ضربه سنگین گرانی ارز و کرونا بر پیکره تولیدات گل خراسان رضوی

تولیدکنندگان گل خراسان رضوی به دلیل از دست دادن بازار فروش خود با ضرر‌های چندصد میلیونی و میلیاردی مواجه شدند و هر روز که می‌گذرد این ضرر‌ها بیشتر نیز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تولیدکنندگان گل پس از شیوع کرونا امکان صادرات محصول خود را نداشتند و ضرر‌های چندصد میلیونی متحمل شدند، اما قیمت بالای ارز و گران شدن نهاده‌های گل بیش از کرونا به آن‌ها ضرر زده است.

همزمان با شیوع کرونا بسیاری از صنوف در کشور متحمل ضرر شدند؛ ضرر‌هایی که این بار مقصر یک نهاد و سازمان نبود بلکه ویروسی بود که کل جهان را درگیر کرده است.

در ادامه با شیوع دوباره کرونا مشکل برخی از صنوف نه تنها حل نشده بلکه بیشتر نیز شده است؛ یکی از صنوفی که از کرونا ضرر جدی دید، تولیدکنندگان گل هستند.
 
ضربه سنگین گرانی ارز به واحدهای گل و گیاه خراسان رضوی
 
این تولیدکنندگان به دلیل از دست دادن بازار فروش خود در انتهای سال و اعیاد رجب و شعبان و دهه کرامت با ضرر‌های چندصد میلیونی و میلیاردی مواجه شدند و هر روز که می‌گذرد این ضرر‌ها بیشتر نیز می‌شود.
 

بیشتر بخوانید:

 


خسارت شش هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان گل خراسان رضوی در فروردین

 
مهدی سمنگانی رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۱۸ درصد صادرات گل ایران متعلق به خراسان رضوی بود، اما متأسفانه در ۵ ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا صادراتی انجام نشده است.

او با اشاره به دور ریز شدن تولیدات از ۲۰ اسفندماه تا اواسط اردیبهشت ماه،  افزود: در کار گل دو بازار خوب داریم، یکی شب عید و دیگر اعیادی مثل رجبیه، شعبانیه و ایام دهه کرامت که در هر دو زمان با شیوع کرونا مواجه بودیم، تولیدکنندگان استان، فقط در فروردین ماه شش هزار میلیارد تومان خسارت دیدند.

رئیس انجمن ملی گل رز ایران با بیان اینکه تاکنون از ما حمایتی نشده و ریالی تسهیلات دریافت نکرده‌ایم، ادامه داد: تا آخر اردیبهشت ماه، جزو صنوف آسیب دیده از کرونا هم نبودیم؛ حدود دو هفته‌ای هست که جزو این صنوف قرار گرفتیم، ولی خود من در هنگام ثبت در سامانه، با عدم شناسایی کد کارگاهم مواجه شدم!
 


تسهیلات خسارت میلیاردی تولیدکنندگان گل را جبران نمی‌کند

 

سمنگانی بیان کرد: البته تسهیلاتی هم که می‌دهند در برابر ضرر‌های چندصد میلیونی و میلیاردی تولیدکنندگان چیزی نیست؛ به ازای هر کارگر، ۱۲ میلیون تومان می‌دهند که این مبلغ برای یک واحد یک هکتاری که حداقل یک میلیارد تومان گل را به بیرون ریخته، خسارتی را جبران نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:



او با اشاره به گرانی نهاده‌های مربوط به تولید گل و گیاه، تصریح کرد: کود، سم، پلاستیک و.. خیلی گران شده؛ از طرفی به خاطر نبود بازار تقاضا مجبوریم محصول را ارزان‌تر هم بدهیم.
 


ضرر گران شدن ارز، بیشتر از کرونا است

 
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه با گران شدن ارز، بیش از کرونا آسیب دیدیم، تاکید کرد: دو ماه پیش ارز دولتی را از سموم برداشتند، ارزی که ۴۰ هزار تومان بود، در حال حاضر ۲۵۰ هزار تومان شده است. یک راه امید، صادرات بود که آن هم به خاطر کرونا انجام نمی‌شود؛ شرایط به گونه‌ای است که برخی تولیدکنندگان تغییر کاربری داده و به صیفی جات روی آوردند البته شرایط خیلی تفاوتی نمی‌کند.

سمنگانی اظهار کرد: مسئولان اگر تسهیلاتی هم می دهند، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باید باشد نه تعاون تا مسئولان جهاد با شناختی که از وضعیت تولیدکنندگان و ظرفیت‌هایشان دارند، آن را توزیع کنند.

او افزود: تولیدکننده‌های گل می‌خواستند جهاد مضاعف داشته باشند که جهش تولید اتفاق بیفتد، ولی هیچ‌گونه حمایتی نشدیم؛ نمی‌گوییم فقط پول دهند، تسهیلاتی مثل پرداخت دیرتر قبض گاز، حق بیمه کارگران و یا مهلت بانک‌ها برای پرداخت اقساط وام‌ها، ولی در چنین شرایطی هیچ‌گونه همراهی با تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد.
 
 

با شیوع کرونا به خاک سیاه نشستیم

 
سعید فرخنده نژاد تولید کننده گل مشهدی با بیان اینکه با شیوع کرونا، به خاک سیاه نشستیم، گفت: گل‌هایی که قرار بود شب عید توزیع شود به دلیل شیوع این ویروس، توزیع نشد.
 
تولیدات گلخانه ای در خراسان رضوی

او با بیان اینکه تولیدات ما در ابتدای بهار و پاییز توزیع می‌شود و اگر در این ایام توزیع صورت نگیرد، گل‌ها از بین می‌رود، افزود: آخر سال حدود ۶۰۰ میلیون تومان ضرر کردم.

این تولید کننده گل با گله مندی از عدم حمایت مسئولان، ادامه داد: نه تنها حمایتی نشدیم بلکه بعد از پایان قرنطینه، بدون اطلاع قبلی گاز ما را قطع کردند که خوشبختانه با پیگیری‌های اتحادیه از استانداری، به طور موقت گاز ما وصل شد.
 
فرخنده نژاد این موضوع را تنها حمایت مسئولان در ۵ ماه گذشته عنوان و بیان کرد: مجبور شدیم ۵ نیرو را تعدیل کنیم، چون دیگر کاری نبود که بخواهیم حقوقی بدهیم.
 


تغییر کاربری واحد تولید گل به تولید گوجه و خیار

 
او با بیان اینکه خود من در شرایط فعلی عصر‌ها در یکی از این تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنم تا امورات خود را بگذرانم، تصریح کرد: در حال حاضر تغییر کاربری داده و به تولید گوجه و خیار روی آوردم تا شاید بتوانم بخشی از سرمایه را برگردانم.
 
تغییر کاربری واحد تولید گل به گوجه و خیار در مشهد
 
این تولید کننده با بیان اینکه ما سرمایه در گردش نداریم که این روز‌ها کمکمان کند، تاکید کرد: برای تولید این محصولات هم با توجه به گرانی‌های اخیر امیدی نداریم، ولی فعلاً صبر می‌کنیم ببینیم چه می‌شود.
 
فرخنده نژاد اظهار کرد: من تنها تولیدکننده گل امپیشن، کالانکو و شمعدونی در مشهد بودم، از حدود دو سال پیش، از ۱۵۰۰ متر شروع کرده و جواب گرفتیم و تولید را به انبوه رساندیم و به تولید ۷۰ هزار گلدان رسیدیم.
 
او با بیان اینکه برای پاییز هم فعلاً سرمایه نداریم که وارد کار شویم، افزود: در شرایطی که شهرداری می‌توانست این گل‌ها را از ما خریداری کند، اما از ما حمایتی نکرد و همین گل‌ها را از کرج و تهران تهیه کرد.
 
 

نبود ثبات قیمت در بازار داخلی به دلیل عدم صادرات

 
امیر وحدتی پور تولیدکننده مشهدی گل گفت: تمام سال به خاطر سه چهار ماه آخر سال به تولید گل می‌پردازیم، ولی در سالی که گذشت به خاطر شرایط کرونا تولیداتمان را یا اهدا کردیم و یا دور ریختیم.
 
او به ضرر ۳۰۰ میلیونی خود که به تولید گل‌های رز هلندی اختصاص دارد، افزود: حدود ۳۰ درصد صادرات داشتیم که باعث می‌شد قیمت‌های بازار داخلی نیز ثبات داشته باشد؛ در حال حاضر به خاطر مسدود بودن مرز‌ها و صادراتی که انجام نمی‌شود، قیمت‌ها به دلیل عرضه بالا از سوی تولیدکنندگان پایین آمده و ما در هر حال متضرر می‌شویم.
 
خسارت تولیدات گل در خراسان رضوی
 
 

قیمت نهاده های گل خیلی گران شده است

 

این تولیدکننده گل ادامه داد: قیمت نهاده‌های گل خیلی گران شده است؛ برخی سموم ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته و در این شرایط تولیدکننده ورشکسته می‌شود.

وحدتی پور با بیان اینکه فروش حال حاضر ما جوابگوی قیمت تمام شده تولیداتمان نیست، بیان کرد: متأسفانه نهاده‌های ما نیز خیلی گران شده‌اند؛ کود و سم از پارسال تاکنون صد درصد افزایش پیدا کرده و برخی سموم ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته که تمام این شرایط باعث می‌شود که تولیدکننده ورشکسته شود.

او با اشاره به اینکه سعی کردم کارگر‌ها را نگه دارم تا آن‌ها متضرر نشوند، تصریح کرد: تمام قول‌هایی که مسئولان در حمایت از مشاغل می‌دهند به نتیجه نمی‌رسد، چون کسی پاسخگو نیست؛ اگر در این مدت می‌توانستیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم، کمی از هزینه‌ها جبران می‌شد ولی نه بیمه بیکاری داریم، نه بانک‌ها با ما کنار می‌آیند که حداقل در این شرایط کرونا قسط وام‌هایمان را ندهیم.

این تولیدکننده گل تاکید کرد: در حال حاضر مجبوریم رشد گل را ادامه دهیم، زیرا اگر به گل نرسیم، گل‌ها آسیب می‌بینند؛ ما در این شرایط تولید را داریم و هزینه هم می‌کنیم، ولی فروش نداریم.

وحدتی پور با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده و خرید گل در داخل کشور هم زیاد نیست، اظهار کرد: بیشترین فروش برای مراسم عروسی و ترحیم بود که در شرایط فعلی حتی مراسم ترحیم هم برگزار نمی‌شود.
 


ضرورت نظارت بر قیمت نهاده‌ها

 
او با تأکید بر نظارت بر قیمت نهادها، افزود: دولت، سوبسید‌های سم و کود را برداشته و همین امر باعث شد که ضرر بیشتری را متحمل شویم؛ کود خارجی با دلار وارد می‌شود، ولی تولیدات داخل چرا انقدر گران شده است؟ اگر حمایت نشویم، مجبور به تعطیلی واحد هستیم؛ اشتغالی که یک تولیدکننده ایجاد کرده به راحتی با تعطیلی واحد تولیدی از بین می‌رود و افراد بسیاری بیکار می‌شوند.
 

صادرات صفر درصدی گل

 
سیدهاشم نقیبی حسینی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به صادرات صفر درصدی گل در امسال ، گفت: در سال‌های گذشته این گل‌ها به کشور‌هایی مثل ترکمنستان، گرجستان و عمان و قطر صادر می‌شد.

او با اشاره به تولید ۲۶ میلیون شاخه گل در سطح زیر کشت استان، ادامه داد: حدود ۹۵ هکتار از گلخانه‌های استان به تولید گل‌های زینتی و گل‌های شاخه بریده اختصاص دارد که در هر هکتار ۱۰ نفر شغل دائم ایجاد شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی مشهد، چناران و نیشابور را دارای بیشترین آمار تولید گل عنوان کرد و ادامه داد: سطح زیر کشت تغییر نمی‌کند؛ گلخانه تولید خود را با توجه به نیاز بازار داخل دارد، ولی وقتی تقاضا کم شود، گلخانه‌ها گل را در شرایط زنده نگه می‌دارند تا مجدد بازار به شرایط قبل برگردد؛ البته در چنین شرایطی که امکان صادرات و فروش مثل قبل نیست، تولیدکنندگان ضرر‌های بسیاری را متحمل شده‌اند.

نقیبی بیان کرد: پس از تقاضای کشور‌های مبدا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مد نظر این کشورها، می‌توانیم صادرات را انجام دهیم، ولی هنوز که خبری نیست.
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار