انصراف شورای انتقالی جنوب یمن از اعلام «خودمختاری»

شورای انتقالی جنوب یمن از اعلام «خودمختاری» برای اعطای فرصتی به عربستان به منظور اجرای توافق ریاض انصراف داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، شورای انتقالی جنوب یمن، وابسته به امارات، امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اعلام رسمی «خودمختاری» در این منطقه خودداری می‌کند تا عربستان بتواند توافقنامه ریاض را اجرایی کند.

«نزار هیثم» سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن، در صفحه توئتیر خود نوشت: تصمیم انصراف از اعلام خودمختاری در چارچوب تلاش‌هایی که فرماندهی ائتلاف عربی برای اجرای توافقنامه ریاض و رسیدن به راه حلی برای اوضاع سیاسی، نظامی، انسانی و توسعه‌ای یمن انجام داده، اتخاذ می‌شود تا تلاش‌های دو کشور عربستان و امارات در این زمینه موفقیت آمیز باشد و امنیت و ثبات محقق شود و استان‌های جنوبی یمن توسعه یابند.

او تاکید کرد: شورای انتقالی از اعلام «خودمختاری» در جنوب یمن برای اعطای فرصت به ائتلاف عربی برای اجرای توافقنامه ریاض انصراف می‌دهد.

سخنگوی شورای انتقالی افزود:«به همکاری راهبردی خود با ائتلاف عربی ادامه می‌دهیم تا با گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های افراط‌گرایی مقابله و امنیت دریانوردی را در خلیج عدن و تنگه باب المندب تامین کنیم و مانع از قاچاق شویم.»

این در حالی است که در جنگ ۶ ساله ائتلاف سعودی-اماراتی با حملات روزافزون، تمامی زیرساخت‌ها تخریب و منابع و ثروت‌های یمن را غارت کردند.

«شورای انتقالی جنوب یمن» چندی پیش در مناطق جنوبی این کشور اعلام حالت فوق‌العاده و خود مختاری کرده بود و دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی نیز این اقدام شورای انتقالی را «نافرمانی مسلحانه» خواند.

«توافق ریاض» در نوامبر ۲۰۱۹ در شهر ریاض پایتخت سعودی با نظارت امارات و عربستان میان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن که عربستان از آن حمایت می‌کند، امضا شد.

در نسخه جدید توافق ریاض که ائتلاف سعودی مجددا آن را تنظیم کرده، از شورای انتقالی جنوب یمن خواسته شده از اعلام خودمختاری خود صرف نظر کند تا طی ۳۰ روز مناطق جنوبی یمن به دوران ما قبل از خودمختاری بازگردد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار