آمار افزایشی مبتلایان به کرونا؛ دلیل صعودی بودن روند فوتی‌ها چیست؟

روند ابتلا به کرونا ویروس و به تبع آن رشد فوتی‌ها در حالی پیش می‌رود که عادی‌سازی شرایط برای عموم جامعه تلقی خداحافظی با این ویروس را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شیب تند ابتلا به کرونا و به تبع آن افزایش مرگ و میر ناشی از آن بعد از فروکش کردن نسبی موج این بیماری بار دیگر نگرانی بابت ابتلا به آن را افزایش داده است؛ نگرانی که این بار شرایط متفاوت تری نسبت گذشته دارد.

ابتلا به کرونا ویروس در نخستین روز‌های ورود به کشور ضمن ایجاد وحشت و دلهره موجب شد تا پروتکل‌های بهداشتی با دقت بالایی از سوی مردم رعایت شود همچنین قرنطینه سبب شد تا طغیان ابتلا کاهش یابد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و بعد از بازگشایی اماکن مختلف تلقی عادی شدن اوضاع و احوال جامعه و کاهش همه گیری کرونا برای بخش عمده جامعه مطرح شد؛ موضوعی که فارغ از ابعاد مثبت و منفی عادی‌سازی آنطور که نشان می‌دهد موجب ماندگاری بیشتری این ویروس منحوس در جامعه شده است.

آمار افزایشی مبتلایان به کرونا؛ دلیل صعودی بودن روند مبتلایان و فوتی ها چیست؟

بهانه‌تراشی برای دور زدن پروتکل‌های بهداشتی

عادی‌سازی و بازگشایی تدریجی اماکن مختلف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیمی است که در سراسر جهان برای پیشبرد برنامه‌های روزمره اتخاذ شده است و تحقیقات متعدد پژوهشگران بر ضرورت انجام برخی اقدامات بهداشتی تاکید دارد، اما گرمای هوا و طولانی شدن روز‌های انجام اقدامات بهداشتی ویژه موجب شده است تا برخی افراد با بهانه تراشی‌های مختلف از قبیل تضعیف شدن بیماری، تصور مصونیت از ابتلا و خسته شدن از توجه به مراقبت‌های بهداشتی استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن و شستن دست و دیگر اقدامات این چنینی را نادیده می‌گیرند.

آنطور که رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفته است تا دو سال آینده تجمعاتی مانند عروسی و عزا عامل انتقال ویروس هستند و علت عمده ابتلا افراد به کرونا در هفته‌های اخیر، حضور در تجمعات است البته که در شرایط فعلی ۸۵ درصد افراد بدون آنکه خود متوجه شده باشند به بیماری کرونا مبتلا و نسبت به این بیماری ایمن شده‌اند؛ تنها تعداد کمی از مردم مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا می‌شوند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در گفت‌وگوهای مختلف نبود فاصله‌گذاری اجتماعی را عامل بروز تبعات مختلف بهداشتی و ابتلا به کرونا ویروس دانسته است و بر استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارد.

آمار افزایشی مبتلایان به کرونا؛ دلیل صعودی بودن روند مبتلایان و فوتی ها چیست؟

قهر و آشتی سکاندار وزارت بهداشت در روزهای اوج کرونا!

عادی سازی اوضاع، آمار فزاینده ابتلا به کرونا ویروس، اعلام  وضعیت قرمز در برخی استان‌ها و همچنان بی‌توجهی به پیک دوم بروز بیماری در کشور جریان دارد و در این میان اخباری از گوشه و کنار مبنی بر نارضایتی سعید نمکی وزیر بهداشت از اوضاع عادی‌سازی به گوش می‌رسد موضوعی که موجب شده است تا او استعفا دهد هرچند که این خبر تکذیب شد و این بار اولی نیست که در روزهای اوج گیری ابتلا به کرونا چنین خبری مطرح می‌شود اما هر بار بعد از رسانه‌ای شدن، خبر استعفا تکذیب می‌شود.

نمکی دلیل حضور کمرنگش در جلسات اخیر هیئت دولت را هم رسیدگی به امور استانی و برنامه‌ریزی برای کاهش موارد ابتلا و پیشگیری از شیوع مجدد کرونا دانسته است.

