اختلاف ۴ برابری قیمت میوه از باغ تا مغازه/مقصر اصلی گرانی میوه کیست؟

اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا مغازه به حدی بالاست که میوه و صیفی با چندبرابر نرخ واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور، بستر برای تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور مهیاست، اما در برخی مواقع اختلاف قیمت از مزرعه تا بازار به حدی بالاست که میوه و صیفی با چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

اگر چه عموم افراد تصور می کنند که کشاورزان از آشفتگی بازار، سودهای حداکثری به جیب می‌زنند، اما در بسیاری از مواقع قیمت خرید محصولات در بازار به حدی پایین است که کشاورز تمایلی به برداشت محصول ندارند و با استمرار این روند، آینده تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو گیلاس تکدانه ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان، گیلاس صورتی ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، گوجه سبز شمال ۶ هزار تا ۱۵ هزار تومان، گوجه سبز برغان ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، زردآلو شیراز ۲۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان، زردآلو کاشان ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، توت سفید ۸ هزار تا ۱۵ هزار تومان، توت فرنگی سنندج ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان و توت فرنگی کرج ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان است که با قیمت های مبدا اختلاف چندبرابری دارد.

بسیاری از مسئولان امر نبود الگوی کشت، سودجویی دلالان و عوامل واسطه و ضعف نظارت دستگاه های حکومتی را عامل اصلی اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا سفره می دانند و معتقدند که ایجاد زنجیره تولید تا مصرف راهی برای کنترل بازار محصولات کشاورزی به شمار می رود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار و راهکارهای مناسب تنظیم بازار محصولات کشاورزی با خبر شویم:


بیشتر بخوانید:



بی توجهی به مصوبه الگوی کشت بر اختلاف چندبرابری قیمت در بازار دامن زد

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، نبود الگوی کشت را علت اصلی اختلاف چندبرابری قیمت میوه از مبدا تا بازار دانست و گفت: علی رغم شرایط مساعد تولید محصولات باغی، اختلاف قیمت از باغ تا مغازه به دلیل کمبود نظارت دستگاه های متولی به چند برابر می رسد.

وی افزود: دستگاه های مسئول باید مداوم بر قیمت های سطح شهر نظارت کنند تا تورم به مصرف کننده تحمیل نشود که در نتیجه زنجیره تولید دچار آسیب شود.

نورانی ادامه داد: بی توجهی به مصوبه اجرای الگوی کشت موجب شده تا تمامی محصولات باغی اعم از هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس و ... به یکباره وارد بازار شود که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های صادراتی و افت چشمگیر قیمت، تولیدکننده متحمل زیان می شود‌.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بیان کرد: با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دیگر نگران مازاد تولید و ضرر و زیان باغداران‌ نیستیم چرا که با ورود محصولات درجه ۲ و ۳ به صنایع تبدیلی و تکمیلی، شاهد عرضه انبوه و افت قیمت در بازار نیستیم.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه قیمت محصولات باغی در مغازه های سطح شهر به سبب کمبود نظارت دستگاه تعزیرات سرسام آور است، اما محصول از باغداران با نرخ نازلی خریداری می شود که علت اختلاف چندبرابری قیمت مربوط به سودجویی عوامل واسطه و دلال و بی توجهی به ایجاد زنجیره تولید تا مصرف  است.

اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار منطقی است/کیفیت علت اصلی تمایز قیمت میوه در بازار

اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه و صیفی از مبدا تا بازار اظهار‌ کرد: افزایش هزینه های حمل و نقل، احتساب سود عمده فروش و خرده فروش و خرابی بار از جمله دلایل اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار به شمار می رود که این امر کاملا منطقی است. به عنوان‌ مثال هر کیلو پیاز سر زمین از کشاورز با نرخ ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان خریداری می شود، در حالیکه کرایه حمل هر کیلو محصول ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان تا تهران تمام می شود که با احتساب سود مغازه دار نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی فروش در خرده فروشی ها منطقی است.

وی نوع و کیفیت جنس را از دیگر عوامل گرانی میوه در بازار دانست و گفت: قیمت کنونی هر کیلو زرد آلو کاشان ۱۰ هزار تومان و زردآلو شیراز ۳۰ هزار تومان است که کیفیت عامل تمایز قیمت این ۲ محصول از یکدیگر است.

