بی آبی در سیستان و بلوچستان همچنان می‌تازد

با وجود بارش‌های نسبتا خوب از اواخر سال گذشته تاکنون در سیستان و بلوچستان اما هنوز زخم عمیق خشکسالی در جنوب شرق کشور التیام نیافته و این استان در صدر کم آب ترین استان‌های کشور قرار دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که فصل تابستان تنها دو روز از شروع آن گذشته اما گرمای هوا و تکرار قصه کم آبی، افت فشار و قطعی های مکرر آب در شهر زاهدان و سایر مناطق شهری سیستان و بلوچستان تاب تحمل از مردم این شهر و استان را ستانده است، قصه پر غصه ای که با وجود بارندگی های سیل آسا و ورود آب از رودخانه هیرمند همچنان کم آبی زندگی ساکنان این شهر و منطقه را سخت کرده است.

بی آبی در سیستان و بلوچستان همچنان می‌تازد

زخم کهنه تداوم خشکسالی‌های ۲ دهه در سیستان و بلوچستان سبب افت آب‌های زیر زمینی و خشک شدن قنات‌های متعدد و در نتیجه از بین رفتن زیر ساخت‌های بخش کشاورزی و نابودی اکوسیستم طبیعی در سطح وسیعی از اراضی و مراتع این استان شده است.

سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی‌ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش‌های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبی‌ها به صورت دوره‌ای منجر به وقوع خشکسالی‌های سهمگین شده به طوری که علاوه بر تخریب زیر ساخت‌های بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.

اگر چه وقوع بارش در اسفند و ماه‌های نخست امسال منجر به سیلابی شدن برخی معابر و رودخانه‌های شهرستان‌های سیستان و بلوچستان شد، اما با توجه به کسری بارش و وضعیت منابع آبی استان، بارندگی‌ها تا حدودی به تقویت سفره‌های آب زیر زمینی و مخازن سدهای استان کمک می‌کند هر چند نمی‌تواند خشکسالی‌های گذشته را جبران کند.

مردم منتظر برای دریافت آب در چابهار

با این وجود نمی‌توان انتظار داشت تمام خشکسالی‌های اخیر با فعالیت این سامانه‌های بارشی خاتمه یابد و در مجموع این استان همچنان با درجات مختلفی درگیر خشکسالی است.

۶۱ درصد گستره سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید است

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بررسی شاخص ۱۰ ساله خشکسالی SPEI نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از گستره این استان برابر با ۱۱۱ هزار کیلومتر مربع درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

«اله بخش ریگی» اظهار داشت: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری بارش‌های خوبی دریافت کرده اما خروجی شاخص ۱۰ ساله تبخیر، تعرق و بارش استاندارد شده موسوم به SPEI نشان می‌دهد که همچنان ۱۰۰ درصد گستره منطقه درگیر خشکسالی بوده و ۶۱ درصد از این پهنه با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

او افزود: بر اساس خروجی نتایج شاخص SPEI، خشکسالی و ترسالی به چهار طبقه خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید دسته بندی می‌شود که اکنون حتی یک دهم درصد از گستره سیستان و بلوچستان شرایط نرمال یا ترسال ندارد و تمام این پهنه وسیع دچار درجه‌های گوناگون خشکسالی است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی مهرماه ۹۸ تا اردیبهشت امسال ۱۰۷.۵ میلی متر باران در استان باریده که حجم قابل توجه این بارش‌ها مربوط به ۲ ماه اسفند و فروردین گذشته است.

او بیان کرد: میزان بارش دریافتی سیستان و بلوچستان در فروردین امسال حدود ۳۵ میلی متر بود که معادل ۳۱ درصد بارش یک سال آبی است.

بی آبی در سیستان و بلوچستان همچنان می‌تازد

ریگی اظهار کرد: بخشی از این حجم بارندگی در نتیجه وقوع بارش‌های رگباری است که حجم زیادی بارش در مدت کوتاهی می بارد به طوری که گاهی در نتیجه فعالیت یک سامانه بارشی حدود ۴۰ درصد بارندگی‌های یکسال زراعی استان دریافت می‌شود.

او ادامه داد: این موضوع نتیجه تلخ علمی دارد و آن اینکه بر خلاف انتظارها نیاز بارشی منطقه با فعالیت صرف یک سامانه تأمین نمی‌شود.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: منظور این نیست که بارش‌های رگباری بی اثر یا بی ثمر است بلکه ۴۰ درصد بارش‌های یکسال زراعی باید در ۴۰ درصد از بازه زمانی یک سال ببارد نه اینکه در یک شب این مقدار بارش دریافت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: حجم فعلی آب در سدهای استان نسبت به سال آبی گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

اتابک جعفری با بیان اینکه هم اینک ۶۸ درصد از حجم کل مخازن آبی سیستان و بلوچستان آب گیری شده است، افزود: حجم فعلی آب مخازن استان هزار و ۳۵۵ میلیون مترمکعب است.

او همچنین به حجم آورد رودخانه‌های مبنای سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهرماه سال ۹۷ تا ابتدای اردیبهشت امسال رودخانه‌های مبنای استان هزار و ۳۹۹ میلیون مترمکعب آورد آب داشته‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: حجم رودخانه‌های استان از ابتدای سال آبی جاری ۹۹ - ۹۸ تاکنون نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته سه هزار و ۲۸۹ درصد افزایش یافته این در حالی است که این میزان نسبت به مدت مشابه درازمدت ۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 بارندگی‌ها در چابهار

جعفری به بارندگی‌های اسفند و فروردین مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بر اثر این بارندگی‌ها چهار سد خیرآباد، پیشین، شیء کلک و زیردان که در سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند آبگیری شدند به طوری که حجم آب فعلی این مخازن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۴۸، ۴۹۹، ۲۴۰، و ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بارش‌های بهاری، کم آبی در استان را جبران نمی‌کند به همین سبب از شهروندان عزیز در خواست می‌شود در مصرف آب مدیریت لازم را داشته باشند.

او افزود: اگر چه بارندگی‌های مناسبی از اوایل سال جاری تاکنون به وقوع پیوسته، اما نباید این گونه تصور شود که استان از تنش آبی عبور کرده است.


بیشتر بخوانید:تامین آب آشامیدنی سالم اولویت اصلی است


آبرسانی به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری با تانکر 

بر اساس اعلام وزارت نیرو  ۷۰۰ هزار نفر در روستا‌های سیستان و بلوچستان شبکه آب ندارند و با تانکر‌های آبرسانی سیار سقایی آبرسانی می‌شوند؛ سهیمه هر نفر از این آبرسانی سیار روزانه ۱۵ لیتر است.

آبرسانی با تانکر

شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان می‌گوید به یک هزار و ۳۰۰ روستای این استان با بیش از ۱۰۰ تانکر آب می‌رساند با این حال بعضی روستائیان می‌گویند تانکر‌های آبرسانی سیار به روستاهایشان نمی‌آیند، چون راه دسترسی مناسبی ندارند.

شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان می‌گوید، احداث ۱۸ مجتمع آبرسانی را از سال ۸۶ آغاز کرده و قرار است همه جمعیت روستایی بی‌آب بلوچستان را تحت پوشش بگیرد، با این حال هنوز از بهره‌برداری از بسیاری از این مجتمع‌ها خبری نیست.

آبرسانی با تانکر در کنارک

روستا‌های فاقد شبکه آب به شیوه‌هایی غیربهداشتی از گودال‌های دست‌ساز آب یا اصطلاحاً به زبان محلی "هوتگ" قضای حاجت می‌کنند؛ بسیاری از بومیان و فعالان اجتماعی محلی نسبت به فراگیر شدن یک اپیدمی به‌خاطر نحوه غیربهداشتی برداشت آب توسط جمع بزرگی از روستائیان بلوچستان هشدار می‌دهند. 

بهینه سازی؛ راهکار مؤثر افزایش بازدهی مصرف آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: انجام اقدامات زیربنایی در داخل مزارع برای بهبود راندمان‌های آبیاری و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی از جمله اقدامات و عوامل فنی مؤثر بر افزایش بازدهی مصرف آب محسوب می‌شوند.

بی آبی در سیستان و بلوچستان همچنان می‌تازد

غلامحیدر زورقی افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران و بویژه این استان در مناطق خشک و نیمه خشک کره خاکی و مشکل کم آبی و بحران آب و از سوی دیگر افزایش روزافزون جمعیت و تأمین امنیت غذایی و محدود بودن منابع آب باید سعی شود تا از آبیاری سنتی فاصله گرفته و با آبیاری مدرن و مکانیزه ضمن صرفه جویی در مصرف آب، راندمان تولید را افزایش دهیم.

او افزود: این سازمان تاکنون افزون بر ۳۳ هزار و ۲۴۰ هکتار آبیاری تحت فشار در سیستان و بلوچستان اجرا کرده است که از مزایای اجرای این سامانه کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری بوده است.

اجرای طرح های آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشکلات بخش آب استان این سازمان توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در اولویت کاری خود قرار داده است.

‌آب گوهری گرانبها در بیش از ۲ هزار روستای سیستان و بلوچستان

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستای استان ۲ هزار و۸۶۸ روستا از شبکه آبرسانی برخوردارند.

عبدالاحد ریگی افزود: ۲ هزار و ۷۲۶ روستای استان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستاها بوسیله تانکر آبرسانی سیار از سوی این شرکت، چاه‌های حفر شده و موتور آب تأمین می‌شود.

چاه‌های حفر شده و موتور آب

او گفت: هم اینک هزار و ۳۰۰ روستای سیستان و بلوچستان با تانکر آبرسانی می‌شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بارندگی‌های چند ماه گذشته منابع آبی روستاهای دارای شبکه آبرسانی استان را از نظر آب به شرایط پایدار رساندهاند اما روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند نیاز سریع به راه‌اندازی تأسیسات دارند.

او افزود: هم اینک ساخت ۱۸ مجتمع آبرسانی با هفت هزار و ۴۵۰ کیلومتر لوله گذاری در سیستان و بلوچستان برای ۲ هزار و ۲۵ روستا در دست ساخت است.

ریگی با بیان اینکه سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر لوله گذاری برای بهره مندی روستاهای ذکر شده در حال انجام است ادامه داد: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این مجتمع‌های آبرسانی پیش بینی شده که ضروری است بخش قابل توجه‌ای از این منابع در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار گیرد تا این اقدام مهم و جهادی هر چه سریع‌تر به اتمام برسد.

اعتبارات وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در سیستان و بلوچستان

معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در زاهدان گفت: وزارت نیرو اعتبارات خوبی از محل صندوق توسعه ملی برای رفع تنش آبی سیستان و بلوچستان و طرح‌های آبرسانی به زاهدان در نظر گرفته است.

کشفی افزود: بخشی از اعتبارات طرح آبرسانی به زاهدان برای کاهش قطعی و افت فشار آب این کلانشهر، پرداخت شده است.

معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین درباره طرح آب شیرین ۱۵ هزار متر مکعبی زاهدان که قرار بود اول تیرماه وارد مدار شود، گفت: این طرح به علت شیوع بیماری کرونا به تاخیر افتاد که امیدواریم نیمی از آن (حدود ۷ و نیم هزار مترمکعب) تا پایان تیرماه وارد مدار آبی زاهدان شود و بقیه هم تا اواسط مرداد به ظرفیت تولید شهرستان زاهدان اضافه شود.

قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در خصوص زمان تکمیل طرح آبرسانی از منطقه حرمک به زاهدان گفت: این طرح تا شهریور امسال به صورت یک ظرفیت ذخیره پایان خواهد یافت و تا پایان امسال هم به صورت یک ظرفیت کمکی با ظرفیت ۱۵۰ لیتر بر ثانیه وارد خط ۱ و ۲ زاهدان خواهد شد.

بحران فراگیر بی‌آبی در سیستان و بلوچستان می‌طلبد که شهر‌های کلان و برخوردار کشور هرکدام معین شهر‌های محروم سیستان و بلوچستان برای محرومیت‌زدایی و تامین آب شرب شوند.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
shajan
۱۱:۴۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اقای روحانی تا کی باید تشنه باشیم
آخرین اخبار