آغاز فاز سوم آبرسانی به غیزانیه/ اهالی همچنان در انتظار آب شرب پایدار

اجرای فاز سوم آبرسانی به غیزانیه آغاز شده و انتظار می‌رود تا ۵۰ روز آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آبرسانی به غیزانیه این روز‌ها همه را به تکاپو انداخته و جنب و جوش‌ها حول این منطقه بالا رفته است. اواخر خردادماه بود که مسئولان از بهره برداری فاز نخست این طرح خبر دادند.

فاز نخست طرح آبرسانی به غیزانیه که «موفقیت آمیز» عنوان شد، در برخی مناطق نارضایتی مردم را به دنبال داشت. انتظار می‌رفت با قول‌های هیجانی مسئولان مبنی بر رفع مشکل آب شرب در ۳۷ روستای غیزانیه و مشرحات، مسئله کاملا حل شود، اما روایت مردم حکایت از محقق نشدن وعده‌ها به صورت کامل و جامع داشت.


بیشتر بخوانید


بر اساس گفته‌های پیشین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان، فاز دوم آبرسانی به روستا‌های غیزانیه باید تا کمتر از یک ماه دیگر آماده افتتاح شود و آب در لوله‌های منازل مردم جاری گردد، اما اینکه این وعده نیز همچون قول‌های گذشته به صورت کامل به اجرا در آید یا خیر، موضوعی است که تنها گذر زمان و روایت اهالی مشرحات و غیزانیه پس از بهره برداری از طرح نشان خواهد داد.

مشکل آب شرب غیزانیه چیست؟

مشکلات آب شرب غیزانیه مربوط به بیش از یک دهه است. ۸۰ روستا در بخش غیزانیه و مشرحات وجود دارند که اکثرا از وضعیت مطلوب آبرسانی برخوردار نیستند. حامد یکی از ساکنین منطقه می‌گوید: بیشتر خانواده‌ها از روستا مهاجرت کردند و به شهر رفتند. دلیل اصلی این مهاجرت‌ها و حاشیه نشینی در شهر، رسیدگی نکردن مسئولان به وضعیت بد روستا‌ها از جمله آب شرب غیزانیه است. آب نوشیدنی به روستای ما نمی‌رسد که مجبور هستیم با تانکر آن را حمل کنیم، آب تانکر‌ها نیز سالم نیست.

آبرسانی به غیزانیه با تانکر

غیزانیه یکی از مناطق مهم نفتی در استان خوزستان به حساب می‌آید که به اعتقاد برخی از فعالان بومی مردم منطقه باید حق نفتی دریافت کنند، در حالی که فعلا از آب سالم نیز برخوردار نیستند. همین مسئله موجب شد اوایل خردادماه برخی از اهالی غیزانیه که از بی آبی در تنگنا بودند جاده اهواز-رامهرمز-امیدیه را مسدود نمایند، هر چند پس از اندکی با حضور نیرو‌های انتظامی جاده مجددا باز شد و تردد خودرو‌ها از سر گرفته شد، اما این اتفاق تبدیل به یک مطالبه ملی برای حل مشکلات آب نوشیدنی مردم غیزانیه شد.

بهره برداری از فاز سوم آبرسانی به غیزانیه تا ۴۵ روز آینده

بر اساس اطلاعات روابط عمومی استانداری خوزستان، عالی ترین مقام دولت در استان تلاش های زیادی به منظور حل مشکلات اهالی غیزانیه انجام داده است، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با یادآوری اینکه فاز نخست آبرسانی به غیزانیه بیش از یک ماه پیش افتتاح شد، گفت: پس از اجرای آن طرح، ۳۳ روستا آبدار شدند و حالا از آب پایدار ۲۴ ساعته تا چندین ساعت برخوردار هستند. فاز دوم آبرسانی به غیزانیه، سریعا پس از افتتاح فاز اول آغاز و از ۲۸ کیلومتر خط لوله از صفیره تا نذهه، ۱۸ کیلومتر آن عملیاتی شده است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان

