هزینه های درمانی و تخلف بهداشتی دفاتر پیشخوان در صدر شکایات مردمی

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت گفت: هزینه های درمانی و تخلف بهداشتی دفاتر پیشخوان دولت در صدر شکایات مردمی به سامانه 190 هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین حیدری، مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد:درخواست ما از مردم این است که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا تمام شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، به وضعیت زرد و سفید نزدیک شوند و  هموطنانی که در مناطق سفید زندگی می کنند با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی موجب نشوند که به وضعیت زرد و قرمز بازگردند.

او ادامه داد: مردم اگر شکایاتی از اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی دارند می توانند با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند و آن را مطرح کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات  وزارت بهداشت بیان کرد: از هموطنان تقاضا داریم باتوجه به اینکه ممکن است در برخی شهرها هنوز به پیک اول نرسیده باشیم با رعایت پروتکل ها می توانیم شعار کرونا را شکست می دهیم عملیاتی کنیم، در ضمن تمام عوامل ما در حوزه بازرسی وزارت بهداشت آمادگی دارند با همکاری کمیته انتظامی و بازرسی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایطی را فراهم کنند تا موارد تخطی از پروتکل های بهداشتی و دستورات صادره از ستاد ملی مقابله با کرونا را به سرعت بررسی و رسیدگی کنند تا زندگی امن تری همراه با کرونا داشته باشیم و در نهایت کرونا را شکست دهیم.

قهوه خانه ها زیر ذره بین بازرسان بهداشتی

حیدری درباره رعایت بهداشت در قهوه خانه ها گفت: در حال حاضر که در شرایط شیوع کرونا قرار داریم باید پایش های دقیق تر و نظارت های بیشتری داشته باشیم و در آخرین جلسه ستاد کرونا مقرر شد شرایطی فراهم شود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی قهوه‌خانه‌ها آغاز شود.

او ادامه داد: یک بخش موضوع رعایت بهداشت کنترل تجمع و بخش دیگر عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌هاست. این موضوع فرآیند خاص خود را از گذشته داشته است و به شکل کامل نیز کنترل نشده است. به هرحال به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است تا هر کدام در بخش تحت نظر خود بر فعالیت‌ قهوه خانه ها نظارت کنند و گزارشات این روند در هفته آتی منتشر خواهد شد. 

حیدری تاکید کرد: در مورد بازگشایی قهوه خانه ها هم رعایت پروتکل های کرونا ضروری است و هم رعایت پروتکل های ممنوعیت عرضه قلیان از گذشته وجود داشته است که از مردم می خواهیم برای حفظ سلامت خود و اطرافیانشان این پروتکل ها را رعایت کنند و از نشستن نزدیک به هم خودداری کنند.

هزینه های درمان بیشترین شکایت مردم در روزهای کرونایی

حیدری در پاسخ به سوالی درباره اینکه بیشترین شکایت مردم در ایام کرونا شامل چه مواردی است، تصریح کرد: همانگونه که در نشست پیشین مطرح کردم عمده شکایت مردم در سه ماه گذشته در مورد بیمارستان‌ها و روند ارائه خدمات بوده است. عمده این شکایات نیز به نحوه پرداخت هزینه‌ها برمی‌گردد و باز هم اگر مردم شکایتی داشته باشند می‌توانند آن را با سامانه ۱۹۰ درمیان بگذارند.

او درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف و رسیدگی به تخلفات بهداشتی گفت: در بحث اجرای پروتکل های بهداشتی باید به این نکته توجه داشت که ما با عملیات قهری نمی توانیم پروتکل ها را نهادینه کنیم و این پروتکل ها برای حفظ سلامتی مردم است و همه افراد باید نسبت به رعایت پروتکل ها باید حساس شوند و همه این پروتکل ها برای حفظ سلامت مردم است و ما به این اندازه نیرو نداریم که همه جا بازرس بگذاریم و نظارت مردمی می تواند کمک کننده و بیشتر اثرگذار باشد.

او ادامه داد: گزارشاتی از مردم داریم که عنوان می کنند به اماکن خاص مراجعه کرده اند و پروتکل های بهداشتی رعایت نشده است و ما به سرعت با بازرسان بهداشتی تماس و موضوع را پیگیری می کنیم، در این شرایط نامه نگاری جواب گو نیست و تماس مستقیم بهتر نتیجه می دهد و در نقاط مختلف دنیا این مردم هستند که به عنوان مثال پروتکل ضربدری نشستن را در رستوران رعایت می کنند و نهاد دولتی به آنها این موضوع را دستور نداده است.

نقض پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت

حیدری گفت: مردم خود می توانند عدم رعایت پروتکل بهداشتی را تذکر دهند یا از مراجعه به اماکنی که پروتکل رعایت نمی شود، خودداری کنند چرا که عدم حضور تراکم و تعداد مشتریان را کم می کند و شرایطی فراهم می کند تا فرد مسئول پروتکل بهداشتی را رعایت کند.

او با بیان اینکه بیشترین شکایات مردم مربوط به دفاتر پیشخوان دولتی بوده است که کارهای اداری ادارات دولتی در آنها انجام می‌شود، گفت: وقتی اصناف بازگشایی می شوند در روزهای نخست بازگشایی با تماس های متعددی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مواجه هستیم و در روزهای گذشته افراد بسیاری برای تمدید حضوری دفترچه بیمه تامین اجتماعی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده بودند و  پس از پیگیری موضوع مشخص شد الزامی برای تمدید فیزیکی دفترچه وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات  وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر کسانی که زیرمیزی می‌گیرند، گفت: در سامانه ۱۹۰ بخشی تحت عنوان تعرفه‌ها فعال است و به شکل استانی موضوعات رصد می‌شود. اگر گزارشی دریافت کنیم که پزشک یا بیمارستانی بیش از تعرفه مقرر وجهی دریافت کرده است، موضوع پیگیری می‌شود و مسائل مالی آن همچون بازگشت وجه به فرد پس از طی مراحل در کمیسیون ماده ۱۱ صورت خواهد گرفت و علاوه بر آن امتیاز منفی برای پزشک خاطی در پرونده‌ درج خواهد شد. تا بهمن ماه سال قبل این روند و بازگشت وجه به طور منظم انجام می‌شد اما به دنبال شیوع کرونا روند با کندی مواجه شد که از هفته قبل مقرر شد مجددا روال قبلی اجرا شود.

زمان رسیدگی به شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰

او در پاسخ به سوالی درباره فرآیند پاسخگویی به شکایات مردم، بیان داشت: روند پاسخگویی به شکایات بستگی به اهمیت موضوع دارد؛ برای نمونه شکایات مربوط به اورژانس و رسیدن آمبولانس در کمتر از ۱۲ ساعت رسیدگی می‌شود، اما در خصوص درمان و شکایت درباره بستری حداکثر زمان رسیدگی ظرف ۷۲ ساعت است.

حیدری بیان کرد: اگر موضوع شکایت اورژانس بیمارستانی باشد، پیگیری موکول به تماس ساعت اولی است که با اپراتور برقرار شده است و ما با سوپروایزر ارتباط می گیریم و سامانه‌ای از سال قبل طراحی کردیم تا با کمک ۱۹۰ بتوانیم با شکایت کننده ارتباط داشته باشیم تا بلافاصله پس از طرح شکایت از طریق پیامک در جریان مراحل رسیدگی قرار گیرند و امیدواریم ظرف یکی دو هفته دیگر این سامانه طراحی شود.

او درباره برخورد با کاسبان کرونا گفت: تمام موارد کشف و ضبط شده متخلفان مانند ماسک و..  بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی منطقه‌ای که تخلف روی داده بود، قرار گرفت.

مسافران در تمام طول پرواز ماسک بزنند

حیدری در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در پروازها گفت: من به شخصه به باند پرواز رفتم و چند پرواز خروجی و ورودی را بررسی کردم و خوشبختانه سازمان هواپیمایی کشوری پروتکل های استاندارد مربوط به کرونا را رعایت کرده بودند و شرکت های هواپیمایی ملزم به انجام فرآیندهای متفاوتی شده بودند و توزیع ماسک بین همه مسافران رعایت شده بود و کادر پرواز از پروتکل های بهداشتی به طور کامل اطلاع داشتند.

او ادامه داد: شاید این سوال پیش بیاید که چرا پروازها با ظرفیت کامل انجام می شود و گزارشی به وزیر بهداشت دادم و دوستان در هواپیمایی درباره پرواز با ظرفیت کامل پاسخ فنی دادند و اظهار داشتند که  اگر چرخش هواپیما را مدنظر قرار دهیم، فرقی ندارد که مسافران در کجای هواپیما نشسته اند و انتقال هوا در تمام هواپیما صورت می گیرد و به همین دلیل مسافران در تمام طول پرواز باید ماسک بزنند و پذیرایی در طول پرواز متوقف شده است تا مسافران برای صرف میان وعده ماسک را برندارند و اگر مسافران در تمام طول پرواز ماسک بزنند، می تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند.

علت تفاوت نتیجه تست کرونا در آزمایشگاه‌ها

مدیر کل دفتر بازرسی وزارت بهداشت درباره مثبت  منفی بودن نتایج تست کرونا در آزمایشگاه های مختلف بیان کرد: در مورد خطای کیت های تشخیصی متاسفانه این مسئله وجود دارد. بسیاری از این کیت ها بسته به اینکه تولید کدام شرکت داخلی یا خارجی هستند، تا حدی نتیجه منفی کاذب دارند. این مسئله در ابتدای اپیدمی کرونا که مجبور بودیم هر کیت وارداتی یا حتی اهدایی را قبول کنیم بیشتر بود اما با بررسی های بیشتر انستیتو پاستور که متولی تایید کیفیت های تست های کروناست، میزان خطای کیت های تشخیصی به حداقل رسیده است و این احتمال وجود دارد که نتیجه تست در یک آزمایشگاه ها منفی و در آزمایشگاه دیگری مثبت باشد، آزمایشگاه های خصوصی هم تحت نظارت انستیتو پاستور کیفیت تست های کرونا  را افزایش و زمان جوابدهی را کاهش داده اند.

حیدری گفت: کمیته کمک های اهدایی هنوز برقرار است و هنوز از کشورهای مختلف کمک های انسان دوستانه می گیریم. چین بیشترین کمک های اقلام حفاظتی را به ایران داد. سازمان بهداشت جهانی و چند سازمان بین المللی دیگر نیز در این شرایط سخت به ایران کمک کردند و هنوز هم این کمک ها ادامه دارد که از آنان تشکر می کنیم. امیدواریم شرایط سخت برای این کشورها و ارگان ها ایجاد نشود که مجبور به جبران باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.