مارک اسپر: پیام محکمی به پکن درباره دریای جنوبی چین ارسال می‌کنیم

وزیر دفاع آمریکا در پی دیدار با مقامات استرالیا گفت که واشنگتن قصد ارسال پیامی محکم به پکن مبنی بر استفاده از آزادی ناوبری در دریای جنوبی چین را دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مذاکرات میان آمریکا و استرالیا با محوریت چین از امروز سه‌شنبه آغاز شده و «مارک اسپر» و «مایک پمپئو»، وزرای دفاع و خارجه آمریکا با مقامات استرالیا دیدار کرده‌اند.

مارک اسپر در پی دیدار با مقامات استرالیا گفته است: «ما قصد داریم پیام محكمی به چین بفرستیم كه ما و استرالیا از آزادی ناوبری در دریای جنوبی چین استفاده خواهیم كرد.»

فشار‌ها از سوی واشنگتن بر دولت فدرال استرالیا افزایش یافته است تا کانبرا با پکن در مسئله دریای جنوبی چین مقابله کند.

اخیرا خبرگزاری ای‌بی‌سی فاش کرد که کشتی‌های جنگی استرالیا در حین عزیمت به دریای فیلیپین به منظور انجام مانور نظامی با نیرو‌های دریایی آمریکا و ژاپن با کشتی‌های چینی روبه‌رو شده و برخورد داشته‌اند.

چین امروز سه‌شنبه بار دیگر مخالفت خود را با دخالت‌های آمریکا درباره مسئله دریای جنوبی چین اعلام و تاکید کرد دریای چین جنوبی، هاواییِ آمریکا نیست و تلاش آمریکا برای بی‌ثبات کردن منطقه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.


بیشتر بخوانید


وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «ما باید به پمپئو بگوییم، دریای چین جنوبی هاوایی آمریکا نیست. کشور‌های منطقه و کسانی که عاشق صلح هستند، اجازه نخواهند داد تا سیاستمداران آمریکایی باعث تشویش این مسئله شوند.»

بحث و گفت‌وگو درباره رفتار پکن در دریای جنوبی چین با تشدید رقابت گسترده بین واشنگتن و پکن، دوباره شعله‌ور شده است. در اوایل ماه جاری، مارک اسپر اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور همچنان در منطقه به عملیات دریانوردی ادامه خواهد داد و به سایر کشور‌های منطقه نیز کمک خواهد کرد تا آنچه تجاوز دریایی پکن در دریای جنوبی چین خوانده شده، را متوقف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار