درِ مسجد جامع کبیر نی ریز همچنان بسته است/ کدام نهاد پاسخگوی نگهداری و مرمت است؟

ماجرای بسته بودن درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بر روی گردشگران موضوعی است که در مراجعه های حضوری تعدادی از گردشگران مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، «درِ  مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است»، این موضوعی بود که برخی گردشگران در پی تماس با باشگاه خبرنگاران اعلام کردند.

در پی این تماس بیان شد: با وجود اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر باز بودن اماکن گردشگری، اما مسجد جامع کبیر نی ریز همچنان بسته است، (در صورتی که به گفته این گردشگران قبلا در زمان اداری و حتی روز تعطیل باز بوده است)، شماره تلفنی بر روی دیوار برای هماهنگی و باز کردن درِ مسجد چسبانده شده که پس از چند بار تماس با این شماره گفته شد هنگام اذان و نماز، درِ مسجد باز می شود، و باید دانست تنها اثر تاریخی و فرهنگی شاخص نی ریز همین مسجد تاریخی است که مسافران و گردشگران می توانند از آن بازدید کنند.

از طرفی قسمت‌هایی از دیوار‌های بیرونی این مسجد تخریب شده و بوته و گیاهان روی این دیوار‌ها رشد کرده اند و در قسمت‌هایی از دیوار‌ها  نوشته هایی دیده می شود که با رنگ سفید پوشیده شده است.

مسجد جامع کبیر نی‌ریز یکی از مهم‌ترین مسجد‌های ایران در شهرستان نی ریز است، که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و به دلیل نوع نقشه و پلانی که دارد از شاخص‌ترین مساجد کشور و مربوط به سده‌های اولیه دوران اسلامی است.

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

این مسجد به اعتقاد برخی محققان و باستان شناسان، یک نیایشگاه و آتشکده بوده و به خاطر شباهت معماری و نوع نقشه ویژه، آن را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند که در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است.

پاسخ اداره اوقاف درباره بسته بودن درِ مسجد تاریخی نی ریز

سجاد شبان رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه نی ریز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر باز بودن اماکن گردشگری، اظهار کرد: ستاد ملی کرونا باز بودن اماکن گردشگری را اعلام کرده، اما از طرف دیگر به ما گفته شده که تابع مصوبه و تصمیمات ستاد کرونا شهرستان باشیم و ستاد کرونا شهرستان به ما اعلام کرده که مساجد چه زمانی باز یا بسته باشد و حتی این ستاد اجازه بازگشایی برخی مساجد بین راهی را نداده است.

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

او ادامه داد: از طرفی در طول سال و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کنونی و شیوع ویروس کرونا این موضوع را با میراث فرهنگی و اوقاف مرکز فارس (شیراز) نیز هماهنگ کرده ایم که اگر گروه گردشگری خواستند برای بازدید به شهر نی ریز آمده و از مسجد جامع کبیر بازدید کنند قبل از آمدن هماهنگی ها را انجام دهند.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه نی ریز اضافه کرد: روی دیوار مسجد کاغذی چسبانده و روی آن شماره تلفن خادم تایپ شده که اگر گروهی هم اتفاقی مراجعه کرده و نتوانستند از قبل هماهنگ کنند با آن شماره تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم برای باز کردن درِ مسجد انجام دهند.

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

او بیان کرد: همچنین مسجد جامع کبیر نی ریز مانند مساجد تاریخی شهر‌های بزرگ نیست که گردشگر زیادی داشته باشد و درآمد زا نیست تا یک نیروی ثابت با حقوق کافی آنجا مستقر شود.

او تصریح کرد: از طرفی از نظر عقلانی هم درست نیست که درِ مسجد را باز بگذاریم چرا که ممکن است هر کسی با هر بیماری وارد آن شود و علاوه بر این ممکن است افراد مراجعه کننده در نبود خادم به محراب و مسجد خسارت وارد کنند و به همین دلیل بازگشایی آن با هماهنگی انجام می‌شود.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه نی ریز اضافه کرد: در خصوص بازگشایی درِ این مسجد با اداره اوقاف و امور خیریه و هم میراث فرهنگی هماهنگ هستیم و هر گردشگری اگر قصد مراجعه داشته باشد می تواند قبل از حضور هماهنگ کند.

