مرمت قلعه تاریخی "شهرآب پس از ۶۰ سال

مرمت و بازسازی قلعه تاریخی شهرآب در بافت تاریخی روستای شهرآب از توابع شهر زواره اردستان پس از ۶۰ سال آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی مشهدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان گفت: این قلعه تاریخی در دهه ۴۰ بر اثر جاری شدن سیل، تخریب و پس از آن بخش‌های از این قلعه تاریخی در بخش غربی نیز در دهه ۵۰ خورشیدی بر اثر خشک‌سالی و نابودی باغ‌های اطراف قلعه به تدریج تخریب شد.

مهدی مشهدی با بیان اینکه این قلعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است افزود: با توجه به متروکه شدن قلعه "شهرآب"، این مکان به تدریج به محل دفن زباله‌های مردم روستا تبدیل شده بود.

او گفت: به همت میراث فرهنگی و بخشداری زواره، نشستی با حضور مالکان متعدد این قلعه توافق شد تا مالکان خصوصی این قلعه ۳ هزارمتر مربع از بخش تاریخی قلعه به دهیاری روستای "شهرآب" و یا اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان واگذار کنند.

همچنین براساس توافق‌های دیگری که انجام شده، مالکان قلعه در هفته‌های گذشته اقدام به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی از بخش‌های ویران این قلعه با نظارت این اداره کردند، که تصاویر آن به اشتباه با عنوان "تخریب مجدد قلعه شهرآب" در فضای مجازی منعکس شد.

مشهدی افزود:درحال حاضر طرح مرمت ۴۰ خانه تاریخی در کنار مرمت بافت تاریخی شهر زواره در دستورکار اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان قرار دارد.

او گفت: طرح مرمت این قلعه تاریخی نیز پس از نزدیک به ۶۰ سال، تدوین شده، و پس از مرمت اضطراری و رفع خطر از آن، با تشویق سرمایه‌گذاران، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.