در صورت کنترل سفره های آب زیرزمینی دشتهای استان زنجان،کمبود آب نخواهیم داشت

مدیردفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت:در صورت کنترل سفره های آب زیرزمینی دشتهای استان زنجان،کمبود آب نخواهیم داشت.

سفره های آب زیرزمینی به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،محمود سرمستی مدیردفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان،با اعلام اینکه حدود ۳۰ درصد چاه‌های استان را چاه‌های غیرمجاز تشکیل می‌دهند، گفت:تعداد چاه مجاز در استان ۱۵ هزار و ۵۱۰ حلقه می‌باشد که میزان تخلیه آن حدود ۹۳۳ میلیون مترمکعب است و این درحالی است که حدود ۵ هزار و ۶۳۲ حلقه نیز چاه غیر مجاز در استان داریم.
 
او افزود: از تعداد چاه‌های غیر مجازی که اعلام شد، تعداد ۳ هزار حلقه درحال تعیین تکلیف و دارای فرم یک می‌باشد و ۲ هزار و ۶۳۲ حلقه آن در حال تطبیق با چاه‌های درحال تعیین تکلیف است و بررسی مجدد می‌باشد که در نهایت از سوی کمسیون آب‌های زیرزمینی برای آن‌ها رای صادر خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد:از نظر وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای زنجان، چاهی که دارای پروانه باشد چاه مجا تلقی می‌شود و چاهی که دارای پروانه بهره برداری نباشد، چاه غیرمجاز شناخته شده و طبق قانون با صاحبان این چاه‌ها برخورد خواهد شد.

سرمستی گفت:برای جلوگیری از حفر چاه جدید، ۲۰ اکیپ گشت و بازرسی با این شرکت و امورمنابع آب شهرستان‌های تابعه، همکاری می‌کنند که بیشترین موارد ثبت تخلف در دشت‌های حساس ما که زنجان، ابهر، خدابنده و سجاس است به ثبت رسیده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان، دلیل اینکه وسعت دشت‌های استان بالاست، با هماهنگی که با دادستان استان انجام داد ه ایم، ماموران کشت ما هر نقطه از استان با تخلف آبی مواجه شدند، می‌توانند نسبت به پلمپ آن چاه اقدام کرده و سریعا طی گزارشی موضوع را به مقامات مربوطه اطلاع رسانی نموده و این شرکت نیز با حکم از سوی مقام قضایی اقدام به پر نمودن چاه مذکور و توقیف منصوبات آن می‌کند.

او به ممنوعیت اکثر دشت‌های استان در برداشت از منابع آبی اشاره و افت شدید منابع آب زیرزمینی در دشت‌های استان را بحرانی دانست و افزود: دشت زنجان ۱۵ متر، دشت سجاس ۱۰ متر، دشت قیدار حدود ۱۳ متر، دشت ابهر ۳۱ متر و دشت زرین آباد حدود ۱۱ متر افت داشته است، هر چند در این دشت‌ها، بعد از بارندگی سال ۹۸ که بموقع رخ داد، به نسبت برخی دشت‌های استان، متوسط تراز آب زیرزمینی بالا آمده است.

سرمستی افزود:برای جلوگیری از اضافه برداشت و ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و اجرای مفاد طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، اقدام به الزام واحد‌های صنعتی، تولیدی، خدمات و کشاورزی به نصب کنتور هوشمند طبق قوانین و مقررات اعلامی از سوی وزارت نیرو کرده ایم که در این قوانین صدور مجوز بهره برداری را منوط به نصب کنتور بر سر چاه مذکور کرده است، و امیدورایم در آینده‌ای نزدیک با همکاری همه بهره برداران استان، این موضوع به ثمر برسد.
 
انتهای پیام/ن
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.