مسجد جامع کبیر نی ریز دیوار نویسی شده است

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه نی ریز درباره ترک خوردگی و تخریب قسمت‌هایی از دیوار مسجد و پوشاندن دیوارنویسی ها با رنگ سفید گفت: متولی مسجد اوقاف است و ساخت و سازها نیز بر عهده اداره میراث فرهنگی قرار دارد و تنها گاهی اگر اعتباری از ناحیه اوقاف باشد در اختیار میراث فرهنگی قرار می‌گیرد و این اداره مسجد را بازسازی و مرمت می‌کند.

شبان تصریح کرد: معمولا استادکار هم از سوی میراث فرهنگی استان فارس فرستاده می‌شود و هرگونه مرمت بر عهده میراث فرهنگی انجام می‌شود.

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

او درخصوص نصب اعلامیه در قسمت‌های مختلف مسجد، اظهار کرد: با نصب تابلویی اعلام شده که هیچ شخص یا ارگانی حق نصب اعلامیه ندارد و در صورت نصب تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

او با بیان اینکه بهتر است در این خصوص با مدیر میراث فرهنگی صحبت شود، ادامه داد: از لحاظ ساخت و ساز و مرمت ما هیچ دخالتی نداریم، تنها اعتبار و بودجه می‌گیریم و در اختیار میراث فرهنگی قرار می‌دهیم و آنها مرمت کار و کارشناس فرستاده و بر اساس آنچه میراث تصمیم می‌گیرد مسجد مرمت و بازسازی می‌شود.

شبان در خصوص اینکه پوشاندن دیوارنویسی روی دیوار مسجد با رنگ سفید، مسجد را نازیبا می‌کند؟ گفت: از آنجا که دیوار الحاقی است جلساتی گرفته شده و قرار است پایگاه مقاومت بسیج به جای دیگری منتقل شود تا دیوار به شکل اصلی خود و حالت قدیم برگردد.

او تاکید کرد: این قسمت در تملک پایگاه مقاومت است و اختیار هر گونه تصرف در آن را دارند، اما در عین حال این مشکل به صورت ریشه‌ای در حال برطرف شدن است.

باز و بسته بودن درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بر عهده کدام ارگان است؟  

هادی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نی ریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص اینکه مسجد جامع کبیر نی ریز تنها موقع نماز باز می‌شود و این مسئله به عهده اوقاف است، اظهار کرد: در حال حاضر از آنجا که نیروی دائم وجود ندارد، یک نفر برای این کار قرار داده شده تا گردشگران قبل از بازدید با خادم برای بازگشایی درِ مسجد هماهنگ می‌کنند و از طرفی شماره‌ای بر روی دیوار زده شده تا در صورت نیاز  تماس گرفته شود.

او درخصوص اینکه برخی از قسمت‌های دیوار مسجد ترک برداشته یا با اسپری روی آن دیوارنویسی شده و نیاز به مرمت دارد، گفت: منکر این موضوع نیستیم که مسجد جامع نی ریز نیازی به مرمت ندارد، اما در حال حاضر با کمبود اعتبار‌ مواجه هستیم و به تدریج مرمت و بهسازی می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نی ریز اضافه کرد: پارسال برخی از قسمت‌های دیوار مرمت شده است و برخی دیگر از قسمت‌های دیوار هم کم کم و به تدریج مرمت می‌شود.

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

مسجد جامع کبیر نی ریز در نهم مرداد ماه سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. شهرستان نی ریز در فاصله ۲۱۶ کیومتری شیراز قرار دارد.

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

چرا درِ مسجد جامع کبیر نی ریز بسته است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار