کیوان ملک محمدی، مدیر استودیوی گونای:

در ساخت بازی «پادشاهان جهان ۲» هیچ عنوانی را مرجع قرار ندادم ؛ بازی‌های استراتژیک پروژه‌های بزرگی هستند

مدیر استودیوی گونای و سازنده عنوان "پادشاهان جهان ۲" در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان به مطالب جالبی درباره این بازی اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  در دنیای امروز، بازی‌های رایانه‌ای یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های انسان هستند. روزانه افراد متعددی عناوین زیادی را از شرکت‌های مختلف خریداری کرده و آن‌ها را بازی می‌کنند. دنیای گیمینگ به قدری گسترده است که شرکت‌های مختلف برای ساختن بازی‌های جدید از هم سبقت می‌گیرند. در این میان بازی‌های تلفن همراه نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

از آن‌جایی که می‌توان تلفن همراه را با خود به مکان‌های مختلف برد، بازی‌های موبایلی نیز قابل حمل تلقی می‌شوند؛ به همین دلیل محبوبیت بسیار زیادی دارند. شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید بازی‌های تلفن همراه تلاش می‌کنند. ایرانی‌ها نیز از رقبای خود عقب نمانده و در این بخش بسیار پیشرفت خوبی کرده‌اند. در این میان یکی از استودیو‌های بازی‌سازی ایرانی به نام گونای که آثاری مانند تکاور، کووید ۱۹ و خاک را خلق کرده، در حال ساخت عنوانی به نام "پادشاهان جهان ۲" است. به همین دلیل، خبرنگار فناوری باشگاه خبرنگاران جوان با کیوان ملک محمدی، مدیر استودیوی گونای مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه متن کامل آن را مطالعه می‌کنید:


بیشتر بخوانید


از آن‌جایی که عنوان "پادشاهان جهان ۲" هنوز عرضه نشده، لطفا کمی درباره داستان بازی و اتفاقاتی که گیمر با آن روبه‌رو خواهد شد توضیح دهید.

بازی پادشاهان جهان ۲، یک بازی استراتژیک آنلاین با گرافیک سه بعدی و مبتنی بر نقشه واقعی جهان است که نسخه اول آن اولین بازی استراتژیک قلعه سازی آنلاین کشور بود و در آن زمان توانست به محبوبیت خیلی خوبی دست پیدا کند و خیلی از کاربران بازی‌های استراتژیک خارجی را هم به سمت خودش بکشد. این بازی در چند ماه به پنجاه هزار کاربر فعال رسید, ولی متاسفانه به دلیل مشکلات خارج از استودیو که از کنترل ما خارج بود آپدیت و پشتیبانی نسخه اول متوقف شد و ما بعد از یک سال برنامه ریزی برای نسخه دوم، آن را با تجربه‌ بیشتر و برنامه ریزی بهتر انجام دادیم. عنوان مذکور یک بازی قلعه سازی، توسعه‌ ارتش و جنگ و اتحاد است که بر مبنای نقشه واقعی جهان پیاده سازی شده و در ابتدای آن هر کسی محل واقعی قلعه خود را روی نقشه انتخاب کرد و این محل بر روی تمام اتحاد‌ها و مبارزات و استراتژی‌ها تاثیر می‌گذارد. مبارزات بازی به صورت سه بعدی رخ می‌دهد و تمام جنگ‌ها ذخیره می‌شوند و بعدا توسط تمام کاربران قابل مشاهده هستند. کاربران امکان پیام‌رسانی شخص به شخص و گروهی را دارند و در کل یک فضای جذاب برای گذران اوقات فراغت کاربران ایجاد شده است.

.

آیا در این بازی مانند نمونه‌های مشابه خارجی از قابلیت خرید درون برنامه‌ای استفاده شده است؟

بله، بازی دارای چندین واحد پولی متفاوت است که تمام آن‌ها امکان تولید، خرید و ارسال توسط کاربران به یکدیگر را دارند.

"پادشاهان جهان ۲" یک عنوان استراتژیک است، دلیل این که این سبک را انتخاب کردید چه بود؟

از چندین سال قبل ایده‌ اولیه یک بازی استراتژیک را در ذهنم داشتم که تقریبا شبیه به هیچ یک از بازی‌های دیگر نبود. البته نه اینکه نخواسته باشم شبیه باشد، در کل، چون بدون توجه به بازی‌های موجود و یا ترند‌های بازار طراحی آن را  انجام داده بودم ساختار خاص خود را پیدا کرده بود و بدون توجه به بازیگران اصلی این ژانر تولید شد. جالب اینجاست که در زمان طراحی و تولید این بازی، عنوان کلش آف کلنز تقریبا یکه‌تاز بازار موبایل بود؛ ولی من این بازی را فقط یک بار به صورت اتفاقی در زمان‌های اولیه‌ انتشارش و حتی زمانی که خیلی‌ها با آن آشنا نبودند نصب کرده بودم. اما پس از نیم ساعت بازی کردن آن را پاک کردم، یعنی در طول پروسه‌ طراحی و تولید بازی پادشاهان برای اینکه هیچ تاثیری از آن بازی خاص که کم کم ترند شده بود نگیرم. به کل حتی یک بار هم دوباره انجامش ندادم تا از اینکه طراحی بازی ما خاص بماند مطمئن باشم.

.

