اردوغان: حمام خون در لیبی باید پاکسازی شود/ باید از طرح الحاق کرانه باختری ممانعت کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه حضور جنگجویان خارجی در لیبی را منشأ اصلی خون‌ریزی در این کشور دانست و بر لزوم پاکسازی آن‌ها تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی‌صباح، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، وجود جنگجویان خارجی در لیبی را عامل اصلی خون‌ریزی‌ها در این کشور معرفی کرد. این در حالی است که ترکیه خود متهم به انتقال شبه‌نظامیان سوری به لیبی با هدف حمایت از «دولت وفاق ملی» این کشور است.

اردوغان در مصاحبه‌ای با اشاره به آنکه مزدوران خارجی لیبی را به «حمام خون» تبدیل کرده‌اند، گفت باید این کشور از وجود آن‌ها پاکسازی شود.

در همین راستا، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «یکی از اقدامات جامعه بین‌الملل باید حمایت از دولت مشروع لیبی باشد. همچنین باید مانع کودتاچی‌های مرتکب جنایات جنگی شد. ترکیه با استواری توانست نقشه خلیفه حفتر و حامیانش برای حمله به طرابلس را شکست دهد.»

اردوغان با تاکید بر اهمیت توافقنامه‌های امضا شده میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی از تضمین حقوق دو کشور در شرق دریای مدیترانه با وضع این قرارداد‌ها و ایمن‌سازی آینده مردم لیبی صحبت کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره تحولات جدیدِ شرق دریای مدیترانه نیز گفت همسایگان ترکیه به دنبال تصرف حقوق این کشور در این منطقه هستند، اما ترکیه اقداماتی نظیر اعزام دو کشتی حفاری داشته و تلاش‌های آن‌ها را شکست داده است.

در دریای مدیترانه از سال گذشته تنش‌هایی به میان آمده که دلیل آن تلاش ترکیه، یونان و قبرس برای عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه است. همچنین در لیبی ترکیه حامی دولت «وفاق ملی» لیبی به ریاست «فائز السراج» مستقر در طرابلس است.

اردوغان با اشاره به این موضوع که ترکیه به دنبال تنش در شرق دریای مدیترانه نیست، گفت منابع هیدروکربنیِ این منطقه می‌تواند برای همه منفعت داشته باشد.

او در ادامه صحبت‌هایش به طرح الحاق سی درصد از منطقه فلسطین‌نشین کرانه باختری به اراضی اشغالی اشاره کرد و «سکوت جهانی» در برابر رژیم اشغالگر را عامل نقض حقوق بشر دانست.

در همین راستا اردوغان افزود: «دنیا باید مانع این طرح شده و جلوی اسرائیل را از حرکت در راه غیرقانونی بازدارد. ترکیه نیز در همین راستا سیاست اصلی خود را روی تاسیس دولت فلسطینی بر مبنای مرز‌های ۱۹۶۷ متمرکز کرده است. هرگونه طرح صلحی که عادلانه نباشد، پذیرفته و اجرا نخواهد شد.»

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار