ربیعی در نشست خبری:

اولویت دولت تعامل با کشورهای همسایه/ عرضه ارز در بازار نیمایی رو به افزایش است

سخنگوی دولت گفت: بحث تعاملات همه جانبه در این شرایط با همسایگان از اولویت دولت است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع) اظهار کرد: امروز سفر نخست وزیر عراق تهران را داریم و میزبان مصطفی الکاظمی هستیم و امیدواریم گفت‌وگو‌های سازنده و موثری با هدف تعمیق روابط دو کشور داشته باشیم و به خوبی بتوانیم چارچوب‌های کاری آینده‌مان را ترسیم و همکاری‌های مشترک سال‌های گذشته دو ملت با فرهنگ مشترک بیش از گذشته تعمیق ببخشیم.

سخنگوی دولت ضمن خیر مقدم به الکاظمی و هیات همراه، افزود: وی در شرایطی وارد کشور می‌شود که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است و توسعه همه جانبه و ارتباط موثر با همسایگان از اولویت‌های اصلی دولت در این سال‌هاست.

ربیعی با اشاره به دو مصوبه هیئت دولت در هفته اخیر تصریح کرد: پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور در هیات وزیران مصوب شد، به این معنا که همه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. البته ۱۰۰ درصد سرانه خدمات درمانی را باید پرداخت کنند. این طرح علاوه بر کار انسان‌دوستانه موجب درمان به موقع اتباع خارجی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

ربیعی درباره علل افزایش قیمت ارز اظهار کرد: متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر فشار و تحریم اقتصادی یا عوامل اقتصادی، کار روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده و انتظار بالا رفتن قیمت بازار ارز موجب بالا رفتن فشار در این زمینه شد. عده‌ای در فضای مجازی و بیرون از مرز‌ها به ویژه از نیمه شب به بعد عددسازی‌های خود را آغاز کردند.

افزایش قیمت ارز، مصنوعی و ناپایدار است

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از علل تداوم پایین آمدن قیمت ارز هم، عدم توجه هم میهنان به کار‌های سودجویانه برخی سودجویان است، خاطرنشان کرد: با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود و از این بعد شاهد قیمت واقعی ارز خواهیم بود. کما اینکه آقای روحانی و رییس بانک مرکزی در دو هفته اخیر صراحتا گفتند این افزایش قیمت ارز، مصنوعی و ناپایدار است.

ربیعی تصریح کرد: بالا بردن تولیدات داخلی را در بحث تقاضا افزایش دادیم که این نه تنها درخواست ارز را کاهش داده بلکه در افزایش تولیدات داخلی و کاهش قیمت کالا‌ها کمک خواهد کرد بنابراین بازار ارز از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد این افزایش قیمت واقعی نیست.

او با تاکید بر نقش عوامل روانی در افزایش نرخ ارز، یادآور شد: اقدام رسانه‌هایی که بر طبل التهاب ارز می‌کوبیدند، باعث شد برخی پول‌های سرگردان و حتی پول‌های خرد مردم هم به این سمت برود و امیدوارم این کاهش قیمت ارز تداوم داشته باشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در همان زمان افزایش نرخ ارز هم قیمت‌های ارز و دیناری که در سایت‌ها و فضا‌های مجازی اعلام می‌شد این گونه نبود و خریدار و دانشجو هیچ‌کدام از این وضعیت راضی نبودند. در صحنه خارجی هم تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت.

ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه رفتار بهداشتی مردم بهتر شده است، گفت: نباید با افزایش و کاهش مرگ و میر رفتار مردم تغییر کند، بلکه این رفتار برای مدت طولانی باید تداوم داشته باشد.

سخنگوی دولت به تاثیر بهتر استفاده از ماسک در مقایسه با تعطیلات فروردین، افزود: امروز مراعات بهداشتی مردم به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و استفاده از ماسک در اجتماعات، ۶۲ درصد در ادارات ۸۲ درصد و در صنایع تولید نیز ۷۸ درصد افزایش یافته است.

ربیعی افزود: زمانی آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا افزایش یافت که موازی با آن پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته بود. ولی در زمان حال میزان مراعات پروتکل‌ها به ۴۵ درصد افزایش یافته و همه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به جامعه کمک کنیم.

او با اشاره به اینکه در روز‌های گذشته دو همکاری رسانه بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند، گفت: درگذشت سهیل گوهری فعال رسانه‌ای و روح الله رجایی سردبیر روزنامه جام جم را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال درجات متعالی و برای جامعه رسانه‌ای صبر آرزو می‌کنیم.

آمادگی دولت برای افزایش نظارت‌های بهداشتی و تعطیلی‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره میزان آمادگی دولت در صورت افزایش ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، اظهار کرد: آمار مدنظر دولت همیشه از طرف سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و سخنگو نیز بر اساس استاندارد‌های جهانی شامل موارد قطعی از بیماری این آمار را اعلام می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه آمار‌هایی که از نتیجه تحقیقات، تخمین‌ها و پیش بینی‌ها است در جلسات گذشته مطرح شده است، گفت: از این پروژه‌های تخصصی در جلسه ستاد استفاده می‌شود و عدد‌های مختلفی از نتیجه این تخمین‌ها بدست می‌آید که یکسان نیستند. به عنوان مثال آمار همه کشور‌های بر اساس تست کرونا، بیش از ۱۴ میلیون نفر است، ولی بر اساس تخمین‌ها حدود ۲۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که علائمی نداشتند، ولی به کرونا مبتلا شدند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیام دیپلماتیک منطقه‌ای سفر نخست وزیر عراق به تهران و تاثیر این سفر در چشم‌انداز همکاری و معاملات سیاسی وامنیتی دو کشور اظهار کرد: گفت‌وگو‌های آقای ظریف با رییس پارلمان و رئیس دولت عراق درباره برخی از مهمترین جریان‌های سیاسی که در عراق وجود دارد، صورت گرفت که موثر هم بود که نتیجه برخی از صحبت‌ها در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران قطعا در تفاهماتی که صورت گرفته تجلی پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ما موضوعات دوجانبه‌ای فراوانی با عراق داریم که این مسائل دو جانبه به اندازه کافی پراهمیت است. پیگیری‌های حقوقی مربوط به ترور شهید سلیمانی و یاران وی، هم در سفر آقای ظریف به عراق بوده و هم دنبال خواهد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ابعاد سیاسی هم اینکه عراق در همسایگی ما دارای ثبات باشد برای ما اهمیت دارد. ما درباره هرگونه کمکی درباره داعش‌زدایی و ثبات در عراق، بحث و گفتگو خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران تاکید کرد: یکی از بزرگترین دستاورد‌های این سفر و همکاری با عراق، علاوه بر مسائل اقتصادی که دو ملت از آن نفع خواهند برد، مبارزه ترویسم‌زدایی و ایجاد یک منطقه امن و باثبات، حتما از نتایج این سفر خواهد بود.

او ادامه داد: یک پیام سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، برای دو ملت تحکیم و گسترش روابط اقتصادی و پیام بین‌المللی این سفر هم صلح و ثبات در منطقه و برنامه‌هایی که به پیوستن کشور‌های بیشتر به مساله همکاری‌ها برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، است.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران و اینکه آیا اراده‌ای در دولت برای این موضوع وجود دارد، گفت: چرا اراده‌ای نباید باشد؟ همه ما به دنبال این موضوع هستیم؛ در کمیسیون‌های دولت دستور کار زیاد است و هر متن که تصویب شد، از همان زمان اقدام می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع را بررسی می‌کند، دیروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح بوده و از نتیجه آن مطلع نیستم؛ امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد؛ نظر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب و اعلام خواهد شد.

حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آتش‌سوزی نیروگاه نطنز و دیگر نقاط مشابه و اینکه آیا بررسی‌ها درباره این موضوع به جایی رسیده است یا خیر، گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام شد که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز خسارت قابل توجه نبود.

او افزود: حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و هنوز هم کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی اعلام خواهد کرد.

وزیر صمت در موعد قانونی معرفی می‌شود

ربیعی درباره زمان معرفی وزیر صمت به مجلس، اظهار کرد: همان طور که هفته پیش گفتم ۲ یا یک وزیر را در موقع خود معرفی می‌کنیم. اعتقاد ما کماکان بر دو وزیر است در صورتی که به نتایجی دسترسی پیدا کنیم تا آن زمان که موعد قانونی است یک وزیر را معرفی می‌کنیم. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد با زحمات حسین مدرس خیابانی می‌کشد وزارتخانه دچار کاستی نیست و با بسیجی که بانک مرکزی برای کمک به صمت اتخاذ کرده و از ستاد اقتصادی دولت دنبال می‌شود. هیچ نارسایی مدیریتی گزارش نشده است.

