سامانه پایش لحظه‌ای خروجی دودکش‌های پتروشیمی خارک افتتاح شد

سامانه پایش لحظه‌ای کیفیت گاز خروجی دودکش‌های مجتمع پتروشیمی خارک در مدار قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با اجرای سامانه پایش لحظه‌ای کیفیت گاز خروجی در مجتمع پتروشیمی خارک، گاز‌های خروجی از دودکش بویلر‌های کارخانه متانول با آخرین روش‌ها و استاندارد‌های پایش روز دنیا نظارت می‌شود.

پتروشیمی خارک در اجرای تعهدات محیط زیستی مربوط به صنایع کشور از سال ۱۳۹۴ اقدام به راه‌اندازی سامانه پایش لحظه‌ای در خروجی‌های پساب خود به محیط زیست کرد و بعد از اجرای این طرح بلافاصله اجرای طرح پایش لحظه‌ای دودکش‌ها در دستور کار قرار گرفت.

با وجود موانع متعدد از جمله وجود تحریم‌های شدید اقتصادی حاکم، سر انجام بعد از گذشت نزدیک به پنج سال این طرح که با مشارکت واحد خدمات فنی، اداره  ایمنی و محیط زیست (HSE)، تعمیرات و بهره برداری مجتمع در دست اجرا بود در هفته محیط زیست راه اندازی شد.

در مجتمع پتروشیمی خارک ۱۱ نقطه که امکان نشر آلاینده‌های اتمسفری را دارد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی شده و به طور مرتب از سوی آزمایشگاه معتمد محیط زیست استان بوشهر پایش می‌شود که با اجرای آن، گاز‌های خروجی از دودکش بویلر‌های کارخانه متانول با آخرین  روش‌ها و استاندارد‌های پایش لحظه‌ای روز دنیا بررسی می‌شود.

پتروشیمی خارک گاز‌هایی را که در جزیره خارک در مشعل‌ها یا فلرها می‌سوزند به گاز شیرین تبدیل می‌کند و سوخت بویلر‌ها و توربین‌های گازی خود را از همین گاز شیرین شده تامین می‌کند. طراحی برنر‌های این تجهیزات به نحوی است که شاخص‌های آلاینده در خروجی آن‌ها در حداقل میزان ممکن است.

با اجرای این طرح، پتروشیمی خارک نخستین شرکتی در جزایر ایران است که سامانه پایش لحظه‌ای را به طور کامل در مجموعه خود مستقر کرده است که این مهم با توجه به اهمیت جایگاه محیط زیستی جزیره خارگ بسیار مهم است.

مجتمع پتروشیمی خارک دو واحد دارد که واحد تولید پروپان و بوتان مایع، گوگرد و نفتا سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شده و واحد تولید متانول از سال ۱۳۷۸ کار خود را شروع کرده است.

این مجتمع سالانه ۶۶۰ هزار تن متانول، ۱۷۰ هزار تن گوگرد، ۱۱۵ هزار تن پروپان، ۱۲۰ هزار تن بوتان مایع و ۷۰ هزار تن نفتا یا گسولین تولید و صادر می‌کند.

جزیره خارک در ۵۷ کیلومتری بوشهر قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از این جزیره صادر می‌شود.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.