کارگر درباره دلایل عرضه گیلاس با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در خرده فروشی ها بیان کرد: در ابتدا ورود گیلاس نوبرانه به بازار هر کیلو محصول با نرخ های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می شد، در حالیکه هم اکنون بهترین نوع گیلاس با نرخ ۴۰ هزار تومان در میدان خرید و فروش می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی عوامل واسطه و لوکس بودن مغازه های بالای شهر را از دیگر عوامل گرانی برشمرد.

عرضه نوبرانه محصولات باغی علت اصلی گرانی

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بارها اعلام کرده ایم‌که بازار محصولات کشاورزی باید تابع مکانیزم عرضه و تقاضا، هزینه تمام شده و سود منطقی باشد که متاسفانه در بسیاری از مواقع این امر نادیده گرفته می شود.

وی افزود: رصدها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت میوه در خرده فروشی ها ارتباطی به قیمت تمام شده ندارد.

شادلو ادامه داد: سلف خران یا افرادی که کار بازرگانی انجام‌ می دهند و محصول روی درخت را از تولیدکنندگان خریداری می کنند، هزینه هایی همچون بسته بندی، حمل و نقل، سردخانه و ... را متحمل می شوند که بخشی از اختلاف قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی به این موضوع باز می گردد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه عرضه نوبرانه ها به انبوه نرسیده است، بیان کرد: در حال حاضر عرضه محصولات نوبرانه به انبوه نرسیده است که این امر در کنار ذخایر روبه پایان سیب و پرتقال در سردخانه ها زمینه را برای نوساناتی در بازار فراهم کرده است‌.

