معاون میراث‌فرهنگی فارس:

زورخانه پولاد شیراز تخریب نمی‌شود

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس گفت: با تخریب و تجدید بنای زورخانه پولاد در شیراز موافقت نمی‌کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرضا نصیری گفت: تا اظهارنظر نهایی مراجع مختلف حوزه داخلی میراث‌فرهنگی، مبنی بر ارزش نداشتن زورخانه پولاد شیراز، با تجدید بنا و تخریب آن موافقت نخواهد شد.

او افزود: در صورت درخواست مالک برای تغییر کاربری ملک مذکور، با توجه به اینکه فعالیت زورخانه‌ای بخشی ارزشمند از فرهنگ ایران و از مصادیق میراث ناملموس محسوب می‌شود، پیشنهاد اداره‌کل استان ادامه فعالیت این مرکز است.

 نصیری ادامه داد: در صورت محقق نشدن این پیشنهاد، هر گونه تغییر کاربری منوط به رعایت شأن فضا و روح معماری بنا خواهد بود.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس اعلام کرد: این ملک از معماری قابل قبول و ارزشمندی برخوردار بوده و امید است تا با پیگیری اداره‌کل استان، در فهرست آثار ملی نیز ثبت شود.

زورخانه‌ پولاد شیراز در اواخر دوره‌ زندیه به عنوان آب انبار و در کنار مسجد وکیل و بازار وکیل ساخته شد که بعد از حدود ۱۳۰ سال به زورخانه تبدیل شد و اکنون نیز حدود ۱۶۰ سال است که به عنوان زورخانه استفاده می‌شود.

همچنین این زورخانه هم اینک به عنوان یکی از پنج زورخانه‌ فعالِ قدیمی ایران شناخته می‌شود اما هر از گاهی شایعه خاموش شدن زنگ این زورخانه که موسس آن پهلوان محمد علی کلاهی است، به گوش می رسد.

پهلوانان زیادی همچون خلیل عقاب، محمد کاظم دلاوری ، ملاعلی سیف، محمد علی کلاهی با زنگ و نوای گرم مرشد محمود خدا پرست در این زورخانه ۱۶۰ ساله پرورش یافته‌اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار