هجوم دوباره ملخ صحرایی مهاجر به سیستان وبلوچستان در پاییز

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: براساس پیش‌بینی‌های سازمان فائو در پاییز امسال شاهد هجوم دوباره ملخ صحرایی مهاجر به این استان خواهیم بود.

محمدعلی نیکبخت رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان با بسیج تمام امکانات و همکاری مقامات ملی و استانی از نیمه دوم اسفند سال ۹۷ تا تیر سال گذشته در سطح بیش‌از ۲۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار با این آفت مبارزه شیمیایی کرد که در نتیجه خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشد.

او ادامه داد: موج بعدی حمله این ملخ های صحرایی از ۵ آبان سال گذشته از سمت کشور پاکستان آغاز و عملیات مبارزه از شهرستان‌های سرباز، فنوج، چابهار و کنارک شروع و هم اکنون وارد هشتمین ماه مبارزه با این آفت شده بطورریکه تاکنون ۱۸۰ هزار هکتار در ۱۵ شهرستان مرکزی و جنوبی استان علیه این آفت جهانی سمپاشی و عملیات دیده بانی و مبارزه با ملخ همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:


رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: با وجود رخداد حوادث پیش بینی نشده نظیر سیل عملیات دیده بانی درسطح چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مبارزه با این افت تاکنون در سطح ۱۸۰ هزار هکتار انجام شده که بیشترین مبارزه در شهرهای نیکشهر،بمپور و ایرانشهر بوده است.

نیکبخت جلب مشارکت بهره برداران ومسئولان محلی و استانی ،اطلاع رسانی مداوم، خرید بیش از ۹۰ تن سم، بکارگیری ۲۷ دستگاه سمپاش یو ال وی پاش پشت وانتی به همراه ۵۵۰ دستگاه سمپاش پشت تراکتوری، توربولاینر۱۰۰و ۲۰۰ لیتری و انواع ۲۰ لیتری کوله ای و همچنین آماده کردن باند خاکی فرودگاهی و استقرار هواپیمای سمپاش در ایرانشهر، بمپور و کنارک را از مهمترین اقدامات مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

او تاکید کرد: برای مبارزه با این آفت درسال ۹۸-۹۷ بیش از۶۷ میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: امسال نیز بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای خرید سم، سمپاش و تعمیرات به مصرف رسیده است.

او گفت: باتوجه به پیش بینی سازمان خواروبار جهانی (فائو) و سازمان حفظ نباتات کشور نسبت به ریزش های شدید و شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی مناسب درجنوب استان حداقل تا سه سال آینده حضور این آفت در سیستان و بلوچستان قطعی است.

نیکبخت افزود: هم اینک فرسودگی ناوگان خودرویی و سمپاش و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات سموم مهمترین مشکل عملیات مبارزه است و چنانچه ۳۰ دستگاه خودرو جدید تامین شود تا حدودی از مشکلات ناوگان خودرویی کاسته خواهد شد.

او بیان کرد: طبق پیش بینی فائو احتمال ریزشهای جدید از پاییز آغاز و حداقل۷۰ تن سم برای مبارزه درمرحله بعدی درنیمه دوم سال موردنیاز است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار