معاون سیاسی وزارت امور خارجه:

افغانستان مرزهایش با ایران را اداره کند/ به نیت آمریکا در روند صلح افغانستان شک داریم

عراقچی گفت: یکی از علت‌های رفت‌وآمد غیرقانونی از افغانستان به ایران موضوع اداره نکردن مرزهای دو کشور از سوی دولت افغانستان است.

افغانستان مرزهایش با ایران را اداره کند/ به نیت آمریکا در روند صلح افغانستان شک داریمبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در یک گفت‌وگوی ویژه با شبکه طلوع‌نیوز افغانستان با اشاره به روابط دوبت ایران با طالبان؛  گفت:  تهران با طالبان تماس‌هایی داشته‌است و در چندسال اخیر نمایندگان گروه طالبان به ایران سفر‌هایی نیز داشته‌اند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه به نیت امریکا در روند صلح در افغانستان شک داریم؛ گفت: تهران مخالف صلح در افغانستان نیست، اما  آن‌چه که آمریکا با طالبان به راه انداخته‌است؛  معامله با این گروه است.

عراقچی با بیان اینکه باید از رهگذر گفتگو‌های میان افغانان به روند صلح در افغانستان پرداخته شود؛ افزود: عوامل گونا‌گونی وجود دارند که ایران را نسبت به برنامۀ صلح امریکا با طالبان ناامید می‌سازد.

عراقچی گفت: حضور آمریکا در منطقه خطرناک است و باعث بروز اختلافات زیادی خواهد شد. ما معتقدیم که به آمریکا نباید اعتماد کرد و  حضور آمریکا در منطقه، حضور خطرناکی است و باعث اختلافات زیاد خواهد شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به رابطه ایران و طالبان،گفت: ایران با طالبان در تماس است؛ اما با این گروه  رابطه‌ی نظام‌مندی ندارد.

او در این باره اظهار کرد: شاید چندین سال است که ما - همان‌طوری که با همه گروه‌ها تماس داشتیم - با آن‌ها (طالبان) هم تماس داشتیم؛ نظرات‌شان را شنیدیم، نظرات خودمان را هم گفتیم، در یک مقطعی هم نماینده‌ آن‌ها به ایران سفر کرد، من با آنان صحبت کردم؛  یک‌بار دیگر هم نماینده‌ی دیگری  از طالبان به ایران آمد که با وزیر خارجه کشورمان ملاقات کرد.

عراقچی در واکنش به گزارش‌هایی که در چندسال اخیر دربارۀ حضور مهاجران افغان مقیم در ایران در جنگ سوریه پخش شده‌اند،  عملکرد مدافعان افغانی را ستود و گفت: نیرو‌هایی که به‌عنوان فاطمیون شناخته می‌شوند، ایثارگرانی هستند که خون خودشان را برای امنیت افغانستان و امنیت منطقه داده‌اند که قابل تقدیر است. هیچ زور و اجباری هم در کار نبود.


بیشتر بخوانید: طالبان در ایران دفتر ندارد


عراقچی با اشاره به غرق شدن مشکوک تعدادی از مهاجران افغانی به کشور افزود: باید کاری کنیم که احتمال این حوادث به حداقل برسد. مهم‌ترین کار این است که یک روال قانونی برای حضور اتباع خارجی و اتباع افغانی در ایران ایجاد کنیم.

او با اشاره به رفت‌وآمد غیرقانونی مهاجران از افغانستان به ایران گفت:  دولت افغانستان مرزهایش با ایران را اداره کند؛ همین موضوع  یکی از علت‌های رفت‌وآمد غیرقانونی برخی از مردم افغانستان به ایران است. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار