ساماندهی و لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه خرم‌آباد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۳۰ کیلومتر از رودخانه خرم‌آباد ساماندهی و لایروبی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، داریوش حسن‌نژاد در جلسه کارگروه آب و انرژی استان که در سالن جلسات شرکت برق برگزار شد، اظهار کرد: ۳۱۰۱ دستگاه موتور تلمبه در لرستان وجود داشته که ۱۲۳۶ دستگاه آن مربوط به خرم‌آباد است.

او با بیان اینکه ۱۳۴ مزرعه پرورش ماهی در مرکز لرستان وجود دارد، بیان کرد: ۳۹ درصد موتورتلمبه‌ها و ۲۵ درصد مزارع پرورش ماهی استان در شهرستان خرم‌آباد است.

این مسئول افزود: در شهرستان چگنی ۴۵۷ دستگاه موتورتلمبه و ۹ مزرعه پرورش ماهی وجود دارد که ۱۴ درصد موتور تلمبه‌ها و ۱.۶ درصد مزرعه‌های پرورش ماهی استان را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: در شهرستان خرم‌آباد طول رودخانه‌های اصلی و فرعی به ترتیب ۳۵۰ کیلومتر و ۱۳۰۰ کیلومتر است که ۶۰ کیلومتر باید لایروبی می‌شد و برای این کار ۱۹۷ میلیارد تومان نیاز است.

حسن‌نژاد اضافه کرد: در شهرستان چگنی ۱۹۵ کیلومتر رودخانه اصلی و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه فرعی داریم.

او افزود: در شهرستان خرم‌آباد ۱۱ پروژه جبران خسارت سیل داریم که در حال انجام هستند و تعدادی به اتمام رسیده است.

این مسئول عنوان کرد: در شهرستان چگنی نیز چهار پروژه مربوط به خسارات سیل داریم که حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که اعتبارات جذب‌شده و تا ۳۱ شهریورماه کار آن‌ها تمام می‌شود.

او عنوان کرد: در طرح‌های توسعه‌ای پروژه انتقال آب کاکارضا با هدف تامین آب شرب و صنعت خرم‌آباد به میزان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال و تامین آب موردنیاز ۷۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی را داریم که تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

حسن‌نژاد افزود: پروژه دیگر سد مخزنی مخمل‌کوه است که هدف آن تامین آب شرب شهر خرم‌آباد به میزان ۵۵ میلیون مترمکعب و پنج میلیون در بخش صنعت در سال است که سال گذشته شروع شد و امسال شش میلیارد تومان اعتبار دارد.

او یادآور شد: برای اتمام این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسن‌نژاد تصریح کرد: سد مخزنی سراب تخت که ۱۱ میلیون مترمکعب تخصیص گرفته که برای کشاورزی، شرب و صنعت است و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.

این مسئول ادامه داد: شبکه سد ایوشان تکمیل شده و ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتباری حدود ۵۰ میلیارد برای تکمیل نیاز دارد.

او با بیان اینکه ساماندهی و لایروبی رودخانه خرم‌آباد را داشتیم که ۳۰ کیلومتر آن در ۱۰ نقطه انجام شد، افزود: سد مخزنی زیبا محمد با هدف تامین آب ۲۳۰۰ هکتار زمین منطقه گریت از سال ۱۳۹۱ استارت زده شده و امیدواریم با ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتباری که دارد کار را مقداری پیش ببریم.

این مسئول گفت: در شهرستان‌های دیگر مشکل ما کمبود اعتبار طرح‌های عمرانی است.

انتهای پیام/د

برچسب ها: رودخانه ، سدسازی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.