شادلو در پایان تصریح کرد: با عرضه انبوه میوه های نوبرانه و جایگزینی با محصولات مانده در سردخانه تا حدودی بازار به تعادل خواهد رسید، هر چند ملاک و معیار شفافیت بازار هیچ گاه اعمال نشده است و همیشه اتحادیه به اختلاف چندبرابری قیمت از مبدا تا بازار معترض بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد اسدی
۲۲:۵۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
دلیلش فقط صاحبان میادین میوه وتره بارند مثل مالکان قدیم از کشاورز بردگی میکشن چون سهم دولتی را رو هم میدن هرقیمتی ازکشاورز بخرن ده برابرشم به مردم بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۹ تير ۱۳۹۹
دولت نا کار آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
قیمت های بی حیایی در مسکن خودرو مواد غذایی
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۲۳:۲۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
مگر باید دنبال مقصر بگردید تمامی دولتمردان به فکر مردم هستن همه پاک دست و درستکار هستن احتمالا این گرانی میوه و تره بار هم کار شیطان بزرگه شاید ؟
Germany
ناشناس
۲۳:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
باید یک سیستم سوپرمارکت های زنجیره ای و از تولید به مصرف باشه و دست دلال قطع بشه
توی ایران کسی سرمایه گزاری توی بازار چندین میلیارد دلاری سوپرمارکت ها یا مارکت ها نمی کنه و هر کی رسید فکر خرید خونه و بانک و سهام هست !
Germany
ناشناس
۲۳:۰۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
یه موقع دولت مردان مقصر نباشن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
باید مدیر اصنافو اخراج کردش باهم دستاشو چون همینا هستن که پشت تمام دلالها هستن چون دلالها این وسط سودشو میبرن بعدش ۳۰٪در صد از سود میلیونیشونو توی حساب بانکی مدیران بازرسی میریزن چرا وزارت اطلاعت نفوذ نمیکنه که خیلی راحت همشونو میگیرن بعدش میوه ای که از باغدار خریداری میشه نهایتش با ۳۰٪درصد افزایش به دست مردم میرسه نه با ۴۰۰٪درصد سود به دست ملت
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۲۱:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
اخه این چه مملکتیه؟! ماشین گرون میکنن میگن مقصر کیه؟!میوه گرون میشه میگن مقصر کیه؟!خونه گرون میشه میگن مقصر کیه؟!پوشاک و مواد غذایی گرون میشه میگن مقصر کیه؟! یجوری حرف میزنن انگار تو این مملکت نیستن؟! این دولت پس چکاره س؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
واقعا حرف حق زدی بنازمت خو راست میگه همه چیز ده برابر شده هی میگن مقصر کیه خو دولت چیکاره س ک بقول خودشون دلال ومفسدا دارن حکومت میکنن ..اگه ایطوره دولت نظارت نمیکنه پ دیگه بدرد چی میخوره همه چیز افتاده دس مردم ک.‌‌ ما هم خلیم ک رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
٤ برابر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حداكثر بايد ٢٥ درصد فرق داشته باشه والا تو ميدون تره بار فساد سيستمي وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
یه روزی تمام این مسئولین و مسببین این ظلم که هم نسبت به کشاورز زحمت کش و حلال خور و هم مردم جامعه روا میدارند باید در حضور خداوند عادل پاسخگو باشن و به کیفر این ظلمی که میکنند برسند
خداوندا خودت ریشه ظلم و فساد و خائن به اسلام و خون شهدا و مفسدین رو از این مملکت بِخُشکان و همه مظلومین عالم را از شر ظالمین و مستکبرین رهایی ببخش و باقیمانده غیبت حجتت را برما ببخشا و فرجش را تعجیل بفرما
هر کس این پیام رو خوند برای سلامتی و تعجیل در فرج صاحب الزمان عج صلواتی عنایت بفرماید
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۰۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
مگه نمیگیم تقصیر دولته که نظارت نمیکنه در دیزی بازه حیای گربه کو ما چرا به خودمون رحم نمیکنیم و از هر فرصتی برای چپاول جیب هم استفاده میکنیم استفاده میکنیم #مقصر#فرهنگ
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۰:۴۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
روستای ما میوه کیلو ۱۰۰۰ از باغدار میخرن.روستاهای رزن همدان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
دلال بازی بازی مملکت مارودلال‌برداشته درهمه زمینه ها کسی هم هیچ کاری نمیکنه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام
مقصر اصلی گران‌فروشی سازمان تعزیرات است زیرا با گران‌فروشی مبارزه نمی کند
مقصر دوم هم خود مردم هستند هرچی گران می شود می خرند
در منطقه ما هم میوه جات دوبرابر پارسال به فروش می رسد میوه ها هم اغلب کرمو و بدرد نمی خورد هندوانه هم کیلویی ۴۵۰۰۰
هست خربزه مشهدی هم ۶هزارتومان به فروش می رسد
من هم میوه جات را از روی سفره حذف کردم و نمی خرم مردم هم نباید بخرند
سزای گرانی نخریدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
خود مردم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
اینا میوه های خوبی هستن // ولی میگن قاضی منصوری را کشتن // برا اینکه گند خیلی ها در نیاد // راس میگن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۹:۳۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
جهاد کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۹:۰۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
امروز دم خونه وانتی آلبالو کیلو 9هزار تومان میفروخت بعد داخل مغازه کیلو 17 هزار تومان
خداروشکر که نظارت قوی بر بازار ایران هست
خداروشکر
خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
یه مادر
۱۸:۱۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
خدا ایشاالله نگذره ازباعث وبانیاش هرکسی که هست که زندگی روحروم کردن به مردم امروز رفتم دوتا ملون کوچیک گرفتم ۴۰تومن دیگه ادم میتونه میوه بخوره بایدسربزاریم بمیریم خدا نگدره ازهرچی رئیس روئسای بی مسعوله خدانگذره تخم مرغ شده هزار آه وآه وآه ازاین دولت بی مسئول
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۱۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
فقط نظارت دولت
و همین طور اعدام دلالها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
معلومه !!!
وقتی رها شده به امان خدا
خب چه توقعی دارید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۵۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
دلال ها .
Iran (Islamic Republic of)
چرک نویس
۱۷:۳۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
به نام خدا
مقصر =دولت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
یکی ازعلل گرانی میوه درتهران عدم نظارت سازمان میوه وتره بارشهرداری تهران برروی غرفه های میوه میادین شهرداریست .در طول روز در هرغرفه تعدادی در محوطه پشتی مشغول سوا کردن میوه مرغوب و سپس خارج کردن ان از میادین میوه و عرضه وانتقال ان به مغازه های اجاره خود در سطح شهر بویژه بالای شهرهستند ولا زمست دستگاه قضاییه در این خصوص ورود و دست مافیای میوه وتره بار ایجاد شده ازدوران شهردار اسبق و رییس فعلی ....را قطع نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
ای بابا چی ارزوته .. فقط میوها را نگاه میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
تیز
۱۷:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
همیشه دود این بی تدبیریها تو چشم مصرف کننده میره این همه از گرونی میگید چه فایده داره آیا بعد از چهل سال چیزی تو مملکت بوده که مردم امیدوار باشن به زندگی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
قيمت ميوه وحشتناك شده اونم با اينهمه باروني كه اومده
Germany
ناشناس
۱۶:۴۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
دوام تولید وابسته به قیمت تمام شده و کیفیت
آن تا در دست مردم میرسد
آخرین اخبار