از گروگان گیری تا قتل / ابزار های عجیب شاهزاده سعودی برای سلطنت!

«خالد الجبری»، متخصص قلب و عروق سعودی می‌گوید:گروگانگیری به عنوان ابزاری برای حکمرانی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مرگ ملک عبدا... و آغاز پادشاهی سلمان، گروگان گیری توسط حکومت سعودی به یک رویه کارآمد برای اعمال استبداد تبدیل شده است. از بازداشت شاهزادگان منتقد در هتل مجلل «ریتز کارلتون» در ابتدای روی کارآمدن بن سلمان، ولیعهد و پسر شاه، تا به دام انداختن و قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی. حالا، رمز عملیات گروگان‌گیری جدید «منع السفر» یا «ممنوعیت مسافرتی» است، اما اثر عملی سیاست محدودیت‌های سفر به خارج از کشور از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از نظر هزاران سعودی، برای ترساندن کسانی است که او تهدید‌های سیاسی در نظر می‌گیرد.

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «خالد الجبری»، متخصص قلب و عروق سعودی که ساکن تورنتوست، می‌گوید: این گروگانگیری به عنوان ابزاری برای حکمرانی است. دو خواهر و برادر او به نام‌های عمر و سارا که در اوایل دهه ۲۰ زندگی خودشان به سر می‌برند، اندکی پس از آن که محمد بن سلمان به ولیعهدی رسید، در ژوئن ۲۰۱۷منع سفر شدند. بن سلمان می‌خواست به پدر آن‌ها که از مقام‌های اطلاعاتی سابق سعودی به نام سعد الجبری بود، فشار آورد و امید داشت که او را به بازگشت و مواجهه با اتهامات فسادی که او رد می‌کرد، وادار کند.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، این شیوه محدود کردن سفر‌های خارجی بسیار گسترده‌تر از آن است که به طور کلی شناخته شده باشد و بخشی از یک سیستم سرکوب سازمان‌یافته در این پادشاهی است. محمد بن سلمان از این ابزار‌ها برای تحکیم قدرت استفاده کرده است و در مسیری حرکت می‌کند که از دیدگاه برخی از مقام‌های ایالات متحده، تلاش برای به دست گرفتن کامل قدرت از پدر بیمارش احتمالا طی امسال باشد.

فهرست سعودی‌های ممنوعه با خاندان عبدا... بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین سعودی آغاز می‌شود که مرگ او در سال ۲۰۱۵ یک رقابت «بازی تاج و تخت» را در این پادشاهی به راه انداخت که تا به امروز ادامه دارد. به گفته یک تاجر مطلع غربی نزدیک به طایفه عبدا...، از سال ۲۰۱۷ تعداد ۲۷ پسر و دختر پادشاه سابق از سفر به خارج از این کشور منع شده‌اند. علاوه بر این، بین ۵۲ تا ۵۷ نوه و هشت نتیجه هم از سفر منع شده‌اند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار