رای دیوان عالی آمریکا علیه ترامپ درباره قانون «داکا»

دیوان عالی آمریکا طرح دولت این کشور مبنی بر لغو قانون موسوم به داکا را رد کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دیوان عالی آمریکا امروز پنج‌شنبه طرح دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر لغو «قانون داکا» را رد کرد.

بر اساس طرح داکا که در دوران اوباما به تصویب رسید اجازه اقامت و کار موقت و مشروط به مهاجران غیر قانونی که از کودکی در آمریکا بوده‌اند و بزرگ شده‌اند، داده می‌شود. ترامپ تهدید کرده است این طرح را لغو خواهد کرد. با لغو طرح داکا زندگی صد‌ها هزار نفر که از کودکی در آمریکا بزرگ شده‌اند، دچار مشکل می‌شود.

دیوان عالی آمریکا با ۵ رای موافق در برابر ۴ رای مخالف، طرح رئیس جمهور این کشور برای لغو قانون داکا را رد کرد.

در بیانیه دیوان عالی آمریکا آمده که دونالد ترامپ توجیهات لازم را برای اجرای طرح خود مبنی بر لغو قانون داکا ندارد.

پیشتر دونالد ترامپ با برنامه مهاجرتی داکا مخالفت کرده و دولت او اعلام کرد که این قانون را لغو خواهد کرد.

در ۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ جف سشنز، دادستان کل آمریکا اعلام کرد لغو اجرای قانون داکا با شش ماه تاخیر صورت خواهد گرفت تا به مقامات این کشور اجازه تکمیل برنامه‌های در حال اجرا و تجدید آن‌ها داده شود و کنگره این کشور نیز فرصت لازم برای تصویب قانونی در این خصوص داشته باشد.

برنامه داکا به کودکان مهاجر بدون مدرک که در سنین کودکی وارد آمریکا شده و تحصیل کرده‌اند یا به خدمت ارتش درآمده‌اند اجازه می‌دهد در صورتی که مرتکب جرم جدی نشده باشند، به مدت دو سال قابل تجدید در آمریکا اقامت داشته باشند. اوباما در سال ۲۰۱۲ و پس از چندین بار تلاش ناموفق در کنگره برای تصویب قانون محافظت از کودکان در برابر اخراج مهاجران بدون مدرک، این برنامه را وضع کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار