واگذاری اجرای طرح کاداستر ۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و مرکز مقاومت بسیج، برای شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی برای اجرای طرح کاداستر در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان تفاهم نامه همکاری امضا کردند. ‏

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،بر اساس تفاهم نامه منعقده بین فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی با رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، تهیه نقشه کاداستر ۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی به مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

پیمان فلسفی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ترتیب یافت، اظهار کرد: علاوه بر اجرای طرح کاداستر در اراضی زراعی، با استفاده از توان بسیجیان می‌توانیم طرح کاداستر را در اراضی ملی استان نیز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان اجرا کنیم.

 فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی بسیج را نعمتی بزرگ ‏برای نظام جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: در کلیه عرصه‌های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس و پس از جنگ در محرومیت‌زدایی، در ‏زلزله، سیل، کمک‌های مومنانه و حتی در مقابله با شیوع کرونا شاهد حضور فعال بسیج هستیم و هر جا مقام ‏معظم رهبری فرمان صادر کردند پیشگام اصلی بسیج بوده است. ‏

فلسفی با تاکید بر اینکه اجرای کاداستر اراضی از مسایل مهم در کشاورزی است، یادآور شد: کاداستر ۱۰ هزار هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی با استفاده از سیستم سنجش از راه نزدیک و روش‌های بومی شده در بسیج اجرایی خواهد شد و از برنامه‌های آتی مرکز بسیج وزارت جهاد کشاورزی مشارکت در توسعه اجرای این طرح در کل اراضی کشاورزی کشور است.

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی همچنین به ایجاد مرکز پایش تهدیدات بخش کشاورزی در مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی اشاره و یادآوری کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر استفاده از ظرفیت بسیجیان تاکید داشتند؛ زیرا می‌تواند موجب تحول و نقش آفرینی در کشور شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه نبود آمار و اطلاعات پایه از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که طرح کاداستر می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، گفت: طرح کاداستر اراضی کشاورزی بابهره گیری از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه و اعتبارات ملی در ۶۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بخشی اجرا و یا در دست اجرا است.

مهدی سرخوش ادامه داد: به منظور ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کشاورزی استان، این طرح باید درسطح ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز اجرا شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این مراسم هدف از انعقاد تفاهم‌نامه مذکور را، استفاده حداکثری از ظرفیت بسیجیان و جهادگران برای تهیه بانک اطلاعاتی جامعی از بخش کشاورزی استان، با اجرای تهیه نقشه کاداستر اراضی اعم از اطلاعات مکانی و توصیفی قطعات اراضی تحت بهره برداری به منظور پیاده کردن الگوی کشت جامع و متناسب با اقلیم منطقه عنوان کرد.

سرخوش افزود: اجرای طرح کاداستر در سراسر اراضی استان برای آمایش سرزمینی و جمع‌آوری دقیق اطلاعات پایه بخش کشاورزی به منظور برنامه‌ریزی علمی و منسجم در بخش کشاورزی ضروری است و در اولویت کار‌های اجرایی سازمان قرار دارد.

مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با اشاره به فرموده پیامبر اکرم (ص) در مورد زراعت و کشاورزی که جزو حلال‌ترین روزی‌ها است، گفت: در زمان ظهور امام زمان (عج) کشاورزی رونق زیادی می‌یابد و پیشرفت بسیار گسترده‌ای از نظر علمی در این بخش اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام میرزایی افزود: پایش، تعیین کاربری و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، تولید اطلاعات و آمار و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی در جهت ارائه خدمات به حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی با اجرای کاداستر امکان پذیر است و این طرح گام مهمی در جهت علمی کردن بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.