رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان خبر داد؛

رشد ۳۱ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کردستان در سال ۹۹

اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان کردستان امسال نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، بهرام نصراللهی زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که شامگاه سه شنبه ۲۴ تیر ماه ۹۹ در سنندج تشکیل گردید،گفت: سرجمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان کردستان در بخش‌های مشخص قانون بودجه مربوط به کردستان در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که در سال ۱۳۹۹ حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه کردستان تصریح کرد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال جاری نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۱ درصد رشد نشان می‌دهد و شامل اعتبارات استانی، اعتبارات پروژه‌های ملی، اعتبارات پروژه‌های ملی استانی شده، اعتبارات پروژه‌های ملی مشترک و ... می‌شود.

۳۵۲ میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کردستان در سال ۹۹ اعتبارات استانی است

او تصریح کرد: اعتبارات استانی شامل اعتباراتی است که در استان در مورد نحوه هزینه کرد آن‌ها تصمیم گیری می‌شود و توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها توزیع می‌گردد.

نصراللهی زاده افزود: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان کردستان در سال ۹۹ مبلغ ۳۵۲ میلیارد تومان است بوده و با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان توزیع می‌شود.

۵۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کردستان در سال ۹۹ از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است

او با اشاره به اینکه ۵۰ درصد اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به پروژه‌هایی اختصاص داده می‌شود که در قانون بودجه پیوست دارند، گفت: ۵۰ درصد دیگر بصورت استانی توزیع می‌شود و اعتبارات استان در سال جاری در دو بخش ملی و استانی حدود ۵۶۰ میلیارد تومان است.

نصراللهی زاده گفت: برخی از پروژه‌های ملی و استانی ویژه که در سال ۹۹ از اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور استفاده کرده اند، گردنه صلوات آباد سنندج، شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد چراغ ویس سقز، شبکه آبیاری و زهکشی پایاب دشت خورخوره بیجار، شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد سیازاخ، راه اصلی کامیاران – سنقر، راه اصلی مریوان – سقز، راه اصلی بانه – مریوان، راه اصلی دیواندره – بیجار، آبرسانی به بیجار و حسن آباد یاسوکند از سد سیازاخ، آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس، آبرسانی به شهر بانه از سد عباس آباد، آبرسانی به شهر کامیاران از سد گاوشان، آبرسانی به شهر‌های قروه و دهگلان، تصفیه خانه فاضلاب دهگلان، تصفیه خانه فاضلاب دیواندره، مجتمع فرهنگی و هنری سنندج و برخی پروژه‌های دانشگاهی و میراث فرهنگی و ... است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان کردستان با تاکید بر اینکه اعتبار پروژه‌های ملی دارای ردیف در پیوست شماره یک قانون بودجه در سال ۹۸ حدود ۳۱۷ میلیارد تومان بوده در حالی که در سال جاری به حدود ۷۷۷ میلیارد تومان رسیده است، گفت: در واقع این اعتبارات در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ بیش از ۱۴۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

او همچنین افزود: ۱۲۵ میلیارد تومان نیز مربوط به پروژه استانی ویژه در پیوست شماره یک قانون بودجه سال ۹۹ می‌باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان خاطر نشان کرد: اعتبارات ملی مشترک در واقع اعتبارات پروژه‌هایی است که خاص استان کردستان نیست و پروژه در بین چند استان مشترک است که بعنوان مثال می‌توان به پروژه کریدور شمال غرب به جنوب و سالن‌های شش هزار نفره در چند استان کشور اشاره کرد که پروژه ماهیت بین استانی دارد و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

درآمد‌های مصوب دولت در کردستان امسال حدود ۴۴ صدم درصد درآمد‌های کشور است

او افزود: منبع درآمد‌های استانی بیش از ۹۰ درصدش مالیات است و مابقی آن از محل وصول جرایم راهنمایی و رانندگی، اجاره‌های ساختمان‌های دولتی و بازدید از موزه‌ها و ... است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان کردستان افزود: بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی در استان کردستان کشاورزی است که از پرداخت مالیات معاف است و در واقع در سال ۹۸ درآمد‌های استان حدود ۴۹ صدم درصد درامد‌های کشور بوده در حالی که مصوب سال ۹۹ حدود ۴۴ صدم درصد درآمد‌های کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان خاطر نشان کرد: این مساله جهت گیری کلی دولت را نشان می‌دهد و افزایش اعتبارات استان کردستان و کاهش درآمد‌های دولت در استان بیانگر نگاه ویژه دولت به توسعه مناطق کمتر برخوردار است.

نصراللهی زاده همچنین بیان کرد: در سال جاری پروژه راه اصلی بانه – سوته، تصفیه خانه فاضلاب کامیاران، پروژه صفیه خانه آب دیواندره، پروژه تصفیه خانه فاضلاب دیواندره، آبرسانی به شهر بانه، آبرسانی به شهر سقز، بیمارستان سقز، ورزشگاه شش هزار نفری سنندج و چند پروژه مهم دیگر به بهره برداری می‌رسند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.