ظهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روسیه و چین دیگر عنایتی به آمریکای در حال افول ندارند

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا معتقد است روسیه و چین دیگر عنایتی به آمریکای در حال افول ندارند و نتیجه تلاش‌های واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحات ایران به سنگ می‌خورد.

ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: آمریکایی‌ها در ادامه تلاش‌های مذبوحانه خود علیه ایران در تلاش هستند که از ظرفیتی تحت عنوان مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کنند.

او افزود: آمریکایی‌ها تهدید می‌کنند که اگر چین و روسیه در مسئله تمدید تسلیحاتی ایران همکاری نکنند، به مکانیسم ماشه متوصل می‌شوند، در واقع واشنگتن با خروج از برجام آن ظرفیتی را که تحت عنوان شکایت به کمیسیون مشترک داشتند را از دست داده‌اند، چراکه ابتدا باید موضوع اختلافی به کمیسیون مشترک برود و سپس از آنجا به شورای امنیت منتقل شود و در نهایت آن‌ها بتوانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند.


بیشتر بخوانید


ظهره‌وند تصریح کرد: آمریکایی‌ها با خروج از برجام عملا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند، در واقع این قطعنامه همان مصوبه برجام در شورای امنیت است و ارتباط وسیعی بین این دو وجود دارد، لذا در این وضعیت نه مسئله تمدید تحریم‌ها قابل استماع است و نه مسئله توصل به مکانیسم ماشه، بنابراین آمریکایی‌ها نمی‌توانند از این دو ظرفیت به طور مستقیم استفاده کنند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: آمریکایی‌ها گفته‌اند که خودمان به برجام برمی‌گردیم تا از آن استفاده کنیم، این اظهارات غلط است، چراکه برگشت آنها هم باید با رعایت ملاحظات اعضای ۴+۱ باشد و این موضوع که ساده خارج شوند و ساده برگردند، ممکن نیست، بنابراین تنها گزینه آمریکایی‌ها علیه ایران برای تمدید تسلیحاتی ایران، استفاده از اعضای اروپایی ۴+۱ است که البته اروپایی‌ها کمک به آمریکا را به مصلحت منافع خود و دستاوردشان در برجام نمی‌دانند، لذا این دشواری است که آمریکایی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید در ادامه افتضاحات سیاسی و بین المللی از آن تحت عنوان افول چهره و موقعیت آمریکا نام برد.

او افزود: آمریکایی‌ها همانطور که در داخل با شکست مواجه شده‌اند، در صحنه بین المللی هم چهره بدی پیدا کرده‌اند، لذا کشوری با چنین چهره‌ای نمی‌تواند در شورای امنیت تمدید تسلیحاتی ایران را دنبال کند.

ظهره وند ادامه داد: مناسبات واشنگتن با طرف‌های اروپایی به دلیل چهره منفی که پیدا کرده است، خوب نیست، همچنین روسیه و چین دیگر عنایتی به آمریکای در حال افول ندارند، لذا راه دشورای پیش روی آمریکاست و به نظر می‌رسد تلاششان مذبوحانه باشد و نتیجه اش به سنگ بخورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۱ تير ۱۳۹۹
اروپائیها همواره درعمل ازامریکا پیروی کردند .درحرف ممکنه اظهار تاسف ناخوشایندی کنن.خدا لعنتشون کنه
آخرین اخبار