چین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی «شتاب‌زده» علیه ایران منتشر کرد

نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی طی سخنانی از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران انتقاد و تاکید کرد که این نهاد گزارشی «شتاب‌زده» علیه ایران منتشر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وانگ گان نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نقش مخرب آمریکا در بروز تنش‌ در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران اشاره و تاکید کرد که واشنگتن عامل تشدید تنش‌ها در پرونده هسته‌ای ایران است.

وانگ گان طی سخنرانی خود تاکید کرد: «تنش‌های مربوط به مسئله هسته‌ای ایران بار دیگر در حال افزایش است و علت اصلی آن را در اقدامات یک‌جانبه و زورگویانه آمریکا باید جست‌وجو کرد، چراکه آمریکا اقدام به خروج یک‌جانبه از برجام کرده و در حال اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران است».

وانگ گان تاکید کرد که ایران همواره و پس از امضای برجام همکاری گسترده‌ای را در همه زمینه‌ها با آژانس بین‌المللی اتمی از خود نشان داده و میزبان بیشترین تعداد بازرسی‌ها از سوی این سازمان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: «ایران بار‌ها و بار‌ها بر آمادگی خود برای ادامه گفت‌وگو و همکاری با آژانس در تحقق تعهدات خود در توافقنامه جامع پادمان، پروتکل الحاقی و همکاری بیشتر با آژانس تأکید کرده، ایران همچنین از آژانس برای بازدید و مشاوره بیشتر دعوت کرده است».

نماینده چین همچنین در ادامه از گزارش اخیر شورای حکام ابراز تعجب کرد و گفت: «چین نگرانی عمیق خود را  نتیجه‌گیری شتاب‌زده درباره عدم اجازه ایران برای دسترسی به سایت‌های خود را ابراز می‌کند». نماینده چین این را هم گفت که این گزارش قبل از انتشار باید به مشورت گذاشته می‌شد.

وانگ گان در ادامه افزود: «چین همچنان معتقد است که راه‌حل برای دسترسی به سایت‌ها در ایران وجود دارد. در چنین شرایطی، چین نمی‌تواند گزارش منتشر شده دبیرکل را تایید کند».

نماینده چین همچنین از آژانس بین‌المللی اتمی خواسته تا از سیاسی کردن موضوع هسته‌ای ایران جلوگیری کند. چین از شورای حکام انرژی اتمی این را هم خواسته تا فعالیت‌های خود را بصورت بی‌طرفانه و کاملا مستقل انجام دهد. نماینده چین همچنین تاکید کرده که همه فعالیت‌های نظارت و تأیید بر فعالیت‌های ایران باید مطابق با مفاد موافقت‌نامه جامع پادمان(CSA) و پروتکل‌های الحاقی باشد.

نماینده‌ چین در سازمان‌های بین‌المللی  گفت: «در این لحظه حساس، حفظ برجام به حفظ چندجانبه گرایی کمک می‌کند. حفظ برجام  همچنین به حفظ  پایداری در خاورمیانه منجر خواهد شد. حفظ برجام به نفع همه طرف‌ها است». چین از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست تا با حمایت از گفت‌وگو و همکاری بین آژانس و ایران موانع بوجود آمده اخیر را حل کنند.

گفتنی است، اخیرا رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی اتمی طی گزارشی مدعی شد که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای خود را به آژانس نمی‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
اصلا شتاب زده نبوده
از نظر نظامی‌ می شه گفت طی یک سال گذشته آمریکا چند سلاح فوق پیشرفته خودش به سمت منطقه گسیل داده و احساس برتری نظامی می کنه و فکر می کنه اینبار بتونه در کار و بار اتمی ایران خللی وارد کنه
آخرین اخبار