هشدار دامپزشکی به احتمال شیوع بیماری تب ۳ روزه دامی

معاون سلامت دامپزشکی کردستان در مورد بروز بیماری تب ۳ روزه در گاو به دامداران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،ناصر مخدوم معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی نادر بوده که مشترک بین انسان و حیوان نیست و به راحتی به درمان پاسخ می دهد.

 او افزود:در حال حاضر احتمال وقوع، بروز و شیوع بیماری ویروسی تب 3 روزه گاوی وجود دارد و مناسب ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از بروز این بیماری، تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری است.

مخدوم در ادامه گفت:بیماری به درمان به خوبی پاسخ می دهد و دامداران عزیز در صورت مشاهده علائمی همچون کاهش تولید شیر و وزن دام همراه با تب ناگهانی، لنگش، عدم تعادل در راه رفتن، بی اشتهایی، ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفاصل و سفتی شدید عضلات به درمانگاه های دامپزشکی مراجعه نمایند.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان سمپاشی اماکن دامی بر علیه حشرات را یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و گفت: با توجه به فصل گرما و ازدیاد فعالیت پشه ها و بندپایان بعنوان ناقلین اصلی این بیماری انتظار داریم دامداران عزیز توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی گرفته و نسبت به سمپاشی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام در اولین فرصت اقدام نمایند.

او دیگر علائم این بیماری را افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب، برشمرد و افزود ممكن است در دام یبوست یا اسهال نیز دیده شود كه بعد از فروكش كردن تب سه روزه، دام شروع به غذاخوردن كرده و نشخوار می كند، اما لنگش و ضعف ممكن است دو تا سه روز باقی بماند و زمین گیری ممكن است تا چند روز ادامه یابد.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان تاکید کرد: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و خطری جوامع انسانی را تهدید نمی کند و داروهای لازم برای درمان این بیماری در بازار موجود بوده و مشکلی در زمینه تامین دارو نداریم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.