خشم چین از سفر هیئت بلندپایه آمریکایی به تایوان

سفر هیئت بلندپایه آمریکایی به تایوان خشم پکن را برانگیخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آمریکایی روز یکشنبه در راس یک هیئت بلندپایه برای دیدار با مقامات تایوان به تایپه سفر کرده که این رویداد خشم مقامات پکن را برانگیخته است.

از سال ۱۹۷۹ که واشنگتن دیگر تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نشناخت این اولین بار است که چنین هیئت بلندپایه‌ای از آمریکا به تایوان سفر کرده است.

الکس آزار، وزیر بهداشت آمریکا و هیئت همراه او در سفر سه روزه خود به تایوان با تسای اینگ-ون رئیس اجرایی تایوان که به شدت منفور چین است، دیدار خواهد کرد. دولت چین رئیس اجرایی تایوان را متهم کرده که در جهت استقلال این جزیره بیست و سه میلیون نفری تلاش می‌کند.

وزیر بهداشت آمریکا عالی‌ترین مقام رسمی این کشور است که از سال ۱۹۷۹ به تایوان سفر می‌کند. در آن سال دولت آمریکا روابط دیپلماتیک خود را با تایپه قطع کرد و دولت مستقر در پکن را به عنوان تنها نماینده چین به رسمیت شناخت.

با این حال آمریکا همچنان متحد قدرتمند تایوان باقی ماند و در حال حاضر نیز اصلی‌ترین تامین کننده سلاح و تجهیزات این جزیره محسوب می‌شود.

سفر هیئت بلندپایه آمریکایی به تایوان در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها میان پکن و واشنگتن در موضوعات مختلف تشدید شده است.

واشنگتن در واکنش به قانون امنیت ملی جدید چین، تحریم‌هایی را بر ضد یازده مسئول بلندپایه هنگ کنگ، مستعمره پیشین انگلیس وضع کرده که یکی از آن‌ها کری لم رئیس اجرایی هنگ کنگ است. دولت آمریکا همزمان تدابیر سختگیرانه‌ای نیز بر ضد شرکت‌های انفورماتیک چینی تیک تاک و ویچت اعمال کرده است.

وزیر بهداشت آمریکا در سفر به تایوان از موفقیت‌های این جزیره در مدیریت مناسب همه گیری کووید-۱۹ تمجید خواهد کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ چین را مسئول اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان می‌داند. ادامه همه گیری کرونا در آمریکا و تلفات سنگینی که این بیماری در آمریکا بر جا گذاشته موجب سقوط جایگاه ترامپ در نظرسنجی‌ها شده است.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه نگاران اعلام کرد سفر هیئت آمریکایی به تایوان برای قدردانی از موفقیت مقامات تایپه در مبارزه با کووید-۱۹ صورت می‌گیرد. این سفر موید این باور است که جوامع باز و دموکراتیک برای مبارزه با تهدید‌های بهداشتی مثل کووید-۱۹ بهتر تجهیز شده اند.

جمهوری خلق چین تایوان را همچنان یکی از استان‌های خود می‌داند. تایوان در حال حاضر توسط یک رژیم رقیب اداره می‌شود که اعضای آن در سال ۱۹۴۹ و در پایان جنگ داخلی چین که کمونیست‌ها قدرت را به دست گرفتند، به این منطقه پناه بردند.

سازمان ملل متحد تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و پکن نیز همواره تهدید می‌کند که اگر تایپه به طور رسمی استقلال خود را اعلام کند یا این که برای استقلال تایوان مداخله‌ای خارجی (به ویژه از طرف آمریکا) صورت گیرد، به زور متوسل خواهد شد.

دولت چین سفر هیئت بلندپایه آمریکایی به تایوان را تهدیدی برای صلح و ثبات خود دانسته است.

قرار است وزیر بهداشت آمریکا با همتای تایوانی خود چن شین-چانگ و همچنین جوزف وو وزیر امور خارجه تایوان دیدار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار