در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

لزوم تجدیدنظر در ایجاد پردیس دانشگاه‌های مادر

رئیس مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: با وجود تعداد بالای دانشگاه در کشور، در تاسیس پردیس برای دانشگاه‌های مادر باید تجدیدنظر جدی شود.

رضا نقی زاده، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقادات مطرح شده به شکل گیری پردیس های دانشگاهی در دانشگاه های مادر اظهار کرد: معتقدیم که در ایجاد پردیس دانشگاه‌های مادر باید تجدیدنظر شود.

نقی زاده به بیان دو نکته درباره دلایل لزوم لزوم تجدیدنظر در ایجاد پردیس‌های دانشگاهی پرداخت و گفت: با وجود تعداد بالای دانشگاه در کشور چه احتیاجی داریم که اقدام به تاسیس پردیس برای دانشگاه‌های بزرگ کشور بدین شکل کنونی کنیم؟ در چنین شرایطی که با ازدیاد دانشگاه رو به رو هستیم باید کاری کنیم که که این تعداد کم شود و کیفیت و برند دانشگاه‌های مادر نیز حفظ شود و حتی ارتقاء یابد.

او افزود: نکته دیگر اینکه برای دانشگاه‌های مطرح مثل تهران، شریف، علم و صنعت، علامه طباطبایی زحمت زیادی کشیده ایم و پول مردم را برای آن‌ها هزینه کرده ایم. این دانشگاه‌ها تا قبل از این درآمد زایی نداشته اند و پول نفت برای آن‌ها خرج شده است.

رئیس مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: برندی که این دانشگاه‌ها در سطح جهانی و سطح منطقه در در حوزه علوم پزشکی، فنی و مهندسی دارند به این دلیل است که راه جذب نیروی انسانی به وسیله‌ کنکور را برای آن‌ها ایجاد کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تصریح کرد: در این شرایط چرا باید پردیسی را تاسیس کنیم که کیفیت جذب هیئت علمی و جذب دانشجو در آن از دانشگاه مادر پایین ‌تر باشد؟. نتیجه این جذب ها زمانی که دانشجویان فارغ التحصیل می شوند مشخص می‌شود زیرا این فارغ التحصیلان وقتی که سر کار می‌روند و یا در پژوهشگاهی مشغول به کار می‌شوند به دلیل کیفیت آموزش پایین، سایرین تصور می‌کنند کیفیت آموزش در دانشگاه مادر افت پیدا کرده است.

او اضافه کرد: این افت کیفیت حتی در کشور‌های خارجی هم بروز پیدا کرده و برخی از دانشگاه‌های برتر دنیا با فارغ التحصیل دانشگاه‌های برتر و برند کشور مواجه شده اند که توانمند نیستند، زیرا با پردیس های دانشگاهی در کشور ما آشنایی ندارند.

رئیس مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: تاسیس پردیس‌های دانشگاهی نباید موجب خدشه به برند دانشگاه‌های مادر شود. هدف از تاسیس این پردیس‌ها نباید محدود به کسب درآمد باشد که البته پولی که از این پردیس‌ها کسب می‌شود برای دولت رقم آنچنان قابل توجهی نیست.

او گفت: امیدواریم که در بحث‌های ادغام و انحلالی که در سند آمایش آموزش عالی مطرح است به سمت اینکه پردیس‌ها را در دانشگاه‌های برتر سازماندهی کنیم برویم.

گفتنی است، پردیس‌های دانشگاهی خودگردان شعبه‌هایی از دانشگاه‌های دولتی هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت هزینه ایجاد می‌شوند. پذیرش دانشجویان از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش یا آزمون اختصاصی، بر اساس مقررات و آیین‌نامه‌های دانشگاه و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد. پردیس خودگردان به عنوان معادل و جایگزین اصطلاح پردیس بین‌الملل به کار می‌رود.

تا مرداد سال ۱۳۹۲ مجوز تأسیس و فعالیت ۴۰ پردیس خودگردان برای دانشگاه‌های مادر وزارت علوم صادر شده‌است. برخی دانشگاه‌ها بیش از یک پردیس خودگردان دارند. با سیاست جدید وزارت علوم از سال ۱۳۹۶ مجوز برخی از این پردیس‌ها تمدید نشده و دانشگاه‌ها به ادغام این واحد‌ها اقدام کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
با توجه به شیوع کرونا اموزش عالی باید برای هر شخصی که دانشگاههای شهر خودش رو انتخاب کنه سهمیه بیشتری قرار بده چون اینطور نیاز به خوابگاه نیست و ممکنه این بیماری ها یا مشابه اش خدای نکرده ادامه پیدا کنه لطفا پیشنهاد ما رو به آموزش عالی برسونید در ضمن بعضی خانواده ها به دخترانشون اجازه نمیدن جز شهر خودشون رو انتخاب کنند و خوب ما مجبور میشیم مثلا به جای پزشکی شهرهای کوچکتر مثلا فیزیوتراپی شهرخودمون رو بزنیم و این به ضرر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
تو رو خدا منحلش کنید بی پولا باید برن رشته های پائین پولدارا میان پزشکی دندانپزشکی داروسازی پردیس خانواده های ما چون هزینه اش سنگینه نمیزارن اصلا انتخابشون کنیم مجبوریم با رتبه های بالا بریم کارشناسی پولدارا با رتبه های پائین تر از ما برن مدرک دکتری بگیرن این چه عدالتی هست