ربیعی در پاسخ دیگری درباره بروز مشکل در تامین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت این محصولات از دی ماه سال گذشته، گفت: روز یکشنبه بخشی از جلسه دولت را به گزارش وزیر جهاد کشاورزی اختصاص دادیم و گزارشی از وضعیت ذخایر و نهاده‌های دامی و کشاورزی دادند.

سخنگوی دولت ادامه داد: به هر ترتیب فشار‌های تحریم تمام مراودات تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داده است و نهاده‌های دامی نیز از این مستثنی نیستند. فشار‌های تحریم همه عرصه‌های متکی به ارز را تا حدودی متأثر کرده است.

ربیعی تاکید کرد: از ابتدای امسال واردات ذرت ما بیشتر از گذشته بوده و این کالای اساسی را به هیچ عنوان رها نکردیم و مداوم جزو دستورات دولت است. تا ۷۰ درصد فرمالیسیون طیور مربوط به بخش ذرت است بنابراین ما در زمینه ذرت اقدام مناسبی انجام دادیم. وضعیت جو خوب است و با عنایت به اینکه هم اکنون در حال برداشت جو در کشور هستیم قطعا در جو مشکل نخواهیم داشت.

او یادآور شد: ما در واردات کنجاله و سویا عقب بودیم که این موضوع مطرح شد و با تمهیدات که در جلسه هیات دولت در نظر گرفته شد، بانک مرکزی، صمت و جهادکشاورزی به زودی این عقب ماندگی تامین و کمبود جبران و رفع خواهد شد.

ربیعی با بیان این که ذخایر ما امروز از وضعیت مناسبی برخوردار است تاکید کرد: دولت فعلا تصمیمی در خصوص تغییر نرخ و نوع ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی درباره نهاده‌های دامی اتخاذ نکرده است.

سخنگوی دولت گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز تلاش‌هایی صورت داده که با کمک شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم ما کاهش مصرف خوراک و مصرف بهینه نهاده‌های دامی را داشته باشیم و بتوانیم کاهش واردات و عدم نیاز به ارز را دنبال کنیم امیدواریم که این‌ها به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۳۱ تير ۱۳۹۹
که چی دست خودتان هستش ملت سرکار گذاشتید....
پشت پرده غارت اموال این کشور هستند....
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۲۴ ۳۱ تير ۱۳۹۹
از هفته پیش تا الان نرخ خودرو دست دو نزدیک ۳۰ الی ۴۰ درصد رفته روش. پدرمونو در آوردید بسه دیگه یه نگاه به قیمت خودرو بندازید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۱ تير ۱۳۹۹
کجاست آن وعده های مناظره سال ۹۶
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۷:۰۸ ۳۱ تير ۱۳۹۹
والا چند ساله همش میگین قیمت ارز حبابه ، ناپایداره ... همچنان هم داره میره بالا عین خیالشم نیست.
Germany
ناشناس
۱۶:۳۳ ۳۱ تير ۱۳۹۹
راست میگه دلار از ۱۲تومان شد۲۴تومان الان شد۲۰تومان درواقع افزایش پیدا کرد و اون ۴ تومان هم اضافه گفت که بهتون تخفیف بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۳۱ تير ۱۳۹۹
خواهشاگرانی درست کنیدگرانییییییییییییییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۳۱ تير ۱۳۹۹
یک گزارش هم از میزان اجاره ورهن مسکن بگیرید جالبه چونکه دربعضی مناطق جنوب شهر هم با 500 میلیون نمیشه خونه رهن کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۳۱ تير ۱۳۹۹
ارزنیمایی خودش خیلی بالاست، این چه مسخره بازیه! ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۳۱ تير ۱۳۹۹
آقای ربیعی چرا فکر می کنید مردم ساده هستند .دلار ۳ هزاری شده ۲۱ شما با بالا بردن قیمت دلار نقدینگی خودتان را زیاد می کنید.مردم از فقر ونداری له شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۱ تير ۱۳۹۹
شما را بخدا کاری کنید .
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۲۵ ۳۱ تير ۱۳۹۹
هر وقت دلار اومد زیر ۱۵ تومن یعنی دولت داره یه کارایی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۳۱ تير ۱۳۹۹
چرابه دولت تخفیف میدی؟؟ دلار 3تومن شده بود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۳۱ تير ۱۳۹۹
خاله بازی می کنید
مگه ظریف دیروز عراق نبود ؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۹
بود
آخرین اخبار