خشکسالی با میوه‌های تابستانی چه کرد؟

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: امسال برداشت میوه‌های تابستانی به دلیل خشکسالی ۲۰ درصد کاهش یافت.

خشکسالی میوه‌های تابستان را بلعیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، حسن زارع مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: امسال برداشت محصول هلو و شلیل به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصول کم آبخواه و نیز سرمازدگی ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش دارد.

او با اشاره به اینکه برداشت محصول از اول تیرماه آغاز شد و تا شهریور ماه ادامه دارد، افزود : متوسط عملکرد این ۲ محصول هفت تن و در بعضی باغ‌ها تا ۱۰ تن در واحد سطح است که در مجموع از ۴۵ هکتار سطح زیرکشت، حدود ۴۰۰ تن هلو و شلیل برداشت می‌شود.

زارع  ادامه داد: سطح زیرکشت از ۶۵ به ۴۵ هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

او زعفرانی، انجیری و بومی پاییزی را از ارقام مرغوب هلو شهرستان ذکر کرد و افزود: زردآلو، هلو و انجیر از میوه‌های سردرختی این شهرستان است.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سالانه در شرایط عادی از هشت هزار هکتار باغ‌های ابرکوه ۴۵ هزار تن انواع محصولات باغی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

زارع همچنین بر ضرورت ایجاد شهرک تولید و فراوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: این موضوع فرصت مهمی برای سرمایه گذاران در بخش اشتغال و تولید فراهم می‌کند.

او با بیان اینکه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی حمایت می‌شود، یادآور شد: صنایع تبدیلی نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از ضایعات میوه به ویژه زردآلو، گوجه سبز، هلو و شلیل دارد.

زارع با تاکید بر بهره وری از منابع آب بخش کشاورزی شهرستان تصریح کرد: تاکنون حدود پنج هزار هکتار از باغ‌های ابرکوه به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شده است.

ابرکوه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان یزد است و با توجه به توانمندی کشاورزان و اجرای طرح‌های آبیاری نوین و کشت محصولات کم آبخواه در تولید زردآلو، گندم، پسته، گیاهان دارویی، فراورد‌های دامی و اجرای طرح‌های آبیاری نوین مقام نخست تا سوم استان را در اختیار دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال‌های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار، سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می‌کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار