارد.


         بیشتر بخوانید:


بر اساس سخنان «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل، این کشور همه تلاش خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به کار خواهد گرفت. کرافت به تلاش برای اجرای مکانیسم اعمال همه تحریم‌ها علیه تهران (مکانیسم ماشه) با استناد به یک بند از توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. توسل به این بند، بحث برانگیز است، زیرا دولت ترامپ از توافقنامه هسته‌ای در ماه مه سال ۲۰۱۸ خارج شد. مسئله تناقض آمیز آن است که آمریکا با اینکه به طور رسمی از این توافقنامه خارج شد، اما خود را شریک این بند از توافقنامه می‌داند.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: همزمان با نشانه‌های نبرد شدیدتر دیپلماتیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلاش می‌کند مانع از وقوع درگیری و تنش بیشتر در سازمان ملل شود. پوتین پیشنهاد کرد اجلاس سران به صورت ویدئوکنفرانس با آمریکا و دیگر کشور‌های امضاکننده توافقنامه هسته‌ای یعنی انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و ایران برگزار شود. فرانسه نخستین کشوری بود که با پیشنهاد روسیه موافقت کرد. کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای این موضع پاریس را اعلام کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره دعوت پوتین، گفت شنیده است که کاری انجام می‌شود، اما هنوز به او اعلام نشده است. شرایط پس از رای گیری ناامیدکننده برای واشنگتن، همراه با نبرد‌های دیپلماتیک و جنگ سخنان متقابل خواهد بود. این در حالی است که ایران تنها نقطه اختلاف بین متحدان و دشمنان دولت ترامپ در داخل شورای امنیت و خارج از آن نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار