جنوب کرمان یکی از منابع غنی گیاهان دارویی کشور

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: منطقه جنوب کرمان با بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مرتع یکی از مهم ترین رویشگاه های گیاهان دارویی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در منطقه جنوب کرمان گیاهان دارویی زیادی کاشت می شود و این منطقه یکی از مهمترین ترین رویشگاه های گیاهان دارویی کشور است.

گُلرنگ، بیدمشک، بادام کوهی، نسترن، کاسنی،شوید، نعنا، مَرزه، گشنیز، آویشن، ترخون، پنیرک، وسمه، به‌لیمو، آلوئه‌ورا، شنبلیله، گُل‌گاو زبان، رُز ماری، زیره سبز و گل محمدی در جنوب کرمان تولید می‌شود، همچنین گیاهان، وشاء(اُشتُرَک)، آلاله، آنغوزه، بومادران، کتیرا، مورد، انواع زیره و بابونه کاشت و به بهره برداری می رسد که هرکدام از این گیاهان دارویی خواص بی نظیری دارند.

آنغوزه
به عنوان نمونه به خواص چند گیاه دارویی اشاره می‌شود؛ وشاء(اُشتُرَک) یک گیاه دارویی برای درمان برونشیت های مزمن آسم و سرفه‌های مداوم است و کتیرا ترشحات صمغی خشک شده حاصل از چندین گونهٔ گیاه گون است که ارتفاع کوچکی دارد و ایران بزرگترین صادرکننده کتیرا در جهان محسوب می شود.

آنغوزه یک گیاه دارویی بسیار مفید است که دارای خواص و فواید فوق العاده ای می باشد، کمک به تسکین آسم، تسکین سردرد، درمان آکنه و کنترل ریزش مو تنها نمونه ای از خواص این گیاه پرخاصیت است.

خواص آویشن بسیار گسترده است به نوعی که از درمان انواع بیماری ها تا سلامت و زیبایی پوست و مو می توان از آن استفاده کرد، این گیاه دارویی بهترین درمان برای عفونت های تمام قسمت های بدن است.

در جنوب کرمان افرادی به عنوان بهره بردار برای برداشت این محصولات از رویشگاه های منطقه، با اداره کل منابع طبیعی قرارداد همکاری بسته و با دریافت تسهیلات بانکی و هزینه های شخصی، گیاهان دارویی را برداشت و احیا می کنند.

آویشن

حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به ظرفیت مرتعی این منطقه در تولید گیاهان دارویی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۷۰ هزار کیلوگرم گیاه دارویی از مراتع جنوب کرمان برداشت شده است.

او افزود: جنوب کرمان با یک میلیون و ۹۴۱ هزار و ۹۵۴ هکتار مرتع، یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی کشور به شمار می‌رود، چنین ظرفیتی علاوه بر لزوم نگاه اقتصادی، اهمیت حفاظت از عرصه‌های مرتعی منطقه را چندین برابر کرده است.

احمدی تصریح کرد: مراتع جنوب کرمان رویشگاه گیاهانی همچون آویشن، وشاء، آلاله، آنغوزه، بومادران، کتیرا، مورد، انواع زیره و بابونه است.

احمدی از شرایط و چگونگی برداشت آویشن در این منطقه گفت: هر ساله در راستای سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگ آویشن مورد بهره‌برداری و برداشت قرار می‌گیرد، طی ۲ سال گذشته در قالب ۲۳ فقره طرح در سطح منطقه جنوب کرمان بهره‌برداری از گونه آویشن کوهی انجام شده است.

گیاه دارویی اشترک

او افزود: قیمت پایه هر کیلوگرم محصول آویشن خشک، مطابق سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در سال جاری ۹۰۰ هزار ریال است.

احمدی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی و مراتع ارزشمند این خطه متعلق به همه مردم هستند تصریح کرد: تصرف حریم منابع طبیعی در واقع تجاوز به حقوق عموم مردم است و حاکمیت اجازه جولان در این عرصه‌ها را به متصرفان نخواهد داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: یک میلیون و ۲۸۶ هزار هکتار از مراتع جنوب استان کرمان، قشلاقی است و بیش از ۶۳۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی در این منطقه وجود دارد.

باقر امیرمحمدی بهره بردار نمونه کشوری در بخش گیاهان دارویی گفت: حدودا ۱۵ سال است که به عنوان بهره بردار در بخش گیاهان دارویی منابع طبیعی مشغول است و بیش از هزار هکتار از منابع طبیعی بخش اسفندقه را به کشت گیاه دارویی آویشن اختصاص داده و زیر کشت برده است.

جنوب کرمان یکی از منابع غنی گیاهان دارویی کشور

او مهمترین مشکل بخش بهره‌برادری گیاهان دارویی را نبود بازار فروش مناسب است از سال گذشته، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان محصول آویشن در انبار ذخیره کرده‌ام چون خریدار خوبی پیدا نکرده‌ام.

امیر محمدی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گرم آویشن برای بهره برداران مجاز ۸۲ هزار تومان است گفت: دلال ها آویشن را با قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان از بهره‌برداران خریداری و به قیمتی بیش از یکصد هزار تومان به فروش می‌رسانند.

امیر محمدی از مسئولان درخواست کرد: با ایجاد یک کارخانه فرآوری گیاهان دارویی از خام فروشی این سرمایه‌ها جلوگیری و زمینه اشتغالزایی جوانان بومی و توسعه منطقه را فراهم کنند.

آنغوزه

ابن بهره بردار گیاهان دارویی تصریح کرد: ظرفیت گیاهان دارویی منطقه را بسیار غنی است و در صورت ارائه تسهیلات، آماده احداث کارخانه فرآوری است.

الیاس حیدری فرد یکی دیگر از از بهره برداران گیاهان دارویی جنوب کرمان در شهرستان فاریاب در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: حدودا ۵ سال است که در این حوزه فعالیت داشته و عملیات احیا و بذر کاری این گیاهان را در منطقه انجام می دهد.

اوافزود: برای کاشت آویشن سالیانه مبلغ زیادی هزینه می کند و در فصل برداشت محصول حدودا ۵۰ نفر به صورت موقت مشغول به کار می شود.

حیدری فرد به مدت زمان برداشت و احیای آویشن کوهی اشاره کرد و افزود: احیای گیاه آویشن دو هفته و برداشت آن از نیمه فروردین حدودا ۵۰ روز انجام می شود.

حمزه احمدی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان کرمان به نبود کارخانه فراوری گیاهان دارویی در جنوب کرمان اشاره کرد و افزود: با توجه وسعت زیاد رویشگاه های گیاهان دارویی در این منطقه وجود کارخانه فراوری برای این محصولات لازم است که موضوع در دست بررسی است.

آویشن

او افزود: فراوری گیاهان دارویی منطقه جنوب کرمان در سایر استان ها انجام و محصول به صورت خام به استان‌های، شیراز، تهران و تبریز ارسال و در دستور کار صادرات قرار می گیرد.

احمدی تصریح کرد: بیشترین عرصه مورد بهره برداری از سطح رویشگاه های گیاهان دارویی، مربوط به آویشن کوهی است.

علی قادری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به مساحت سطح زیر کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های مرتعی جنوب استان کرمان مستعد رویش گیاهان دارویی و صنعتی است.

او افزود: امسال مانند سال گذشته در سطحی بالغ بر ۲۰ هزار هکتار با بهره بردارن قرار بستیم در قالب طرح مصوب برای کاشت آویش و بادام کوهی و مجریان موظف هستند در این سطح تعهدات خود را اجرایی کنند بهره برداری در فصل بهار و اوایل تابستان انجام می شود در فصل مناسب برای احیا اقدام کنند که فصل احیای گیاهان دارویی پاییز و زمستان است.

بابونه کوهی

قادری با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی گونه دارویی و صنعتی شناسایی شده گفت: برخی از گونه های گیاهی شناسایی شده زراعی و مشترک با جهاد کشاورزی و محصولات زراعی و گلخانه ای است، به ۱۸ گونه دارویی و صنعتی شاخص در سطح منطقه نظیر آویشن کوهی، آلاله آنغوزه، تلخ و شیرین، وشاء و غیره می توان اشاره کرد.

او با اشاره به اشتغالزایی در زمینه کاشت گیاهان دارویی در جنوب کرمان اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در سال ۹۸ ایجاد شده است، درآمد حاصل از خام فروشی و اجرای طرح‌های بهره برداری در سال ۹۸ بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال بوده است سال گذشته بشتر بوده در سال ۹۹ باتوجه به بیماری کرونا و ایجاد محدودیت ها دربرخی از گونه های گیاهی اتفاق افتاد.

قادری گفت: در سال ۹۹ مصوب شده دو گونه گیاهی آویشن و بادام کوهی یا الوک مجاز به برداشت و احیا هستند که مجوز برای برداشت آویشن به تعداد کافی صادر شده ، اما متقاضیان احیا و بهره برداری از بادام کوهی با مراجعه به اداره کل منابع طبیعی می تواند مجوز احیا و بهره برداری را دریافت کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به راه اندازی کارخانه های فراوری تبدیلی اشاره کرد و گفت: راه اندازی کارخانه های فراوری تبدیلی با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت برای رونق کشت و توسعه گیاهان دارویی در مناطق مستعد، ایجاد زنجیره ارزش رونق صادرات در بخش گیاهان دارویی و صنعتی از برنامه های این اداره کل است.

قادری به نبود کارخانه فراوری گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در جنوب کرمان فقط در بخش جبالبارز یک کارخانه گلاب گیری وجود دارد که نسبت به ظرفیت رویشگاه های گیاهان دارویی در منطقه باید گفت کارخانه فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی وجود ندارد، از سوی سازمان جهاد کشاورزی فراخوان داده شده که افرادی در این بخش تسهیلات دریافت کنند و نهایتا جذب سرمایه گذار انجام شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به افرادی که دنبال سرمایه گذاری در این بخش هستند تسهیلات اعطا می کند و منابع طبیعی هم دنبال است اگر افرادی در این زمینه سرمایه گذاری کنند تسهیلات ارازن قیمت دهد و تا این لحظه برای منابع طبیعی تسهیلاتی ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/س

گزارش از مژگان سنجری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار