۷ روز تا پایان مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات؛

نرخ ارز کاهش می یابد؟

نرخ ارز این روز‌ها مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفته و به نظر می‌رسد یکی از راهکار‌های ثبات در بازار ارز خوش عهدی صادرکنندگان در بازگشت ارز باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه روند پیگیری های دولت  به منظور برگشت ارز  صادراتی، بانک مرکزی در اطلاعیه‌های متعدد اعلام کرده که مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۸ صادرکنندگان، تا ۳۱ تیرماه ۹۹ خواهد بود.

حالا دیگر می توان گفت شمارش معکوس برای صادرکنندگان متخلف به صدا درآمده است. البته بانک مرکزی در اطلاعیه های منتشره مکرر تاکید کرده که این مهلت را تمدید نخواهد کرد.

همچنین همتی رئیس بانک مرکزی سال گذشته فهرست ۱۵۰ نفری از صادرکنندگانی که در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات داشته اند و به کشور بازنگرداندند را به قوه قضاییه ارسال کرده است.

به همین منظور حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به نوسانات ارزی روز‌های اخیر که فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده از  مورد پیگرد قرار گرفتن کسانی که به قصد سوداگری و منفعت طلبی ارز حاصل  از صادرات خود را به کشور بر نمی گردانن، خبر داد. 

اخیرا  هم همتی رئیس کل بانک مرکزی  در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفته است صادرکنندگان برای برگشت ارز از تاریخ صدور پروانه صادراتی ۴ ماه فرصت دارند و اگر ظرف سه ماه بعد از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرک، ارز خود را برگردانند به عنوان تشویق مبنای برگشت ارز آن‌ها ۹۰ درصد ارزش پایه صادراتی خواهد بود.

ارز حاصل از صادرات از اول فروردین تا 23 تیر

ارز حاصل از صادرات وارد شده به سامانه نیما از ابتدا سال تاکنون

بازگشت ارز صادراتی برابر با تقویت عرضه ارز در کشور

مصطفی سمیعی نسب کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به  لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات  و تبعات متعدد آن بر اقتصاد کشور اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای اینکه قیمت دلار کنترل شود و روند نزولی داشته باشد چند فاکتور را باید مد نظر داشت، اولین مورد بازگشت ارز صادراتی که اگر به طور کامل انجام شود عملا تقویت عرضه ارز در کشور رخ می‌دهد، به دلیل اینکه قبلا قسمت عمده عرضه نفت توسط دولت انجام می‌شد، وقتی که ما در آمد‌های نفتی داشتیم ارز آن به  بانک مرکزی منتقل می‌شد.

او ادامه داد: ولی در حال حاضر که فروش نفت و انتقال ارز توسط دولت دچار مشکل شده است، نقش ارز صادراتی که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود مهم بوده و تاثیر آن درعرضه ارز به بازار جدی است. یکی از محرک‌های اصلی افزایش نرخ ارز ناشی از این بوده که ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازنگشته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی یاد آورشد: درست است که با افزایش دلار مواجه هستیم، ولی باید منجر شود به اینکه صادر کنندگان انگیزه زیادی داشته باشند که ارز خود را به کشور برگردانند زیرا به قیمت بالاتری باید به ریال تبدیل کنند. از آنجایی که انتظارات افزایش قیمتی هنوز در بازار حاکم است، صادر کننده تمایلی به برگشت ارز به کشور ندارند. قسمتی از افزایش قیمت ارز ناشی از انتطارات تورمی در جامعه بوده که بخشی از تقاضا در بازار ارز ناشی به دلیل تمایل مردم به خرید ارز است.  قیمت ارز در سامانه نیما ۱۶ هزار تومان است، اما این اختلافی که با بازار وجود دارد،  عملا تولید کنندگان وصادرکنندگان  را دچار ضرر می‌ کند.

سمیعی نسب ادامه داد: ارز نیمایی قواعد و استانداردهایی برای تخصیص دارد و نمی‌توان انتظار داشت تمام تقاضای بازار از طریق ارز نیمایی تامین شود، بنابراین موافق نیستم چون قیمت ارز در سامانه نیما که تجارت برپایه آن است ۱۶ هزار تومان است،  پس لزوما نرخ بازار باید با قیمت این سامانه  همگرا شود ، حتی امکان دارد برخی فعالان اقتصادی از این اختلاف متضرر شوند.

 ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشت

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: در دوسال گذشته ۷۲ میلیارد دلار صادرات انجام شده که از این میزان ۴۵ میلیارد به کشور  برگشته و ۲۷ میلیادر دلا بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور صورت نگرفته است. مسئله‌ای در مدیریت ارز‌های صادراتی باید مد نظر قرار بگیرد و این است که اگر می‌خواهیم تصمیم گیری کنیم و از ابزار‌های تشویقی جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات استفاده کنیم. باید تمامی ابعاد آن در نظر گرفته شود. در تعاملات اقتصادی باید نگاهی سیستماتیک داشنه باشیم. در نگاه سیستماتیک باید تمام اجزا ،ورودی و فرآیند‌ها و خروجی‌ها دیده شود.

لزوم مدیریت ارزهای صادراتی و داشتن نگاه سیستماتیک 

سمیعی نسب توضیح داد: به عنوان مثال گفته می‌شود تمام صادر کنندگانی که مجموع صادرات سالانه آن‌ها تا یک میلیون است،  از بازگشت ارز حاصل از صادرات شان و فروش آن در سامانه نیما معاف هستند. این اقدام تشویقی بوده،  اما از سویی بستری است ،  تا صادرکنندگانی که حجم صادراتی بالا دارند از طریق کارت‌های بازرگانی جدیدی که صادر  می شود خود را ذیل بخشنامه قرار دهند  و معاف از ورود به سامانه نیما و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات شوند.

۸۰ درصد صادرات غیر نفتی در دست شرکت‌های دولتی

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد صادرات غیر نفتی کشورمان توسط شرکت‌های دولتی یا متعلق به نهاد‌های عمومی انجام شده و قاعدتا در این زمینه با افراد متفرقه یا بخش خصوصی مواجه نیستیم؛ اکثرا شرکت‌های بزرگ و شناخته شده‌ای هستند که در حوزه‌های مختلف صادرات غیر نفتی بخش از میعانات و گازو پتروشیمی تا معدن و مواد غذایی و دارویی است. اینکه ۸۰ درصد صادرات غیر نفتی توسط دولت انجام می‌شد پیگیری‌ها برای بانک مرکزی در این زمینه کارسختی به نظر نمی‌رسد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد:نکته دیگری که در زمینه ارز حاصل از صادرات غیر نفتی قابل توجه است، در بازار ارز دچار مشکل تامین ارز هستیم و دلار کاغذی کمیاب و یا با قیمت‌های بالا موجود است. کالای قاچاقی که در کشور وجود دارد، ارز برای تامین این کالای قاچاق چگونه انجام شده ؟ به نظر می‌رسد پاسخ این است که ارز حاصل از صاردات غیر نفتی توسط صادرکننده به کشور بازنگشته عملا به سمت کالای قاچاق رفته است.

تشکیل هیئت حسابرسی ویژه برای برگشت ارز حاصل صادرات

طبق آخرین خبرها در خصوص تدابیر دولت برای ساماندهی به ارز صادراتی، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات روز دوشنبه ۱۶ تیر با اشاره به اقدامات دیوان محاسبات کشور برای برگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: از آنجا که حوزه‌های صادراتی را عمدتاً بخش خصوصی و پتروشیمی‌ها پوشش می‌دهند به طور مستقیم در حوزه رسیدگی و نظارت دیوان محاسبات نیستند، چرا که دیوان بر عملکرد مالی دستگاه‌هایی نظارت دارد که از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند.

او از تشکیل "هیئت حسابرسی ویژه جهت رسیدگی و نظارت بر شرکت‌ها جهت بازگشت ارز صادراتی" خبر داد و گفت:  این هیئت از طریق دستگاه‌های متولی دولتی، موضوع مذکور را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مشخص شود کدام یک از دستگاه‌ها در بازگشت ارز صادراتی کوتاهی کرده‌اند.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: هیئت حسابرسی ویژه نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات این شرکت‌ها" به تازگی تشکیل شده است و هنوز گزارشی برای ارائه ندارد. اکثر شرکت‌هایی که برگشت ارز حاصل از صادرات آن‌ها دچار مشکل شده است خصوصی هستند و این مهم حتی شامل شرکت‌های پتروشیمی نیز می‌شود.

صادرکننده نما‌ها مقصر برنگشتن ارز به کشور؟!

«برگشت ارز حاصل از صادرات» جمله‌ای که این روز‌ها زیاد می‌شنوید، خواسته‌ای که بار‌ها به عنوان دغدغه دولت  از سوی مقامات  مطرح شده است. وقتی دنبال این معضل اقتصادی را می‌گیریم به عوامل زیادی بر می‌خوریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها صدور کارت‌های یکبار مصرف بود که توسط صادرکنندگان برای استفاده از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف استفاده می کردند که این اتفاق درسال ۹۷ به شدت رواج پیدا کرد و به نوعی کسانی که در ظاهر به صادرات مبادرت می‌کردند پس از دریافت ارز دولتی هیچ گونه ارزی را درقبال صادراتشان به کشور باز نگرداندند. البته این پروسه ای بود که پیش تر درمورد واردات هم  به شکل جدی انجام شده بود.

امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در دستورالعمل نحوه اعمال معافیت مالیاتی صادرکنندگان و استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های صادراتی بیان کرد: براساس جزء (۱) بند (ک) تبصره شش قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، هر گونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی برای درآمد‌های حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالا‌های غیرنفتی، مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگردانده نشود، برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قابل اعمال نیست. در حال حاضر امکان استعلام برگشت ارز حاصل از صادرات و میزان رفع تعهد ارزی از طریق مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir فراهم است.

نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۹

«بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهدات ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان» برای سال ۱۳۹۹ تمدید شد، به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹، همانند سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۸، با رعایت شرایط اعلامی برای سال ۱۳۹۷ خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۵ تير ۱۳۹۹
پیام ها رو داشتم میخوندم، نکته ی جالب اینه که هیچ کس به آدم ها ، اعتماد نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۵ تير ۱۳۹۹
پیام ها رو داشتم میخوندم، نکته ی جالب اینه که هیچ کس به آدم های بی مسئول ، اعتماد نداره
-
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۹
کی را داریم گول می زنیم . بسیاری از اجناس با مواد اولیه ساخت داخل هست ولی به بهانه گران شدن دلار اجناس را احتکار و با قیمت بالا به مردم می فروشن . بهترین قوانین دنیا و بدترین نظارت دنیا را داریم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۰۶ ۲۵ تير ۱۳۹۹
آقای رییسی قیمت ها را بیارش پایین دیگه کجایی الان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ تير ۱۳۹۹
این وظیفه دولته، و شاید دست دولت هم باشه
هر وقت رئیسی رئیس جمهور شد، بهش بگید دلار چرا رفته بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۵ تير ۱۳۹۹
الان دلار 115 تومان کاهش یافت
دمتون گرم
درست شد
Turkey
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۵ تير ۱۳۹۹
هر کس جنس خارجی که همسان ان داخل کشور است اگر وارد کند باید مجا زات شور تنها راه بالا نرفتن ارز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۹
دلار هیچ وقت ارزان نخواهد شد . یاد یه حرف صراف افتادم که میگفت دلار 20 تومن را بو کرده دیگه محاله زیر 20 تومن بیاد
Iran (Islamic Republic of)
سیدامیرخوبی سرشت
۰۸:۰۲ ۲۵ تير ۱۳۹۹
همش شعاره بابا عمرا بیاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۶ ۲۵ تير ۱۳۹۹
فقط حرف و وعده وعید الکی فقط میتونم بگم
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۲:۲۳ ۲۵ تير ۱۳۹۹
كارشناس محترم لطفا بفرماييد كدوم بانك با ايران كار ميكنه كه صادر كننده حواله اش رو بياره؟ عراق و افغانستان كه با ريال كار ميككنند چطور صادر كننده حواله بياره؟ وزارت نفت و نيرو مگر تونستن پول رو برگردونن ؟
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۲:۲۳ ۲۵ تير ۱۳۹۹
كارشناس محترم لطفا بفرماييد كدوم بانك با ايران كار ميكنه كه صادر كننده حواله اش رو بياره؟ عراق و افغانستان كه با ريال كار ميككنند چطور صادر كننده حواله بياره؟ وزارت نفت و نيرو مگر تونستن پول رو برگردونن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۵ تير ۱۳۹۹
باید گفت خسته نباشی پهلوان خسته نباشی دلاور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۵ تير ۱۳۹۹
عدم مدیریت و ضعف قانونه که ارز ۴۲۰۰رو بردن وجوابگو هم نیستن .بیاید قانون رو محکم ببندیم تا دست دزدان ودلالان از کیسه کوچک مردم بریده شود .قانون کجاس
Netherlands
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۵ تير ۱۳۹۹
خوابین خداییش؟ امروز دلار ۲۴ تومن شد! ارزونی کجا بود
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۰۰:۵۹ ۲۵ تير ۱۳۹۹
افزایش قیمت ارز دلیل افزایش قیمت تمام اجناس و کالاها می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۵۹ ۲۵ تير ۱۳۹۹
بالا سر بعضی از صادر کننده ها باید زور باشه تا ارز را بر گردونن اینجا کشور اروپایی نیست که همه به قانون احترام بزارن وارز را برگردونن اینجا باید بالا سر هر صادر کننده یه مامور بزارندتا به وظیفه اش عمل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۵ تير ۱۳۹۹
نمی دونم چرا نمی تونم باور کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بله اگه بشه 700تومان
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۳:۴۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
سه چهار سالی هست میگن میاد پایین :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
کاری که شما دارید با مردم می کنید دشمن نکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تنها راه نجات دولت و ملت از این وضعیت بازنگری در سیاست خارجی و ارتباط با کشورهای درجه یک دنیاست نه کشور کمونیستی مثل چین که می خوان از اب گل آلود ماهی بگیرن خواهش میکنم نظرمو درج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
لیست پارسال چی شد چیکارشون کردن ضربه ای که به اقتصاد وارد اومده چطور جبران شد افزایش قیمت دلار ینی سقوط پول ملی
Germany
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
کلکی میزنید بعد یک مدت دیگه 10 برابر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۳:۰۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تا زمانی که تجار و تازه به دوران رسیده ها با صادرات مایحتاج ضروری مردم که باعث افزایش قیمت مواد غذای در کشور می شود در حال تجارت هستن وبه دلار می فروشند وبا همان دلار در ترکیه و کشورهای دیگر برای خودشان ملک می خرند دلار ارزان نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دمت گرم ما که فنا شدیم تو اوج بگیر اقازاده