او با بیان اینکه فاز دوم تا پایان مرداد یا حداکثر تا یک ماه آینده به بهره‌برداری رسیده و آب به نذهه می‌رسد، افزود: یکی از روستا‌ها زیر پوشش فاز دوم لوله کشی داخلی ندارد که با رفع این مسئله و با عملیاتی شدن این طرح، مشکلات آبرسانی حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از روستا‌ها که حدودا ۵۵ روستا را شامل می‌شوند «به صورت کامل حل می‌گردد.» ضمن آنکه فاز سوم که با یاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و بنیاد مستضعفان شروع شده، طی مدت یک ماه تا ۴۵ روز آینده آماده بهره برداری می‌شود.

نقش سپاه در آبرسانی به غیزانیه

سپاه پاسداران که از ابتدا به منظور کمک رسانی به اهالی غیزانیه اقدام به اعزام تانکرهای آب کرد نیز نقش خود را در این زمینه نشان داده است. قرارگاه خاتم الانبیاء، بزرگترین پیمانکار پروژه های دولتی ایران است که در طرح های آبرسانی فعالیت دارد.

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت، ولی عصر (عج) خوزستان سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت، ولی عصر (عج) خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آغاز اجرای فاز سوم آبرسانی غیزانیه گفت: این طرح ۳۰ کیلومتر طول دارد و قرار است تا انتهای منطقه، در جنوبی‌ترین نقطه غیزانیه آبرسانی انجام شود. هم اکنون نیز در نقاطی که آب در لوله‌ها جاری نیست با همکاری شرکت آب و فاضلاب، تانکر‌های آبرسان در حال خدمت رسانی به اهالی هستند.

او در خصوص فاز دوم آبرسانی به روستا‌های غیزانیه افزود: با «حرکات جهادی» قرارگاه خاتم الانبیاء و همچنین شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در حال تکمیل طرح هستیم و در حداقل زمان ممکن با توجه به قول‌هایی که به مردم داده شد فاز ۲ افتتاح می‌شود، ضمن آنکه فاز نخست نیز پیشتر به بهره برداری رسیده بود.


بیشتر بخوانید


نبود منابع مالی در خوزستان برای اجرای طرح آبرسانی به غیزانیه!

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات آب شرب غیزانیه و ایجاد معضل اجتماعی در منطقه گفت: بر اساس بررسی‌های ما ۴۰ هزار تن در ۷۷ روستای غیزانیه سکونت دارند که بر اساس اطلاعات استانداری ۵۰ درصد از مشکل در فاز اول و دوم برطرف شده و ۲۰ هزار تن هم اکنون مشکلی ندارند.

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء

او افزود: اخیرا درخواست شد تا برای تکمیل طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ورود کند و بر اساس بررسی‌ها باید برای اجرای فاز سوم ۳۰ کیلومتر خط لوله پلی اتیلن از شعیبیه تا غیزانیه بزرگ (نزهه تا دهلاویه و نزهه تا غیزانیه) جایگذاری شود. پیگیری‌های انجام شده نشان داد که منابع مالی در استان وجود نداشت که بر طبق برنامه ریزی ها مقرر شد تا با مشارکت بنیاد مستضعفان و قرارگاه، اعتبارات لازم فراهم شود.

محمد با بیان اینکه فاز سوم آبرسانی به غیزانیه، خط لوله اصلی است، بیان کرد: منابع مالی فراهم و لوله‌ها نیز تامین شدند که انتظار می‌رود طی ۵۰ روز آینده این خط به بهره برداری برسد. شایان ذکر است که شهروندان استان خوزستان حق بزرگی بر گردن ایران دارند و سپاه نیز این افتخار را دارد تا در این منطقه خدمت رسانی کند.قرارگاه خاتم نیز پس از اعلام نیاز سریعا وارد شد.

اهالی غیزانیه در انتظار آب


بیشتر بخوانید


اقدامات شرکت آبفا خوزستان برای آبرسانی به غیزانیه

صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما درباره اقدامات این شرکت برای آبرسانی به غیزانیه، گفت: انتهای عملیات فاز نخست تمامی ایستگاه‌های پمپاژ صفیره کاملا نوسازی و «بازسازی اساسی» شده است که شامل بازسازی کلیه قطعات مورد استفاده نیز می‌شود.

صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان

او در خصوص آبرسانی نامطلوب به روستا‌های غیزانیه، افزود: کارایی و چیدمان پمپ‌های تعویض شده بر اساس خطوط لوله قدیمی است که نسبتا قطر‌های کوچک تری داشتند به همین دلیل با توجه به افزایش قطر لوله‌ها نیاز است که در نوع ایستگاه‌های پمپاژ تغییراتی ایجاد گردد. پمپ‌ها هم اکنون ۷۵ کیلو وات هستند، اما احتمالا مجبور باشیم به ۲۰۰ کیلو وات آنان را افزایش دهیم، زیرا دبی آب نیز افزایش می‌یابد.

حقیقی پور بیان کرد: با شروع فاز سوم نیز در تقویت فشار نذهه باید تغییراتی ایجاد شود، زیرا این ایستگاه هم برمبنای خطوط قدیمی است و تمام برنامه‌های لازم در این زمینه دیده شده است. ضمن آنکه طی ۲ هفته گذشته نوسانات شدیدی در قیمت مواد اولیه را شاهد بودیم که علی رغم همه مشکلات، روند کار را متوقف نکردیم و تولیدات مورد نیاز عملیات تامین شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با برشمردن این نکته که در وقت مشخص شده طرح به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: هم اکنون نیز بر اساس گزارش های رسیده مشکل خاصی در زمینه آبرسانی در روستا‌های میان صفیره تا نذهه وجود ندارد و روستا‌هایی که پیشتر هفته‌ای ۲ یا ۳ بار آب دریافت می کردند یا برخی از آنها که روزانه ۳ ساعت آب داشتند، اکنون حداقل ۳ روز در هفته آب در لوله هایشان جریان دارد و میانگین روزانه ۷ تا ۸ ساعت آب دارند که با اجرای فاز دوم مشکلات کاملا مرتفع می‌گردد.

نمایندگان مجلس چه می کنند؟

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به محقق نشدن وعده‌ها به صورت کامل گفت: مردم غیزانیه خواستارند تا آب با کیفیت و کمیت مطلوب را در خانه‌های خود ببینند و این در حالی است که اهالی منطقه با افت فشار و جاری شدن آب در ساعاتی محدودی از روز در لوله‌ها مواجه هستند؛ بنابراین تا زمانی که رضایت کامل مردم در این زمینه جلب نشود، همچنان نیز با عنوان «نماینده مردم» به دنبال رفع مشکل شهروندان خواهم بود.

اهالی غیزانیه در انتظار رسیدن آب

مشکل آب شرب روستاهای غیزانیه چه زمانی حل می شود؟

آریا خاکی، مدیر آبفای روستایی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با افتتاح فاز نخست پروژه آبرسانی به بخش غیزانیه مسئله آب شرب مردم تا حدودی رفع شد، اما جهت انتقال آب از ایستگاه صفیره به نذهه با طول ۲۸ کیلومتر احتیاج به کارگذاری خط لوله جدیدی بود. در ابتدا برنامه تعویض ۶ کیلومتر بود، اما برنامه‌ تعویض خط لوله به صورت کامل در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: با به اتمام رسیدن فاز دوم و بر اساس پیش بینی‌ها آبرسانی به ۱۸ روستا که در فاز نخست ناپایدار بودند، پایدار می‌شود. همچنین ۷ روستا که از مخازن کم توله در مسیر شاخ کوپال و عرب راشد در حال آبرسانی موقت هستند، تحت پوشش قرار می گیرند. در فاز سوم نیز تعویض خطوط انتقال قدیم و جدید روستا‌های شرق غیزانیه وجود دارد که به منظور آبرسانی به ۲۴ روستا با جمعیت بیش از ۶ هزار تن اجرایی می‌شود و با اتمام طرح‌های فاز ۲ و ۳ آبرسانی به غیزانیه، همه اهالی این بخش از آب شرب پایدار بهره مند می‌شوند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.