نصب دست سرباز هخامنشی تخت جمشید به پیکره اصلی

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: قطعه‌ای از دست یک سرباز هخامنشی، پس از گذشت چند دهه در محل پیکره‌ اصلی خود نصب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: با فراهم آوردن امکان حفاظت بهتر از این نقش برجسته، از طریق طراحی و نصب حفاظ شیشه‌ای در مقابل جداره‌های تاریخی درگاه یادشده، امکان نصب مجدد قطعه جدا شده ‌سنگی دست یک سرباز هخامنشی در مکان خود فراهم شد.

او، تصریح کرد: پیکر این نیزه‌دار هخامنشی نقش برجسته بر دیوار درگاه کاخ ملکه که امروزه در یکی از ورودی‌های موزه تخت جمشید قرار دارد، و در دهه چهل خورشیدی از محل خود جدا شده بود که برای سال‌های متمادی در گنجینه موزه تخت جمشید نگهداری می‌شد.

فدایی ادامه داد: این عملیات که با پاک‌سازی سطوح تزئینی درگاه ورودی همراه بود از سوی واحد حفاظت و مرمت تخت جمشید و با همکاری و نظارت مدیریت موزه تخت جمشید انجام شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، افزود: نصب شیشه‌های محافظ در مقابل درگاه ورودی مذکور، شرایط حفاظت بهتر در دراز مدت را از این نقوش برجسته، تامین می کند.

کرامت بردبار مسئول موزه مجموعه جهانی تخت جمشید اضافه کرد: قبل از نصب شیشه‌های حفاظتی در درگاه‌های ورودی و خروجی موزه نیز نقوش برجسته به‌صورت تخصصی  از سوی گروه حفاظت و مرمت تخت جمشید، پاک‌سازی شد.

او، اظهار کرد: موزه تخت جمشید با دارا بودن بیش از چندین هزار شیء از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی که بیش از ۲۰۰ عدد از این تعداد شیء در معرض نمایش قرار دارد، به ‌عنوان یکی از قدیمی‌ ترین موزه‌های کشور، هر ساله مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی قرار می‌گیرد که هم ‌اکنون به ‌دلیل رعایت دستورالعمل‌های مربوط به پروتکل بهداشتی ستاد مبارزه و پیشگیری از بیماری کرونا به‌ طور موقت تعطیل است.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.