از نگاه شما، دلیل تعداد کم بازی‌های داخلی ساخته شده در سبک استراتژیک چیست؟

ژانر استراتژیک هم از لحاظ تکنیکی نسبت به خیلی از بازی‌ها سنگین‌تر است و هم از لحاظ مقیاس پروژه بزرگتری محسوب می‌شود. از طرف دیگر شرکت‌های خیلی بزرگی بازی‌های جدی دارند که سایه‌ خیلی سنگینی روی بازار این ژانر انداخته و کاربران داخلی هم مشکلی از بابت انجام بازی‌های خارجی این ژانر ندارند. به عنوان مثال اگه بازی‌های کلمه‌ای را در نظر بگیرید، این نوع بازی‌ها به دلیل زبان انگلیسی نمونه‌های خارجی مخاطب زیادی داخل کشور ندارند و اگر یک نمونه‌ فارسی حتی اگر کپی نسخه خارجی باشد می‌‎تواند این خلاء را پر کرده و جواب بهتر و راحت‌تری بگیرد. ولی در زمینه‌ خیلی از ژانر‌های دیگر از جمله استراتژیک، این موضوع زیاد صدق نمی‌کند و بازی‌های خارجی با قدرت می‌توانند مخاطب داخلی خود را به دست بیاورند. یک بازی ایرانی با داشتن گیم پلی و سناریوی کاملا متفاوت و قدرتمند و یک پروژه‌ قوی از بابت تکنیکی و هنری می‌تواند شانس موفقیت داشته باشد.

آیا این عنوان از سرور‌های خارجی نیز پشتیبانی خواهد کرد یا فقط به ایران محدود می‌شود؟

نسخه‌ اول این بازی هم از بابت زبان رابط کاربری و هم از بابت نقشه‌ آن، بیشتر روی ایران و خاورمیانه تمرکز کرده بود. نسخه‌ جدید را جهانی در نظر گرفتیم که هم نقشه‌اش با رزولوشن بالا کل کره زمین را پوشش دهد و هم قابلیت انتخاب زبان‌های مختلف رو داشته باشد.

.

چه چیزی "پادشاهان جهان ۲" را از نمونه‌های خارجی بسیار معروف متمایز می‌کند؟ آیا ویژگی خاصی برای آن در نظر گرفته‌اید؟

با توجه به اینکه سعی کردم در فاز طراحی این بازی روی هیچ بازی خارجی متمرکز نشوم و هیچ عنوانی را مرجع قرار ندهم، علی‌رغم شباهت‌های خیلی زیادی که به دلیل هم ژانر بودن با بازی‌های استراتژیک دیگر دیده می‌شود، تفاوت‌های ساختاری ریز و درشت متعددی در مکانیک بازی، سناریو، گیم پلی، سیستم قدرت بازی و سیستم درآمدزایی آن وجود دارد. در مجموع اگر کل پکیج بازی را یکجا در نظر بگیریم هیچ بازی مشابهی با این ساختار نم‌یشناسم و همین امر کمک خیلی زیادی به جذابیت نسخه اول کرده بود که امیدواریم با توسعه‌ بازی و ارتقاء دادن نقاط قوت آن همین نتیجه را با مقیاسی بزرگ‌تر در نسخه‌ دوم هم بتوانیم بگیریم.

.

پیش بینی شما از میزان استقبال کاربران از بازی مذکور چیست؟

با توجه به اینکه سرور‌های این بازی را هم کاملا اختصاصی نوشتیم و هیچ وابستگی خاصی به سرویس‌های رایج بازی‌های آنلاین نداریم و همینطور در ساختار فنی برنامه نویسی سرور آن کاملا مقیاس پذیری را مدنظر گرفتیم، از بابت تکنیکی هیچ مشکلی برای پشتیبانی میلیون‌ها کاربر نداریم؛ ولی در کنار آن امیدواریم که کاربران هم بازی را بپسندن و به جمع بازیکنان آن اضافه شوند. گیم پلی بازی را هم به شکلی طراحی کرده‌ام که اگر بازی جمعا ده نفر کاربر هم داشته باشد، انجام آن کاملا جذاب خواهد بود، اگر میلیون‌ها کاربر هم داشته باشد، با توجه به اینکه همه کاربران روی یک نقشه کنار هم قرار می‌گیرند باز ساختار بازی طوری نیست که از نظم و آرامش و جذابیت آن کاسته شود.

.

در نهایت بازی "پادشاهان جهان ۲" برای عرضه در چه تاریخی برنامه ریزی شده است؟

بازی پادشاهان برای عرضه در سال گذشته برنامه ریزی شده بود که متاسفانه مشکلات ارزی و تورم پیشبینی نشده و همینطور برخی از مسائل مربوط به تحریم باعث شد ما نتوانیم طبق برنامه پیش برویم و تقریبا اکثر پروژه‌های ما به دلیل شرایط مالی پیش بینی نشده با تاخیر همراه شدند. ولی در حال حاضر با شرایط جدید کامل تطبیق پیدا کردیم و در حال کاهش ترافیک پروژه‌های موجود فعلی هستیم که انشالله بعد از آن تا پایان سال جاری بازی پادشاهان جهان ۲ رو آماده انتشار در بازار‌های داخلی و بین المللی خواهیم کرد.

گزارش از مصطفی عسگری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Italy
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۹ تير ۱۳۹۹
واقعا گزارش خوبی، امیدوارم بیشتر از این بازی ها ساخته بشه