تعیین تکلیف شدن بیش از ۹۵ درصد پرونده‌های معوقه در ماهان

رئیس حوزه قضایی شهر ماهان گفت: یکی از اولویت‌های این حوزه از پارسال تاکنون، تعیین تکلیف شدن بیش از ۹۵ درصد از پرونده‌های قدیمی و معوقه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین میرزا بیگی، رئیس حوزه قضایی شهر ماهان گفت: علی‌رغم این که آمار ورودی پرونده‌ها به دادگاه ماهان چندان تفاوتی با بسیاری از شهرستان‌ها ندارد، اما خوشبختانه کار رسیدگی به پرونده‌ها دراین دادگاه به روز شده است.

او به مهمترین اولویت‌ کاری دادگاه ماهان طی امسال اشاره کرد و افزود: موفقیت در هر مجموعه‌ای به دست نخواهد آمد مگر آنکه برنامه کاری مشخصی طراحی و پیگیری شود.

 

میرزابیگی تصریح کرد: موضوع برنامه‌محوری و اقدام عملیاتی و علمی توام با تفکر و تعقل یکی از اصول اولیه کاری بنده است و در این راستا برنامه‌های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت مطابق با وضعیت امکانات موجود طراحی شده‌اند.

 او بیان داشت: در راستای رهنمود‌ها و منویات مقام معظم رهبری که اولویت‌های دستگاه قضا را تحول قضایی، مردمی بودن، ضد فساد بودن، احیای حقوق عامه، برخورد قضایی مناسب بدون ملاحظه و استفاده از نیروی انسانی سالم عنوان کرده‌اند، بنابراین با وجود این راهبرد‌های کلی برنامه‌های سالیانه این مجموعه نیز طراحی و تدوین شده است.

 

میرزابیگی با اعلام اینکه در مرحله نخست، تلاش بر آن است که در معنای واقعی کلمه عدالت قضایی در دستور کار باشد، گفت: سعی شده است که با انجام کار جهادی تحول مبنایی در مجموعه ایجاد شود که خوشبختانه با توجه به آمار و ارقام موجود این مهم محقق شده است.

رئیس دادگاه عمومی شهر ماهان افزود: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با فساد و با توجه به آب و هوای مناسب شهر تاریخی و گردشگری ماهان در سال‌های اخیر اراضی ملی این بخش مورد تصرفاتی قرار گرفته است که در همین خصوص یک کارگروه مبارزه با تصرفات اراضی ملی در ماهان تشکیل شد.

 

میرزابیگی با بیان اینکه در سال گذشته برای ۳۲۰ هزار متر مربع از اراضی تصرفی، حکم صادر شده است، تصریح کرد: در اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون جنگل‌ها از امروز هرگونه تصرفی که ضابطان دادگاه عمومی ماهان گزارش دهند، بلافاصله رفع تصرف خواهد شد.

او درخصوص شیوع بیماری کرونا و مختل شدن روند ملاقات عمومی در سال جاری گفت: دو جلسه نیز در فضای مجازی به صورت مستقیم با شهروندان پیرامون مسائل حقوقی صورت گرفت که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

 

او با اشاره به حمایت از تولید، بازدید از واحد‌های تولیدی شهر و بررسی و رفع موانع و مشکلات تولیدی، بیان داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه مبنی بر حمایت از تولید، بازدید از واحد‌های تولیدی شهر و بررسی و رفع موانع و مشکلات تولیدی در دستور کار قرار گرفته است که از ۷ واحد تولیدی توسعه یافته این شهر بازدید و نسبت به رفع موانع احتمالی اقدام و از تعطیلی یک واحد تولیدی دام سنگین نیز جلوگیری به عمل آمد.

 

او بازدید از اغذیه فروشی و رستوران‌های شهر ماهان را نیز یکی از اولویت‌های مهم برشمرد و افزود: در راستای حفظ حقوق عامه مردم و با توجه به اهمیت این موضوع و بهداشت و سلامت مردم و همچنین با هدف منع از گران‌فروشی بازدید منظم و سرزده از این مراکز با همراهی ادارات متولی انجام شده است و تعدادی از این مغازه‌ها در زمان‌های مقرر پلمب شدند.

 

رئیس حوزه قضایی شهر ماهان با بیان اینکه تعیین تکلیف پرونده‌های قدیمی و معوقه یکی دیگر از اولویت‌های این حوزه بوده است، تصریح کرد: تلاش مجموعه بر این است که نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌هایی که مدت زمان زیادی از تشکیل آن‌ها گذشته و به صدور دادنامه منجر نشده یا اینکه دادنامه اجرا نشده است، اقدام شود و در این راستا از سال گذشته تا کنون از مجموع ۴۹۴ فقره پرونده قدیمی تعداد ۴۷۴ منجر به صدور رای شده که این موضوع موید این مطلب است که بیش از ۹۵ درصد از پرونده‌های مسن تعیین تکلیف شده‌اند.

 

میرزابیگی گفت: متاسفانه در سال گذشته ۷۶ فقره پرونده طلاق در این دادگاه مطرح شده که بعضی در جریان صلح و سازش و بعضی هم در دست اقدام است.

او بیان داشت: با توجه به وضعیت خاصی که ماهان دارد، غالباً در ماه‌های گرم سال با مشکل تامین آب رو به‌رو است که در سال جاری با تشکیل جلساتی با مسئولان مربوطه تصمیمات خوبی اتخاذ شده است که به زودی شاهد برطرف شدن این مشکل خواهیم بود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.