باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

رشد ۶۴ میلی متری بارش نسبت به دوره بلندمدت؛ دما در اغلب نقاط کشور بالاتر از نرمال است

وظیفه گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون، مجموع میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد یا ۶۴ میلی متر رشد داشته است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد یا ۶۴ میلی متر رشد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش داشته است.

او با اشاره به اینکه ۱۲۰ درصد بارش یکسال زراعی کشور تامین شده است، افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی نه تنها بارش یکسال تامین شده است، بلکه ۲۰ درصد بیشتر از یکسال آبی بارش تامین شده است که با این وجود کمبودی از لحاظ بارش نداریم.


بیشتر بخوانید


وظیفه با اشاره به اینکه در فصل تابستان بارش قابل ملاحظه‌ای نداریم، بیان کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که در فصل تابستان تنها میزان محدودی بارش در نوار شمالی کشور داریم.

میزان بارش در تابستان چندان چشمگیر نیست

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش قابل ملاحظه‌ای در فصل تابستان نخواهیم داشت، افزود: در فصل تابستان بارش محدود به سواحل شمالی، شمال غرب، جنوب شرق، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس و کرمان خواهد بود و انتظار می‌رود در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به سبب فعالیت موسم هند بارش مناطق جنوب شرق را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت دما بیان کرد: طی هفته‌های اخیر دمای اغلب نقاط ۲ تا ۳ درجه بالاتر از نرمال بوده است و برآورد‌ها نشان می‌دهد که در ماه‌های تیر و مرداد دما بالاتر از نرمال است.

او در پایان با اشاره به اینکه پاییز آینده بارش‌ها دیرتر از حد آغاز می‌شود، تصریح کرد: با توجه به کم بارشی فصل تابستان، بارش پاییز آینده دیرتر از حد معمول آغاز می‌شود و مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که فصل پاییز بارش قابل ملاحظه‌ای نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار