در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی ابعاد حادثه انفجار در بندر بیروت/ آمریکا و اسرائیل اصلی‌ترین بهره‌برداران این ماجرا

ابعاد مختلف انفجار در بندر بیروت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۵ مردادماه با حضور کارشناسان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابعاد مختلف انفجار در بندر بیروت امشب ۱۵ مرداد ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور هادی محمدی کارشناس مسائل غرب آسیا و حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

هادی محمدی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بندر بیروت اصلی‌ترین بندر لبنان است که امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در آنجا وجود دارد، گفت: در بنادر کوچک کشتی‌های کوچک پهلو می‌گیرند لذا حجم بزرگی از واردات و مراودات دریایی از طریق این بندر انجام می‌شود، بندر بیروت از اهمیت زیادی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه متاسفانه سیلویی که وجود داشت به شکل کامل ویران شد، افزود: تمام امکانات بندر از بین رفته است لذا این موضوع اصلاً هیچ ارتباطی به حزب‌الله ندارد و باید فرضیات که وجود دارد به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۳ پروژه تروریستی را در سوریه دنبال می‌کرد، ادامه داد: آن‌ها نیازمند سلاح و نیرو بودند و می‌خواستند تا موادی که در این بندر وجود دارد را به سوریه ببرند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه میزان خسارت وارد شده بسیار زیاد است که حتی صدای آن در قبرس شنیده شده است، عنوان کرد: آمریکا و اسرائیل اصلی‌ترین بهره‌برداران این ماجرا هستند، موادی که در این بندر وجود داشت بسیار حجیم و خطرناک بود لذا این بمب ساعتی خطرناک ممکن است با یک اقدام خرابکارانه انجام شده باشد، کسانی که پشت سر این ماجرا بودند و قرار بود تا سوریه را ویران کنند الان لبنان را ویران کردند.

حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه لبنان به لحاظ موقعیت جغرافیایی به عنوان منطقه ترانزیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: بنادر در کشور یکی از منابع اقتصادی و درآمدی محسوب می شود به طوری که این بنادر در اختیار سیستم اداری و دولتی بوده که آمریکا بر آن اشراف داشته است و لذا حزب‌الله در آنجا حضور ندارد.

او با اشاره به اینکه آمریکا همیشه به دنبال این موضوع بود تا حزب الله در بدنه اصلی این کشور وارد نشود افزود: بنادر در این کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردارند لذا ‌ در گذشته حزب الله ناوچه اسرائیلی را در دریا نابود کرده بود و پس از آن ماجرا سعی کردند حزب الله در حوزه دریا حضور نداشته باشد به طوری که سیستم اداری لبنان همواره تحت کنترل و سیطره آمریکا است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه حزب الله هیچ نقشی در بنادر لبنان ندارد عنوان کرد: آمریکا در ۱۲ مایلی دریا مرتب گشت زنی می کند و به نوعی دریا و بنادر را در سیطره خود دارد، در سال ۲۰۱۴ کشتی که از این مسیر عبور می کرد متوقف شد و مالک کالا قرار بود تا خسارت را پرداخت کند اما هرگز برای پس گیری کالا هایش مراجعه نکرد و لذا نگه داشتن مواد آمو نیم نیترات در این بندر بسیار کار اشتباهی بود.

اکبری با اشاره به شرایط کلی لبنان گفت: هر لبنانی می تواند دو تابعیت داشته باشد لذا سالانه ۸ میلیارد از بیرون وارد لبنان می شد این در حالی است که این رقم به دو میلیارد رسیده است بنابراین آمریکایی‌ها سعی می‌کنند لبنان را با بحران اجتماعی روبرو کنند تا مردم با آنها همراه شوند.

او با اشاره به اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی نیاز دارند تا لبنان به هم بریزد ادامه داد: آنها فشار اقتصادی و تحریم را بر لبنان اعمال کردند و لذا آمریکا از این ماجرا نفع می‌برد.

شکری: این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل توان برخورد با حزب الله را ندارند و سعی می کنند تا مردم لبنان را تحریک کنند خاطرنشان کرد: اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه از حزب الله شکست خورد و مجبور به عقب نشینی شد لذا دیگر توان رویارویی با حزب‌الله را ندارد هر اقدامی که اسرائیل علیه لبنان انجام داده حزب الله پاسخ لازم را به رژیم جعلی داده است.

اکبری با اشاره به اینکه اسرائیل به این نتیجه رسیده است که با حزب الله نمی تواند مقابله کند گفت: آنها می‌خواهند مردم لبنان را در مقابل حزب‌الله قرار دهند،رژیم صهیونیستی و آمریکا بیشترین بهره برداری را از این ماجرا می برند و در آینده این نقش روشن خواهد شد.

شمص تحلیلگر مسائل غرب آسیا از بیروت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بیش از ۱۳۵ شهید و بیش از ۵ هزار نفر در این ماجرا مجروح شده اند گفت: بیش از ۳ میلیارد دلار خسارت بر اثر این انفجار ایجاد شده است و لذا از تمام کشورهای عربی و اسلامی به خصوص ایران قدردانی می کنم که اولین هواپیمای کمک رسان از سوی این کشور به لبنان ارسال شد .

او با بیان اینکه این فساد و سهل انگاری در دولت لبنان رخ داد اظهار کرد: از سال ۲۰۱۴ مواد آمونیوم نیترات در این بندر نگهداری می‌شد و لذا این مواد به شکل اشتباه در آنجا نگهداری شده بود و دولت لبنان در نشست اضطراری اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده است و کمیته حقیقت‌یاب باید در طول مدت پنج روز تحقیقات لازم را انجام دهند تا مقصران حادثه مشخص شود.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا از بیروت با اشاره به اینکه ارتش لبنان اقامت اجباری برای تمام مسئولینی که مرتبط با بندر بیروت بودند را تعیین کرده است افزود: بندر بیروت ریه لبنان و رگ حیاتی این کشور به حساب می‌آید، باید مشخص شود که چه کسانی و یا چه کسی از این انفجار سود می برد.

شمص با اشاره به اینکه لبنان از بحران اقتصادی رنج می برد گفت: آمریکا فشار های اقتصادی زیادی را بر این کشور وارد کرده است به طوری که اروپایی‌ها هم نیز در کنار آمریکا قرار دارند لذا تمام کشورهایی که در کنار لبنان هستند باید کاری کنند تا تحریم لبنان برداشته شود، ترامپ همدردی با ملت لبنان کرد و این نفاق و دورویی او را نشان می‌دهد ،اگر ترامپ می خواهد به ملت لبنان کمک کند بهتر است تحریم‌ها و محاصره اقتصادی را بردارد.

او با اشاره به اینکه ترامپ موضع‌گیری ریاکارانه ای را اتخاذ کرده است گفت : ترامپ شب گذشته چند ساعت بعد از انفجار گفت باید با شماری از افسران خود مشورت کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: ۶ ساعت پس از انفجار بیروت نتانیاهو گفت ما از خودمان به روش های مختلف دفاع می‌کنیم، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه هواپیماهایی در این منطقه در حال تردد بودند بنابراین نباید نظریه عمدی بودن انفجار را رد کرد.

سید داوود موسوی مدیر دفتر صدا و سیما در بیروت طی گفت‌وگوی تصویری با برنامه با اشاره به تکثر و تنوع رسانه ها در بیروت گفت : یکسری از این رسانه‌ها به مباحث سیاسی در رابطه با انفجار پرداختند و رسانه‌های معاند و همسو با رژیم صهیونیستی نیز اقدام به انتشار اخبار کذب کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار