آبرسانی ۷۶۰ روستای بدون شبکه آب آشامیدنی در کرمان

استاندار کرمان گفت: ۷۶۰ روستای این استان فاقد شبکه آب آشامیدنی است که بزودی کار آبرسانی آن‌ها از سرگرفته می‌شود.

آبرسانی۷۶۰ روستای بدون شبکه آب آشامیدنی در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محمدجواد فدائی استاندار کرمان  در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست‌های  دو روز گذشته اش در تهران گفت: نشست نخست با معاون وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و تعدادی از نمایندگان استان کرمان برگزار شد و بحث اصلی این نشست وضعیت آبرسانی به روستا‌های استان بود.

او افزود: ۷۶۰ روستا در استان کرمان وجود دارد که فاقد شبکه آب آشامیدنی است و با تانکر آبرسانی می‌شوند لذا این موضوع در نشست معاون وزیر نیرو مطرح شد.

استاندار کرمان درادامه بیان داشت: استان کرمان از نظر شاخص‌ها نیز در کشور وضع مطلوبی را ندارد و ۱۵ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کل کشور در این استان قرار دارد در صورتی که کرمان چهار درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

فدایی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب آشامیدنی در استان کرمان ۱۰ درصد زیر متوسط کشوری است تصریح کرد: بیشتر روستا‌های زیر ۲۰ خانوار جمعیت کرمان در جنوب این استان واقع هستند.

او با بیان اینکه جمعیت ساکن در جنوب کرمان پراکنده هستند، افزود: هزینه‌های تامین آب در این منطقه بسیار بالا است لذا آبرسانی به یک روستا به ازای هر خانوار حدود ۳۶ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

استاندار استان کرمان تصریح بیان داشت: ۵۰۰ روستای بدون شبکه آب آشامیدنی در کرمان جزو پیوست قانون بودجه قرار دارد و هزینه آبرسانی به این روستا‌ها از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

فدایی در ادامه تاکید کرد: آبرسانی به این تعداد روستا حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به قیمت سال گذشته و با احتساب قیمت امسال ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او ادامه داد تصریح کرد: با توجه به اینکه فقط تامین ۱۰۰ میلیارد تومان سالانه برای انجام شبکه آبرسانی در روستا‌های زیر ۲۰ خانوار استان کرمان ممکن است لذا با این روند آبرسانی به این منطقه حدود ۹ سال زمان می‌برد.

او افزود: نظر ما این است ۵۰۰ روستای استان کرمان تا پایان دولت دوازدهم آبرسانی شود لذا باید برای تامین ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه مورد نیاز منبعی پیدا می‌کردیم.

استاندار گفت: در این نشست قرار شد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور ۱۰۰ میلیارد تومان را طی سال جاری و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز سال آینده به منظور تجهیز روستا‌های کرمان به شبکه آب پرداخت کند که در نهایت این مبلغ به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

استاندار کرمان افزود: قرار شد ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات از طریق ماده ۵۶ از بانک دریافت کنیم که سرجمع این مبلغ به ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

فدایی بیان کرد: نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی قول دادند موافقت سازمان برنامه و بودجه را بگیرند لذا با این کمک ۵۰۰ میلیارد تومان از بانک ها، امکان آبرسانی به ۵۰۰ روستای کرمان فراهم می‌شود.

او تصریح کرد: رئیس بسیج سازندگی کشور نیز عنوان کرده با دریافت هر مقدار پول برای انجام کار ۳۰ درصد بیشتر کار کند به عنوان مثال اگر ۳۰۰ میلیارد به این مجموعه واگذار شود به اندازه ۴۰۰ میلیارد تومان کار انجام می‌شود که به این ترتیب حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به روستا‌های فاقد شبکه آب در کرمان تامین شد.

استاندار کرمان تاکید کرد: قانون امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای بسیج سازندگی در نظر گرفته و قرار شد اگر این اعتبار تحقق پیدا کند ظرف ۲ سال یعنی امسال و سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان را در بخش آب با اولویت آبرسانی به روستا‌ها و شهر‌های کرمان هزینه شود.

او افزود: با احتساب این موارد ۲۶۰ روستای فاقد شبکه آب در استان کرمان باقی می‌ماند که طبق گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور دولت نمی‌تواند این مبلغ را تامین کند لذا قرار شد با حضور وی و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان جلسه‌ای با رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار و از منابع این مجموعه برای تامین آب آشامیدنی روستا‌های باقی مانده در کرمان استفاده شود.

استاندار استان کرمان بیان داشت: باید برای تامین منابع توافق شده در زمینه تامین آب روستا‌های فاقد شبکه آب پیگیری انجام شود تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسیم.

استاندار کرمان به نشست ۶ نماینده استان کرمان طی ۲ روز گذشته با سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور، معاونان وی و فرمانده انتظامی استان کرمان اشاره و گفت: در این نشست در وهله نخست پیگیری مصوبات جلسه سال قبل انجام شد که طبق مصوبات آن نشست قرار شده بود ساختار نیروی انتظامی کرمان تقویت شود که در این راستا ۱۴۹ نیروی انسانی، سه پاسگاه پلیس راه و پنج شعبه راهور به این ساختار اضافه شده است.

او افزود: طبق برآورد انجام شده ۹ پاسگاه پلیس راه در استان کرمان کم داریم که برای ۶ مورد باقی مانده نیز قرار شد رایزنی انجام شود.

استاندار استان کرمان بیان داشت: خودرو‌های قاچاق سوخت و افاغنه که یکی از معضلات استان کرمان به شمار می‌روند در هنگام توقیف توسط پلیس طبق قانون اجازه توقیف خودرو داده نشده است لذا از فرمانده انتظامی کشور درخواست شد این موضوع در شورای عالی امنیت کشور مطرح و مجوز اخذ شود.

فدایی با اشاره به اینکه بخشی از تلفات جاده‌ای در استان کرمان به دلیل ضعف امداد هوایی است تصریح کرد: در این نشست مقرر شد بخش امداد هوایی در این استان تقویت شود.

استاندار کرمان همچنین به تقویت پهپاد‌های امنیتی استان کرمان اشاره کرد و تاکید کرد: در این راستا نیز تصمیمات شایسته‌ای اخذ شده است.

اوبا اشاره به مطرح شدن موضوع معتادان متجاهر در این استان در نشست با فرمانده انتظامی کشور گفت: سردار اشتری تاکید کرد در دستگیری این افراد مشکلی وجود ندارد لذا در حد ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ این استان معادل حدود ۶۵۰ نفر می‌توان این افراد را دستگیر کرد.

فدائی با اشاره به اضافه شدن ۲ پلیس فتا در استان کرمان طبق مصوبات نشست‌های گذشته بیان کرد: در این نشست نیز مقرر شد سه پلیس فتای دیگر در شهرستان‌های استان کرمان دایر شود.

او همچنین از تخصیص پنج درصد از اعتبارات استانی کرمان برای نیروی انتظامی خبر داد و افزود: فرمانده انتظامی استان کرمان درصدد راه اندازی مرکز آموزش برای مجموعه نیروی انتظامی است که سردار اشتری در صورت تامین فضای مورد نیاز از سوی استان به منظور تامین تجهیزات و راه اندازی این مرکز قول مساعد داد.

او تصریح همچنین به نشست با معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، استاندار هرمزگان و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی پیشنهاد داد بندر صیادی کوهستک واقع در ۳۰ کیلومتری میناب را برای صادرات محصولات کشاورزی کرمان تجهیز کنیم.

استاندار استان کرمان گفت: از بندر کوهستک تا امارات ۱۰۰ کیلومتر فاصله است لذا قرار شد بخش خصوصی با سرمایه گذاری و فراهم کردن امکانات مانند انبار و سردخانه شرایط صادرات محصولات کشاورزی را از این بندر فراهم کند.

فدایی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در جنوب این استان فراهم نبودن شرایط صادرات محصولات کشاورزی اضافه است لذا اگر بتوانیم امکان صادرات سریع محصولات کشاورزی را در این منطقه فراهم کنیم به تعادل بازار جنوب و تولیدکنندگان کمک و قیمت‌ها کنترل می‌شود.

او ادامه داد تصریح کرد: معاون وزیر جهاد کشاورزی با کلیات این طرح موافقت کرد و قرار شد ظرف یک هفته بخش خصوصی برنامه زمانبندی خود را ارائه کند تا بر این اساس مجوز‌های لازم اخذ شود و اگر کار بر همین روال پیش برود شاید تا چند ماه آینده بتوان از این ظرفیت بهره برد.

فدایی تاکید کرد: استفاده از بندر کوهستک در صورت موافقت شیلات ایده خوبی است، زیرا با این حساب یک بندر خاصی را در نزدیکی استان کرمان برای صادرات محصولات کشاورزی خواهیم داشت.

 استاندار کرمان به نشست چهارم خود در تهران با عنوان ستاد روسیه با هدف تسهیل و توسعه صادرات محصولات ایران به این کشور اشاره کرد و گفت: در این نشست نیز سه استاندار کرمان، گیلان، مازندران و طیف وسیعی از دست اندرکاران تجارت و صادرات دعوت شده بودند.

استاندار کرمان بیان داشت: بخش زیادی از محصولات کشاورزی جنوب کرمان به روسیه صادر می‌شود، زیرا ما در فصولی تولید داریم که روسیه در آن زمان یخبندان دارد.

فدایی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی به روسیه برای جنوب استان کرمان بسیار مهم است و برخی گلخانه داران جنوب کرمان تمام تولیدات خود را به روسیه صادر می‌کند و هیچ محصولی از این گلخانه‌ها به بازار‌های داخلی وارد نمی‌شود.

او به مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان اشاره و تاکید کرد: کامیون‌های خارجی مجوز ورود به جیرفت را ندارند.

استاندار استان کرمان با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما این است که ستاد تنظیم بازار تصمیمات خود را تغییر می‌دهد علیرغم اینکه جهاد کشاورزی عضو این ستاد است، اما رای این نهاد در حدی نیست که بتواند روی تصمیمات ستاد تنظیم بازار تاثیر بگذارد.

فدایی گفت: نتیجه خوبی که جلسه دیروز داشت این بود که حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد و می‌توان از این تسهیلات برای تکمیل پایانه صادراتی جیرفت استفاده کرد.

او اظهار داشت: وزیر جهادکشاورزی بر ضرورت ایجاد پایگاه صادراتی در جنوب کرمان تاکید داشت و این طرح اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد.

فدائی تاکید کرد: دیگر تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر ایجاد شرکت مدیریت صادرات بود که از جلسه سال گذشته در جیرفت کار در این زمینه آغاز و قرار شد شرکت مدیریت صادرات موسسه ملل صادرات جنوب را مدیریت کند.

اوبا بیان اینکه در این نشست قرار شد به افراد متقاضی خرید کامیون‌های یخچال دار تسهیلات واگذار شود تا مشکل حمل و نقل جنوب و بخشی از بیکاری بر طرف شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار