۳۰ هکتار گلخانه‌ی مجهز به کشت هیدروپونیک در مشهد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: در سال ۹۸ مساحت گلخانه‌ها ۱۲۵ هکتار بوده است که مساحت گلخانه‌های مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک، ۳۰ هکتار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: هیدروپونیک یا آب کشت یکی از روش‌های نوین است که می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک تولید کرد.
 
او افزود: از ۳۰ هکتار مساحت گلخانه‌های مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک ۱۵ هکتار مربوط به کشت سبزی و صیفی، ۱۳ هکتار مربوط به تولید گل‌های شاخه بریده و ۲ هکتار سایر کشت‌ها است.
 
مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: بیشترین میزان تولید گل‌های شاخه بریده به ترتیب مربوط به گل رز، آلسترومریا، گلایل، شب بو  می‌باشد.
 
طهماسبی زاده فواید کشت هیدروپونیک را بر شمرد و بیان کرد: عدم نیاز به خاک و در نتیجه نیاز به شخم و آبیاری، حذف استفاده از آفت کش‌ها و سموم که هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و خاک را آلوده می‌کند، حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به خصوص در مناطقی که کم آبی مواجه هستند، افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی از جمله فواید آن می‌باشد.
 
او تصریح کرد: با توجه به سرمایه گذاری اولیه بالا و نیاز به افراد متخصص جهت ارائه فرمول مناسب کودی و همچنین وارداتی بودن و در نتیجه با توجه به وارداتی بودن و در نتیجه وابستگی کود‌های مورد استفاده در سیستم هیدروپونیک به ارز در سال‌های اخیر با توجه به نوسان و افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه‌های تولید و کم شدن انگیزه برای تولید به روش هیدروپونیک شده است.
 
مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: با توجه به مزایای این سبستم به ویژه راندمان بالای آبیاری امید می رود با حمایت ویژه شامل اختصاص تسهیلات بانکی، اختصاص ارز دولتی جهت واردات کود‌های مورد نیاز و ترجیحا حمایت جهت سرمایه گذاری تولید داخلی، نظارت بر تهیه و پخش کود‌های مورد مصرف و جلوگیری از ورود و توزیع کود‌های تقلبی به بازار و همچنین آموزش نیروی متخصص در این زمینه شاهد توسعه هدفمند این نوع سبستم و در نتیجه افزایش تولید و کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی کردن بیشتر تولید محصولات گلخانه‌ای باشیم.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.