Belgium
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
همه چیز داره نابود میشه همه مسئولین هم بیخیال
Germany
george floyd
۲۲:۴۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تنها چیزی که کاهش پیدا میکنه ارزش پول ملی رفاه و آرامش و یک زندگی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خودخواهی و بی مسئولیتی یک تعداد مسئولین داره مردم را نابود میکنه.این خودش جنگ و نابودی زندگی مردم،فقط به طور غیر مستقیم هست.
نمونه اش این همه مفسد اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
هموطن بدبخت
۲۲:۴۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خدا وکیلی مردم رو چی خیال کردن مسئولین زحمت کش وخدا ترس مردم اینقدر نادان نیستند که نفهمند قیمت گذاری دلار دست دولت هست یا نه برید توبه کنید پدر مردم رو با بالا بردن قیمت دلار درآوردید هر وقت دلار میره بالا کلی جنس ها گرون میشه بعدش که دولت کاسبیش تموم شد قطره چکانی قیمت اروم اروم میاد پایین به خدا نمیدونم این مسئولین ما از خدا و روز قیامت نمیترسند واقعا چه دل و جراتی دارن که اومدن مسئول شدن
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۲:۴۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
هرموقع دلار شد 3000 تومان ان وقت ادعا کنید پایین آوردیم!
دلار را بردید 23هزار تومان و فردا هزار دو هزار میاد پایین ادعا می کنید آوردیم پایین راحت باشید مردم!!!1
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۲۲:۳۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
همیشه ما ناتوانیم یا مشکل احمد فلانی هست یا صادر کننده گوجه خیار یا بلاک شدن حسابها همیشه مقصریکی دیگس مش قل ذمه اید اگه فک کنید مشکل از جای دیگست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۳۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
مسئولین میگن قراره دلار بیاد پایین و چونکه من میدونم مسئولین هیچوقت دروغ نگفتن و بعد از این هم دروغ نمیگن پس دلار میشه هزار تومن فقط هزارتومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خسته شدیم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
انشاءالله سال ۱۴۰۰زودتر برسه همه بد بخت شدن از تصمیمات غلط مدیران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بانک مر کری این همه دلار در دست دلال ها سوداگران صرافی ها مکر کشور مسول ندارد چرا اینقدر پول خلق می کنی دولت که درآمد ندارد چرا اینقدر خرج درست می کند این همه ظلم و بی عدالتی در کشور بی مسو لیتی بانک مرکزی دولت است بورس مال بانک است دولت شرکت های دولتی تورم چهل درصد مردم از این بی عدالتی خسته شده انند چرا ارزش پول درست نمی شود وضع خودرو سکه مسکن اجناس آیا این کشور مسول دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
عمرا اگه بیادپایین
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۱:۵۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
سلام ، اگه مشکل بانکها و دولت از طریق افزایش بهای ارز حل شد لطف کنن نرخ ارزو بیارن پایین که مردم بیچاره شدند.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۱:۴۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
۷ روز تا پایان مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات؛
نرخ ارز کاهش می یابد؟............یعنی از ما بهتران و سلاطین و........ می گذارند؟؟
France
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
نه
Germany
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
از این فیلم بازی‌ها برا مردم نون و نمک نمیشه دولت لطف بفرماید مانع گران کردن اجناس توسط کارخانجات و مواد اولیه شوند دلار بهانه ی شده که مردم سرکیسه بشه و جیبها خالی بشه. پس مجلس و دولت و قوه قضائیه کما سر می‌برند هر کی دزدی کرده بگیرن و یا تعهد بگیرن کسی گرون نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۳۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
والله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
فقط خدا میتونه به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دلار ۱۳ هزار تومان رو بردن رو ۲۴ هزار تومان بعد که شد ۲۳۷۰۰ تومان می گن دلار پایین اومده .واقعا خسته نباشید!!!!!!!!!!!
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خسته نمی شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
چرا ارز دست افرادی در جامعه باشد که به جز دلالی هیچ نیاز دیگه ای بهش ندارند و دارند باها‌ش معامله میکنند و مانند کالا داد و ستد میکنند دولت باید مانند مواد مخدر با این معضل برخورد کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دولت خودش داره این کارا را می کند، ورنه تو ۲۴ ساعت همه صرافیها را می بست.سود دولت تو این کاراست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تو را به هر چه می پرستید،بفهمید، اقتصاد با بگیر و ببند و زور ،درست نمیشود، یک علم است.
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
مانند مواد مخدر با این معضل برخورد کنه چه ناشناس?
Iran (Islamic Republic of)
اسحاق
۰۵:۲۱ ۲۵ تير ۱۳۹۹
کجایی کاری ؟!دولت خودش برای جبران کسری بوجش داره ارزو کرون میفروشه که ریالش تامین بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
متاسفم برای مردم هیچ فایده ایی نداره کارمون تمومه.بریم دنبال قبر بگردیم.
Iran (Islamic Republic of)
Behrad
۲۱:۰۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دلارا رو برگردونید دلار به گرونی دامن میزنه به خانواده هایی فکر کنید که معیشت بدی دارند دیگه توانشو ندارند حتی اجاره خونه یا پول کرایه تاکسیشون بدن به خاطر گرونی و نرسیدن پول تو خانوادشون دعوا راه میفته که خودم بارها تجربش کردم نمیبینید دلالا چه عشقی میکنند بدون اینکه به مردم فکر کنن دلارا رو برگردونید مراقب هم باشیم .
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۴ تير ۱۳۹۹
Behrad فکر کنم کانادایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
هیچ اتفاق خوبی درایران اتفاق نخواهد افتاد.........
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۳۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تا آقازاده ها و دولتمردان سیر نشن از افزایش قیمت ارز که قیمت ارز پایین نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۴ تير ۱۳۹۹
هر وقت دولت بی کفایت کسری بودجه میاره میاد دست میکنه تو جیب مردم. اون از وضع دلار و سکه و الانم که دست گذاشتن رو بورس... فقط خدا به داد مردم برسه
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
مردم به داد مردم برسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
چرا به ما کارشناسان مستقل اجازه صحبت و شرکت در برنامه صداو سیما در مورد مسائل اقتصادی کشور داده نمیشه !!!
چرا اجاز نمیدید نظرات ماهم شنیده بشه تا مردم تصمیم بگیرند ؟؟؟ کارشناسان حاضر در اقتصاد عاجزند و راهکارهای اونها شکست خوردند !!!
چونکه ما صورت هامون ریش نداره !!! ؟؟؟
بله ریش نداریم اما ایرانی هستیم و عاشق سرزمین خودمان هستیم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۴ تير ۱۳۹۹
یعنی یک نفراقتصاددان ویک مدیرکارآمدنیست که باتوانمندیهای اقتصادی که ایران داردازبدبختی ونابودی اقتصادی وحتی مشکلات بسیاربزرگ دردیگرجنبه هانجات دهدمنتظرکسی هستیم ویاصلاح دراین است که نظاره گرباشیم.،کجایندمردم پرمدعا!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
براساس نظر کارشناسان با این وضعیت قیمت ارز و کالا جامعه به سمت هرج و مرج اجتماعی پیش میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
آره بشین تا بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
کشوری که چهل سال نفت گاز پتروشیمی معادن رو فروختن پولش کو اگر خرج مردم کردین این همه فقیر چی میگه چرا فقط مسولان کشور هر روز کاخهایشان بزرگ تر میشه چهل سال پیش کشورهای عربی کجا بودن ما کجا حالا آنها کجا هستند ما کجا هفتمین پول جهان را به کجا رسوندین صنعت ایران به حدی رسیده بود که کارگر کم داشتیم از کشورهای دیگه کارگر می‌آوردیم اما الان چی کارگرها بیکاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۵ تير ۱۳۹۹
اره بابا کارگر وارد میکردن بعد تو کشوری که پنجاه درصد مردم و شهرها حتی اب و برق کامل نداشتن گاز و... بماند پاتون رو از رو سیم بردارین بابا کارگر از کجا میاوردن که هفتاد درصد مردم اوج تو روستاها بودن و کل خانواده اوج کارشون گندم کاری یود؟! نکنه از کارگر اوردن منظورت نبود دکتر و پزشک بود حتی که از هند و پاکستان!!! وارد میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
هیچ وقت پایین نمیاد این همه دروغ وعده سراب ندین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
saeed
۲۰:۰۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دلارو بردید 23 هنوز بالا ترم میره فردا برش میگردونین رو 18 17 میگین دیدین کمش کردیم حال کنید دیگه همه شناختن شماهارو
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۲۰:۰۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
این حکایت همچنان باقیست، چون دولت تدبیر و امید نمیخواد دلار پایین بیاد، وگرنه چه دلیلی داره که یک کشور بخواد ارزش پولش رو اینقدر بیاره پایین، جای بسی تاسف داره، آمارها در طول سالیان گذشته تا کنون نشان داده که روسای محترم جمهور هر کدام به نوعی در کم ارزش کردن پول ملی کشور نقش عمده ایی داشتن، ولی دیگه آقای روحانی رکورد زده، خیلی زیبا واحد پول کشور رو در این سالها به کمترین حد خودش رسونده، من که شرمنده م به همچین آدمی رای دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۴ تير ۱۳۹۹
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
george floyd
۱۹:۴۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خوب این خبر دولت منو یاد کلاه قرمزی یک شخصیتش میندازه


یعنی برای دلار رو ۳۰ تومن حساب کنید من که کل زندگیم رو طلا و دلار خریدم و خوشحالم
الان اگه تو کارگاه بود اینقدر سود نمیداد
تو ۳ ماه اندازه ۳ سال برداشتم البته میدونم سود نکردم ولی خوب پولم حفظ شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۵ تير ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
اونهایی که میگفتند با بگیر ببند نباید اقتصاد رو کنترل کنند امروز چرا نظرشون رو عوض کردند و همین حرف رو بعد از سالها نتیجه گرفتند؟
هر عقل سالمی قبول میکند هرگونه بی نظمی و ایجاد اختلال در روند امور و بر خلاف قانون عمل کردن علاوه براهرمهای قانونی باید از اهرمهای امنیتی هم متناسب خودش استفاده کرد تا کارها به روال سالم خودش ادامه پیدا کنه.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۹:۳۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
قبل عید دلار ۱۲ تومن بود الا۲۲۲۰۰ تا اول پایز تا ۲۷ هم میره نهایتش از ۲۷ بیارنش ۲۲ بنظرتون این جای خوشحالی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۹:۳۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تو خواب کاهش پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
همونجا هم برای من بالا میره⁦
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
لطفا بیش از این چرت نگین
دولت میخواد اقتصاد ایران رو جوری زمین بزنه که از جاش پا نشه
هیچ کسم جرات نداره بهش بگه بالا چشت ابروست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دولت کلا اقتصاد را رها کرده مجلس هم یکماهه گیر داده فقط به مسکن و مابقی بازارها هم رها شده و می تازند رو به بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
از روز اول که گفتی قول می دهم کو تو خودت بنزین را گران میکنید
Sweden
امیر
۱۹:۱۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
ان روزهایی که قراراداد های تجاری و نفتی با چین و هند و روسیه می بستید و در تبادلات بانکی دلار رو حذف میکردید و میگفتید میخواهیم سلطه ی دلار رو ازمیان بردارید باید نگران بی دلاری امروز میشدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دفعه قبل انداختين گردن مردم الانم بندازين گردن صادركننده ها كنتر نميندازه كه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۴ ۲۵ تير ۱۳۹۹
مشکل اصلی دولته
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۰۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
قیمت دلار در چند روز آینده کاهشی و به محدوده ۱۹۰۰۰ تومان خواهد رسید.
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۹:۰۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
اینم سیاست کلی نظامه ارزو گرون کنن تا صادر کنندهاو تحت فشار بزارن ارزو بدن .خودتو ن میگین سیاست ارزی وپولی هیچ وقت بدون دلیل ارز به اینجا نمیرسه هدفی پشت اینا نهفته اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
این چه اوضاعی هست تو مملکت
مثل اینکه دیگه با اصلاحات چیزی درست نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دلار ۳۰تومن میشه
Germany
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خوش عهدی تا الان ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خداکندبتوانید قیمت ارز را کنترل کنید پایین آمدن درحدمعجزه است ومحقق نخواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
یارین
۱۷:۲۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تابحال دیدین ارز ,طلا یا هر چیز دیگه تو ایران بره بالا بعد بیاد پایین؟؟؟؟سلاطینشون رو اعدام میکنن ولی نمیدونم چرا پایین نمیاد!!!!گرون شدن ارز خواست مستقیم خود دولت هست و هرگز پایین نمیاد به جایی میرسه که روزی پول ملی رو بچه روزنامه باطله استفاده میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بشینین تا کاهش دهد !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
جلو قاچاق کالا از طریق ته لنجی را بگیرید که تولید را نابود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
واقعا فکر کردی مشکل مملکت ما ته لنجی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۲۵ تير ۱۳۹۹
توليدي كه عرضه نداره تو ارز ٢٣ هزار توماني رقابت كنه بهتره تعطيل بشه ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۹
مشکل چیز دیگه ایه برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
آره کاهش پیدا میکنه
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
آره میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
کی دید دلار رفت بالا بیاد پایین قیمتش
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دلار رفت بالا باجت و درکانادا پایین میاد
آخرین اخبار