برگزاری رویداد "روز مزرعه" با هدف افزایش تولید در خراسان رضوی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال ۴۰ مورد رویداد "روز مزرعه" در سطح شهرستان های این استان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا اقنوم رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در مراسم "روز مزرعه" و همچنین اجرای آزمایشی نخستین طرح امنیت غذایی استان در قوچان،گفت: امسال ۴۰ مورد رویداد "روز مزرعه" با نقش‌آفرینی کشاورزان، بهره‌برداران، مروجان و کارشناسان با هدف افزایش دانش این قشر و تحقق افزایش تولید در سطح شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود.

او افزود: طرح امنیت غذایی یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که تاکنون در بسیاری از استان‌ها به صورت آزمایشی اجرا شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: ۱۲۰ محقق عضو هیات علمی و غیرهیات علمی در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی این توانایی را دارند که برای بهبود تولید از دانش خود استفاده کنند.

اقنوم بیان کرد: حجم میانگین تولید دیم این استان در سه محصول "گندم، جو و نخود" به ۵۰ درصد میانگین کشوری هم نمی‌رسد. پارسال حجم متوسط عملکرد این استان در تولید گندم یک‌سوم و در تولید جو ۶۰ درصد میانگین کشوری برداشت این محصولات کشاورزی بود.

او تصریح کرد: مزارع کشت دیم مشکلاتی در حوزه خاکورزی، مکانیزاسیون و تغذیه گیاهی دارند که باید با بکارگیری دانش فنی و تخصصی روز رفع شوند.

هادی رجایی‌نیا فرماندار قوچان نیز در این مراسم طرح امنیت غذایی را یکی از موضوعات بسیار مهم و اولویت‌دار کشور توصیف کرد و گفت: برای تحقق و تحکیم امنیت غذایی نه تن‌ها مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بلکه باید دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیربط در سطح کشور نیز کمک کنند.

او با اشاره به اینکه بررسی و پیشبرد امنیت غذایی نیازمند اجرای جدی طرح‌های پژوهشی است، افزود: ظرفیت‌های فیزیکی و طبیعی و همچنین شرایط اقلیمی با توجه به تغییرات در نیاز‌ها و ذائقه مردم بطور سالانه محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که شناسایی آن‌ها نیازمند پژوهش‌های علمی روزآمد است.

فرماندار قوچان ادامه داد: اگر پژوهش‌های علمی و بسته‌های تکمیلی بخش کشاورزی و موضوع امنیت غذایی گسترش یابد فاصله زیاد کنونی میان انتقال داشته‌ها با گروه‌های هدف کم خواهد شد.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.