آمار افزایشی مبتلایان به کرونا؛ دلیل صعودی بودن روند مبتلایان و فوتی ها چیست؟

کرونا در یک قدمی بازگشت به روزهای اوج

بیش از ۱۰۰ روز از ورود مهمان ناخوانده کروناویروس می‌گذرد و موج سینوسی کاهش و افزایش‌های ابتلا به بیماری موجب شده است تا هنوز خوف و رجا برای وخیم‌تر شدن یا بهبود اوضاع وجود داشته باشد و آنطور که شرایط نشان می‌دهد همه راه‌ها برای رهایی ازاین ویورس منحوس به کشف واکسن ختم می‌شود؛ موضوعی که کل دنیا در کنکاش برای دستیابی به آن هستند.

چند روز پیش بود که علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن هشدار نسبت به افزایش آمار ابتلا از نگرانی بروز بیشتر این بیماری در پاییز خبر داده بود و گفت که کرونا را باید به عنوان دشمن تلقی کنیم، ویروس کرونا مقاوم و فریبنده است.

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت آخرین امار ابتلا به بیماری در کشور را دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید و مجموع ابتلاها را هزار و ۸۷۶ نفر اعلام کرده است و این در حالی است که آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس هم هزار و ۹۵۰ نفر رسیده است در کنار این موارد آمار روزانه فوتی‌ها سه رقمی شده است و باز هم در این شرایط گویی باور اجتماعی خطرناک بودن اوضاع را چندان جدی باور ندارند.

کرونا همچنان ادامه دارد

آنطور که پیش آگهی‌های محققان نشان می‌دهد اوضاع ابتلا به کرونا ویروس در روزهای سرد سال وخامت بیشتری پیدا می‌کند و تا کشف واکسن باید همزیستی با این ویروس  ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی تداوم داشته باشد اما طولانی‌شدن حضور این ویروس در زندگی روزمره مردم موجب شده است تا به دور از کم یا زیاد بودن اقلام بهداشتی، استفاده از این موارد مغفول واقع شده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند نزولی و امار مبتلایان وو فوتی‌ها رشد داشته است و لی رغم اطلاع‌سرسانی‌های متعدد نسبت به اوضاع خطرناک موجود اما باور اجتماعی حساسیت موضوع را نپذیرفته است و دور زدن موارد بهداشتی با بهانه های گوناگون نقش پررنگی ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۶:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
انشاالله به مدد الهی کرونا را شکست میدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
داداش مرتضی
۲۰:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
درود بر شما شهروند عزیز . امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشی.
متشکرم از yjc
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
انشاالله.
Germany
نسیم
۰۸:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
علت فوتی ها نسبت به سایر مناطق جهان..کارآمد نبودن پروتکل های درمانیه .باید فکر اساسی کرد هم نیروهای درمانی خط مقدم فرسوده میسوند هم در خطر مرگ قرارار دارند...بعضی کشورها که و ًضعشون از ما خراب تر بود حالا خیلی بهتر شدند تعداد فوتی هاسون هم علارغم بالا بودن مبتلایان کم شده...‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
باید محدویت ترددی دوباره اعمال بشه در غیر این صورت افزایش کرونایی ها فوق العاده زیاد خواهد شد
United States of America
ناشناس
۰۵:۲۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
اهای شماها که میگین ماسک زدن اجباری کنن اخه مردم از کجا پولش بیارن بخرن من خودم رفتم داروخونه یک بسته ماسک معمولی 25 عددی گرفتم 100 هزار تومان اخه مردم از کجا پول بیارن و بخرن چقدر باید بخرن اگه راست میگن بیارن ماسک و ژل اینچیزا مفتی به مردم بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سیاست مدیریت رمه ای و عادی سازی علت بالا رفتن آمار فوتی ها به دلیل عدم رسیدگی به بیماران نسبت به روزهای اولیه شیوع بیماری است این را همه می دانند حتی وزیر محترم بهداشت اما جناب ....را نمی دانم ....صبح های جمعه روزهای خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
هر جایی باز شد بشه ما نریم بیرون خودمون رعایت کنیم به زور که از خونه بیرونمون نمیکنن خودمون به فکر خودمون نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
اقا یه مصاحبه هم با وزیر آموزش و پرورشم بکنیدتو رو قران صواب داره ما یازدهم تجربی رو تموم کردیم تابستان گفتن از نیمه تیر اجباری باید بیاید مدرسه خوب همش که وزیر بهداشت مقصر نیست خوب همین کلاسو مجازی بزارن بعدم میگن با مجوز اموزش پرورشه خوب چرا ؟؟ وزیر مگه خودش بچه نداره جالبه اجباریم هست و میخوان دروس دوازدهم رو شروع کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
تنها راه، اجباری شدن استفاده از ماسکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
حالا واقعا یک مسئول پیدا بشه بگه چرا آمار فوتیهای ما از کشورهای حتی همسایه نسبت به موارد ابتلا اینقدر زیاد است؟! جناب روحانی تو چکار کردی با مردم؟؟ اعلام زود هنگام عادی شدن اوضاع آیا دلیل اینهمه خسارت جانی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
تعداد مبتلایان این سه روز تغییر عجیبی نداشته اما تعداد فوتی ها زیاد شده!!مسئله اینست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
مردم کشی که شاخ ودم نداره ...اوضاع مدیریتی رمه ای بیشتر شبیه شبیخون به مردمه ...واای ازین وضع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
همش تقصیر وزیر ورزشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
افرا بی مبالات ، الکی خوش. خوشکذرون و واخر ش بگم نادان ، مراعات نمیکنند و ویگران را هم مبتلا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام خواهشا واسه ما دانشجوهای تحصیلات تکمیلی که اساتیدمون مارو مجبور به حضور دائم در دانشگاه کردن خواهشا یکاری کنید بخدا از استرس و دلهره ارامش نداریم این که نشد روش درس خوندن
همه جای دنیا رجوع کردن به اموزش الکترونیکی با وجود فراهم بودن زیرساختار اساتید هنوز ماهارو ملزم به حضور کردن
یخورده خواهشا دولت به فکر جوانای این مملکت که سرمایه ملی هستن باشه
از باشگاه خبرنگاران جوان خواهشمندیم این مسئله رو پیگیری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
پروتکل پروتکل خسته شدیم دولتم یکاری بکنه استانها دارن قرمز میشن مسوولزن چزکاره مملکتن ؟؟؟چرا رههبریهیچ دستوری نمیده مردم دارن تلف میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دولت خواهش میکنم برار اینکه بگوید مردم بااوهستند فکر درستی نمیکند ..
اقای نمکی استعفا بده و دلیل استعفا را هم بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دیگه نظارتی وجود نداره
الان راننده تاکسی ها با حداکثر ظرفیت مسافر سوار میکنن. در پاسخِ اعتراض میگن: با این کرایه نمی صرفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دلیل خیلی واضحه
چون دولت رسما هییییییییییچ کاری برای پیشگیری انجام نمیده

رسما کل مملکت رو باز کرده و بعدش انتظار داره مردم مراعات کنند.
نخیر دوست عزیز هیچ جای این کره خاکی اینطور کار نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۵۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
ما عادت کردیم همه تقصیرها رو گردن این و اون و دولت و آمریکا بندازیم. کی بود که تو تعطلات عید فطر و نیمه خردادماه با خانواده اش با یک پراید حمله کرد به شمال و جاده ها رفت مسافرت. کی بود که بدون توجه و بدون استفاده از ماسک و دستکش تو خیابون و پاساژها ویراژ می داد. کی تو عروسی ها می رفت و دعوت می کرد
Netherlands
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
یا خدا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سختیش 100 سال اول . بعدش همه چیز اوکی میشه
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۲۲:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
موافقم باریکلا
Iran (Islamic Republic of)
پگاه وحدت
۱۴:۳۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سال آینده کلاس های مدرسه حضوری شه من بچم رو نمی گزارم به مدرسه بیاید با اینکه روی

تحصیلش خیلی حساسم اما جون بچم مهم تره تا به کتاب و دفتر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام چطور میگن با داروی جدید احتمال مرگ رو به یک پنجم کاهش دادن ولی آمار این رو تایید نمیکنه
یک سوال دیگه هم دارم کسانی که خودشون نفهمیدن کرونا گرفتن چطور اینا فهمیدن!!!!!!
و آیا اگر واکسن اومد کسانی که گرفتن و واکسینه شدن رو نمیشه تشخیص داد تا بی خودی واکسن نزنن و این افراد اگر الان شناسایی بشن میتونن تو شرایط سخت تر بذارن و کسانی که هنوز نگرفتن و شرایط بدنی سخت تری دارن رو بیشتر مراقبت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
واکسن کجا بود فعلا ک مردم دارن میمیرن اونم مردن چینی خدا نابودت جین کل دنیا رو نابود کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
شما رو بخدا صدای ما رو به گوش مسولان دانشگاه آزاد پزشکی برسونید.
تو این اوضاع خطرناک بچه های مردم رو به شهر دیگه برای امتحان نکشند و امتحان آنلاین بگیرند.
جون بچه های مردم رو به خطر نیندازند.
Iran (Islamic Republic of)
خادم دزفولی
۱۳:۵۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
آمار مبتلایان خوزستان را دستور دادند اعلام نکنند قبلا بتفکیک سهررستان اعلام میشد و مردم درجریان وضاع بودند.و مردم بهتر رعایت میکردند.اما مرتب آمار مبتلایان وفوتیهای کشور های مختلف گفته میشود! آمار روزانه کرونایی رالااقل در خوزستان به تفکیک شهرستان اعلام کنند.ماسک ومواد ضد عفونی کننده به مردم بدهند.خیلی ها توانایی خرید این محصولات را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
وقتی استاندار شریعتی باشه همینه جرا درخواست نمیده خوزستانو قرنطینه کنن آقای استاندار مطمعنم بیشترین فوتیها مال استان خودمونن چقد پنهان کاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
وای به حالتون اگر مدارس را باز کنید و بچه هامونو مریض کنید.سال بعد هم کلاسها مجازی باشه
Iran (Islamic Republic of)
خدا قوت
۱۲:۴۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
بجنگ تا بجنگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
عجب دنیایی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
نگران نباشید از شنبه همه چی عادی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
مشکل کاملا مشخصه بی توجهی مردم از کجا شروع شد وقتی که دولت همه چیز عادی فرض کرد هیچ توجهی به مردم نکرد قرنطیه 15 روزه بدون حمایت از مردم حداقل دو ماه قرنطینه لازم بود اما کجا دولت فکر جیب شریف خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
حداقل استفاده از ماسک در شهرهای با وضع قرمز اجباری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
اگر همه جدی نگیرنند روند افزایشی خواهیم داشت متاسفانه همانطور که امار نشون میده بیش از 80 درصد مردم رعایت نمیکنند نه فاصله را رعایت میکنند نه ماسک و پروتکلهایی را که باید انجام بدند انجام نمیدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
مردم پیرو حاکمان خود هستند ... وقتی دولت بی خیال میشه از مردم چه انتطار هست ... شما همش بگو خطرناکه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
بد بین شدیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
مسوولین خودشون میدونن نمیتونن مهارش کنن واسه همین میگن تا ۲ سال دیگه با ماس یعنی چ خریرچی فاز منفی میدی تا دوسال دیگه کی زنده میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
عادت کردین هرچی مشکله بندازین گردن دولت . خودتون بگین چکار کردین . همه تون که بیرون هستین و بیخود قرنطینه رو شکستین. با ماسک هم نیاین بیرون وقتی دنبال خیابون گردی و پاساژ گردی هستین نتیجه اش میشه این . مگه دولت مدارس و دانشگاهها و ورزشگاه ها رو تعطیل نکرده خب شما چکار کردین . بازم بلند شدین رفتین تو خیابون و پارک ها و شمال و مسافرت
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۲۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
باید از اقای روحانی سوال شود چرا طرح طرافیک را دوباره برقرار کردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
ن اینکه خیلی براش مهمه فقط اقتصاد مهمه ای خداااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
ن شوخی نبود دیگه خسته ش کردن چون اون بیشتر بفکر جون مردم مخالف بازگشاییها بود اما کسی ب حرفش اهمیت نمیداد اینم نتیجه ش ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
فقط ایران میگه تا دوسال دیگه یعنی چه ? نمکی حق داره استعفا بده هزاران بار گفت مسوولین جدی نمیگیرن دارن بهم فشار میارن واسه بازگشایی دقیقا روحانی برعکس نمکی عمل میکنه ... آقایون مسوول قبول کنید کرونا شما رو شکست داده
آخرین اخبار